دوشنبه 16 بهمن 1396 - 8:00

برق خورشیدی؛ یک بار هزینه، عمری کسب درآمد

مجله بویرنیوز- «یک بار هزینه کنید، عمری درآمد کسب کنید» این خلاصه معرفی تولید برق خورشیدی البته به شیوه خانگی است.

انرژی خورشید، منبعی پاک، تمام نشدنی، بی سر و صدا و بدون خطر و البته فاقد آلودگی است که با کمی آینده نگری، کسی نمی‌تواند بی خیال آن شود، به ویژه که بداند هر قدر برقی که تولید می‌کند ۱۰ برابر نرخی که به برق مصرفی اش می‌پردازد، درآمد به دست می‌آورد.
اما چرا باید در سطح کلان‌تر به این نوع از تولید برق دل خوش کرد؟
ظرفیت نصب شده تولید برق کشور ۷۶ هزار مگاوات است که ۹۵ درصد آن با سوخت‌های فسیلی و در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.

برق خورشیدی؛ یک بار هزینه کنید، عمری درآمد کسب کنید
تولید برق به شیوه سنتی هم منابع گران فسیلی و حتی آبی را تلف می‌کند و هم در مسیر انتقال و توزیع تلفاتی بیش از ۲۰ درصدی دارد، به این زیان نجومی باید آلودگی‌های زیست محیطی را هم اضافه کرد.
همه این واقعیت‌ها کشور‌های پیشرفته را به استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر ترغیب کرده است.
در ایران هم از ابتدای سال ۹۳ تصمیم جدی برای استفاده از این منبع انرژی گرفته و اعلام شد چرا که میانگین سالانه ۳۰۰ روز آفتابی ظرفیت بالایی برای تولید برق خورشیدی ایجاد می‌کند.
تولید برقی که نه به آب احتیاج دارد و سوخت فسیلی و نه آلایندگی دارد و هزینه‌های بالای نصب، قطعا برای کشور خشک و نیمه خشک ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.
ضمن آن که نیروگاه‌های خورشیدی به صورت شبکه‌های کوچک و ناحیه‌ای امکان استقرار دارند و به علت نزدیکی به محل مصرف هزینه و تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع سنتی را ندارند.
با این حال قیمت بالای نصب صفحات خورشیدی و آشنا نبودن با نحوه نگهداری آن همینطور قیمت ارزان برق سراسری از موانع روشن شدن برق خورشیدی است، دولت، اما برای فائق آمدن بر این موانع تسهیلات ویژه‌ای برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی در خانه‌ها در نظر گرفت، سه سال پیش که نخستین بار از تولید برق خورشیدی بر بام منازل صحبت به میان آمد از پرداخت هزینه نیمی از هزینه تجهیزات اینگونه نیروگاه‌های کوجک و نصب آن خبر داد و امروز که از آن تسهیلات خبری نیست از خرید ۲۰ ساله برق تولیدی آن هم به ۱۰ برابر برق فروشی به مشترکان برق خبر می‌دهد.
آقای طاهری یکی از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق کلانشهر تهران از کسانی است که به این طرح روی آورده، او روی پشت بام منزلش نیروگاهی ۵ کیلوواتی احداث کرده است که می‌گوید با برقی که تولید و به وزارت نیرو می‌فروشد ماهانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان درآمد به دست می‌آورد.
شهاب البرزی مجری طرح انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده تهران بزرگ با اشاره به اینکه هزینه برق مصرفی از شبکه سراسری هر کیلووات ۷۰ تا ۸۰ تومان محاسبه می‌شود، می‌گوید: با تولید زیر ۲۰ کیلووات و از طریق نیروگاه‌های خورشیدی هر کیلووات را وزارت نیرو ۸۰۰ تومان خریداری می‌کند.
وی هزینه احداث هر کیلووات نیروگاه خورشیدی را میانگین ۵ میلیون تومان ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در مدت ۴ سال همه سرمایه گذاری سرمایه گذار باز میگردد و از آن پس حداقل ۱۶ سال قطعی درآمد کسب می‌کند.
طرحی که ابتدا بنا‌های عمومی و دستگاه‌های دولتی را در برگرفت، تنها در تهران به گفته حسین صبوری مدیرعامل جدید شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ تمام ساختمان‌های اداری این شرکت همینطور ۱۵ نهاد حاکمیتی و ۲۵ مدرسه و مسجد در سطح پایتخت به انرژی خورشیدی مجهز شده است.
این نیروگاه‌های کوچک به تدریج بر بام خانه‌های کشور هم نصب شدند تا آن جا که صبوری معتقد است حدود ۱۰ درصد ظرفیت نامی انرژی خورشیدی کشور در تهران تولید می‌شود با توان ۱۷۰۰ کیلووات که حدود ۶۰۰ کیلووات آن از بخش خانگی و شهرداریهاست.
وزارت نیرو علاوه بر خرید برق، از بدو ارائه تقاضای متقاضی در پایگاه‌های اینترنتی شرکت ساتبا یا شرکت‌های توزیع استانی؛ در انتخاب تجهیزات، مشخصات تجهیزات و انتخاب پیمانکار رایگان مشاوره می‌دهد.
محمد صادق زاده معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر وبهره وری انرژی برق می‌گوید: کشوری اروپایی مانند آلمان هم اکنون با یک سوم نور خورشید ما، یک سوم ظرفیت صنعت برقش به توان ۴۰ هزار مگاوات را از نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌کند.
مردم می‌توانند با نصب نیروگاه خورشیدی هم یک منبع درآمد مطمئن و خوب برای ۲۰ سال آینده تدارک ببینند و درآمدی پایدار داشته باشند و هم از آلودگی هوا بکاهند و موجب توسعه ملی شوند.
وی با بیان اینکه استعداد تولید برق از خورشید در ایران بسیار بیشتر از پتانسیل تولید برق از نفت و گاز است میگوید: آنقدر روز‌های آفتابی و مساحت قابل نصب نیروگاه‌های خورشیدی داریم که نه تنها میتوانیم برق مورد نیاز را تولید کنیم که امکان صادرات آن را به خارج کشور نیز داریم.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تکلیف مجلس به وزارت نیرو تولید ۵ درصد برق مصرفی از سلول‌های خورشیدی تا سال ۱۴۰۰ است که با مشارکت و استقبال مردم به نظر می‌رسد به رقمی بیش از این‌ها دست خواهیم یافت.
شهاب البرزی مجری طرح انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده تهران بزرگ مهمترین مزیت ایران را قرار گرفتن بر کمربند تابش خوب خورشید و روی آوردن به این منبع انرژی می‌داند و معتقد است در تهران خورشید ۴۲۰۰ وات بر مترمربع گرما می‌دهد که این گرما هم میتواند علاوه بر گرم کردن سقف خانه‌ها و صدمه به پشت بام؛ راندمان انرژی حرارتی و برودتی را در منازل کاهش دهد که با نصب همین سلول‌های خورشیدی بر بام خانه‌ها می‌توان این مسائل را به حداقل رساند.
ایران از منبع انرژی غنی تری حتی در مقایسه با نفت و گاز برخوردار است، سالی ۳۰۰ روز در ۹۰ درصد سرزمین پهناورمان، مهمان انوار طلایی رنگ خورشید است.
این روز‌ها نصب این نیروگاه‌های کوچک بر فراز بام منازل مسکونی ما توجیه پذیرتر از هر زمان دیگری است، منابع تولید انرژی‌های تجدید پذیری که در ایام اوج مصرف و قطعی شبکه انتقال و توزیع، همینطور در زمان وقوع احتمالی حوادثی، چون سیل و زلزله بیشتر آثارش نمایان می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=268721
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما