جمعه 6 بهمن 1396 - 22:43

سخنرانی متفاوت دکتر تقوی نژاد در جمع مدیران؛ نکاتی مهم برای همه مدیران کشور

گروه سیاسی- مدیریت در شرایط امروز کشور نیاز به تخصص و تعهد ویژه دارد.

به گزارش بویرنیوز، سید کامل تقوی نژاد در جمع مدیران مالیاتی کشور با اشاره به لزوم وجود مدیران مستعد و توانمند برای اداره عرصه های مختلف کشور، اظهار داشت: در عرصه دشوار و پر تلاطمی قرار گرفتیم، باید وظایفمان را با دقت و توان حداکثری به انجام برسانیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: طبیعت  و ذات کار ما شاید دشوار باشد بنابراین باید خودمان را با شرایط سازگار کنیم، محیط را به گونه ای تلطیف کنیم که کارها خوب پیش رود .

وی در ادامه به برخی خصوصیات مدیران موفق پرداخت و افزود: مدیریت یعنی هدایت یک تشکیلات به سمت اخذ نتایج مناسب، مدیر باید با راهکارهای منطقی به سمت تحقق اهداف متعالی مجموعه پیش برود.

تقوی نژاد ضمن بیان اهمیت ایجاد اعتبار، صداقت و انسجام در سازمان ها، بیان کرد: مهارت سیاسی یکی از الزامات جدید مدیریت است که بتواند با تعامل و ارتباط ویژه با دیگران اهداف فردی و سازمانی را تحقق بخشد، مهارت های سیاسی می توانند ضامن بقای سازمان ها باشند.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه به مدیران موفق از نگاه اسلام پرداخت و عنوان کرد: مدیریت در اسلام بر پایه ایمان و تقوی است مدیرانی که از بطن جامعه بالا می آیند اگر از ایمان  فاصله بگیرند مدیریت آنها ناپایدار است.

وی با اشاره به لزوم وجود قدرت برای داشتن مدیریت کارآمد، گفت: پاداش در کنار قدرت باید وجود داشته باشد، بدون تبعیض باید قدرت و تشویق و تنبیه را با هم همراه کنیم اگر درست مدیریت نکنیم و قدرت ما تبعیض ایجاد کند نتیجه عکس در سازمان می گیریم، قدرت باید با انعطاف پذیری و در عین حال قاطعیت لازم همراه باشد، درواقع جنبه های انصاف، قاطعیت، عدالت جزو ملزومات انکار نشدنی در قدرت هستند.

رئیس امور مالیاتی کشور تصریح کرد: امانت داری به ویژه رازداری در پوشاندن برخی عیوب مردم و شایسته سالاری در زمینه اخذ تصمیمات از دیگر اصول مدیریت اصولی است.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) در خصوص نگاه به مردم و خدمات رسانی مناسب برای جلب رضایت آنها، ابراز داشت: خشم عمومی مردم خشنودی خواص را از بین می برد، اما خشم خواص را خشنودی همگان بی اثر میکند، باید در راستای خشنودی و رضایت مردم گام بردارید.

وی گفت: قاطعیت داشتن از ارکان مهم مدیریت است، در عزل و نصب ها، کنترل، تهیه ملزومات کار، قاطعیت رکن اصلی است، خدا مد نظر ما باشد و از هیچ چیزی ترس نداشته باشیم.

تقوی نژاد با اشاره به اهمیت مشورت در تصمیم گیری ها، افزود: موضوع مهم دیگر در مدیریت اسلامی، بحث مشورت است، باید برای گرفتن بهترین نتیجه با افراد اگاه و دارای صلاحیت در موضوع مد نظر مشورت کنیم طبق گفته امام علی با افراد حریص ، ترسو و بخیل نباید مشورت کرد چرا که هر کدام موجب نقصان بزرگی در تصمیم گیری مناسب می شود، از طرفی  مشورت با افراد سخاوتمند، شجاع و قانع نیز توصیه و تاکید شده است.

وی در ادامه به برخی فاکتورهای در مدیریت علمی و جهانی پرداخت و بیان کرد: ارتباط واضح بین چشم انداز و عملکرد  و انتظارات در مدیریت علمی روز بسیار ارزشمند است، مدیر موفق باید بداند با چه وسایلی، چطور و چگونه به کجا می خواهد برسد، باید پیش بینی کند آینده را، بهترین راه پیش بینی آینده بدون شک ساختن آن است.

معاون وزیر اقتصاد از توانایی تصمیم گیری در کوتاه ترین زمان به عنوان یکی از الزامات مدیریت های نوین یاد کرد و بیان داشت: مدیر قوی کسی است که 30 تصمیم را در 30 دقیقه بگیرد، در هر دقیقه یک تصمیم و این یعنی آن مدیر شناخت و آگاهی لازم و کافی را از ابزار، اهداف ،توانمندی های مجموعه اش دارد.

قدردانی و تشویق به موقع از دیگر موضوعات مورد بحث تقوی نژاد بود، وی گفت: مدیر موفق باید بتواند از خود گذشتگی داشته باشد، نظر و خواسته جمع باید برای مدیر مهم باشد، مدیر خودش را در پایان ببینید و اولویت را به کارکنان و مردم بدهد این دقیقا مسئولیت پذیری مدیر را نشان می دهد.

مقام ارشد مالیاتی کشور اظهار داشت: ریسک پذیری خصوصیت مدیر موفق است، همه چیز با محاسبه به دست نمی آید، بعضی جاها برای انجام کار درست باید ریسک کرد.

دکتر تقوی نژاد کار تیمی و مشارکتی، خلاقیت و نوآوری، نظم و انظباط و شجاعت و استفاده از تمام توان را از سایر ویژگی های مدیران خوب بیان و عنوان داشت: شکست برای یک مدیر موفق پلی است برای پیروزی های بزرگ، محافظه کاری بیش از حد نسبت به تغییرات و تحولات جدید ضربه ای بر پیکره مدیریت خوب است، باید با برنامه به پیشواز تغییر و تحول رفت.

وی گفت: آراستگی هم مهم است، قضاوت اولیه بر اساس ظاهر مدیر و محیط او صورت می گیرد، بنابراین ظاهر مناسب هم بخش مهمی از مدیریت صحیح به شمار می رود.

وی با اشاره به اندیشه های امام راحل و رهبری در خصوص مدیریت بیان کرد: تفکر اسلامی در مدیریت، خدمت گذاری بی منت به مردم است چرا که جایگاه همه ما به واسطه همین مردم بوده، ساده زیستی، آینده نگری، پیش بینی حوادث و تحولات(نامه امام به گورباچف را همه در خاطر داریم).

تقوی نژاد گفت: به خوبی میتوانیم ارتباط بزنیم بین اصول مدیریت علمی با آنچه در اسلام و  سیره بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران هست.

رئیس امور مالیاتی کشور به اصول مدیریت از نگاه رهبر انقلاب هم اشاره کرد و افزود: ایشان تاکید دارند در همه زمینه ها از جمله اقتصاد باید به صورت جهادی کار کرد، در اداره کشور باید روحیه خدمت به مردم با تکیه بر روحیه جهادی، کار و درایت داشت تا در شرایط کنونی و فشار بیگانگان بدون مشکل به پیش رفت.

ایمان و اخلاص، نظم، پرهیز از ریخت و پاش ها، توکل بر خدا، وقت نشناسی در خدمت به مردم،  از سایر موضوعات مد نظر رهبری در زمینه مدیریت است.

معاون وزیر اقتصاد در پایان خاطر نشان کرد: تعهد و مسئولیت پذیری مهم ترین بخش های مدیریت برای عبور از شرایط حساس کنونی است، همه مدیران وظیفه دارند با شناخت درست و اصولی از منابع و محدودیت ها، با تلاش و کار شبانه روزی زمینه پیشرفت و توسعه روزافزون کشور را فراهم آورند.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=268429
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما