دوشنبه 2 بهمن 1396 - 20:55

واکنش تند تاجگردن به سخنان معاون محیط زیست کشور/ پاسخ تند و تیز شافعی به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه/ تاجگردون از اظهارات نسنجیده اش عذرخواهی کند!

گروه سیاسی- چند روزی است که بادهای جنوبی وزیدن گرفته و باعث خیزش گرد و غبار در خوزستان و ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و تعدادی از شهرهای جنوبی شده و کاهش کیفیت هوا در این شهرها مدارس را به تعطیلی کشانده است. در این شرایط به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، در مجلس بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷ حذف شده است.

به گزارش بویرنیوز، کریم شافعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت بودجه سازمان محیط زیست در سال ۹۷  اظهار کرد: پیشنهاد بودجه برای سازمان حفاظت محیط زیست دارای چند بخش است. در حوزه جاری پیشنهاد ۵۷ میلیارد تومانی سازمان تقریبا مورد موافقت قرار گرفته است. البته اعتبارات استانی محیط زیست مستقل است و جداگانه لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد سازمان محیط زیست برای پیش‌بینی بودجه گرد و غبار در سال ۹۷ تصریح کرد: در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با این بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست امسال با تدبیر شخص رئیس جمهور پیشنهاد جدیدی در لایحه بودجه دولت گنجانده بود گفت: ابتکار جدید اختصاص دو میلیارد دلار برای «ساماندهی پسماندهای خانگی، آبخیزداری و بهسازی محیط زیست» است که این موضوع ذیل جدول بند «و» تبصره ۴ لایحه بودجه دیده شده بود که متاسفانه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را حذف کرد.

شافعی تاکید کرد: ما مخالف این حذف هستیم و اصرار داریم که این میزان بودجه تصویب شود چون به‌طور روزانه ۵۰ هزار تن زباله خانگی در کشور تولید می‌شود و اعتبارات کافی برای اجرای برنامه‌های مدیریت پسماند وجود ندارد.به همین علت تاکنون جمع‌آوری و مدیریت پسماند به تعویق افتاده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه از این دو میلیارد دلار بخشی برای گرد و غبار و آبخیزداری و بخش دیگر برای تالاب‌ها و پسماندها پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: دولت به این جمع‌بندی رسیده است که از صندوق ذخیره ارزی مسئله پسماندها را ظرف مدت چهار سال حل و فصل کند، اما متاسفانه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را از لایحه حذف کرد.

این سخنان شافعی با واکنش رئیس‌کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روبرو شد و تاجگردون را به انتقاد از عملکرد مسئولان این مجموعه در موضوع توجه به آلودگی هوا و ریزگردها در استان خوزستان وادار کرد.

غلامرضا تاجگردون در صفحه شخصی خود نوشت: متاسفم از اینکه در دو ماه بررسی بودجه کشور مسئولان محیط زیست از رئیس تا معاون ایشان حتی یک بار موضوع آلودگی محیط زیست و ریزگردها را پیگیری نکردند.

تاج گردون افزود: متاسفانه اعتبار مربوط به ریزگردها را بدون اذن در بودجه گذاشتند که مردم عزیز خوزستان را طبق معمول سرگردان تصمیمات غیرمسئولانه خود کردند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تصریح کرد: به مردم عزیز خوزستان عرض کنم حتما ردیف ریزگردها بدون منت‌گذاری برای مردم شریف و پایدار این منطقه خواهد ماند و مسئولان محیط زیست از شعار و دشمنی با مردم خوزستان دست بردارند.

البته ماجرا به همین جا ختم نشد، کریم شافعی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به اظهارات رییس کمیسیون تلفیق بودجه پاسخ تندی داد.

به گزارش بویرنیوز، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در توضیحاتی که در اختیار ایسنا قرار داد با انتقاد شدید و اظهار تاسف از اظهارات امروز غلامرضا تاجگردون ، با اشاره به بخشی از مصاحبه وی که گفته بود “اعتبار مربوط به ریز گردها را بدون اذن در بودجه گذاشتند که مردم عزیز خوزستان را طبق معمول علاف تصمیمات غیر مسئولانه خودشان کنند”، گفت: لابد ایشان می‌دانند که اعتبارات ریزگردها را محیط زیست در لایحه نگذاشته است بلکه دولت در لایحه پیشنهادی تقدیم مجلس محترم کرده است .

شافعی با بیان اینکه پیشنهاد نیاز به “اذن” ندارد، گفت: اگر نیازی به اذن باشد تصویب پیشنهاد ارائه شده خواهد بود که نیازمند اذن است و آن وظیفه مرجع تصویب است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از استفاده از عباراتی چون “علاف کردن مردم” و نسبت تصمیمات غیر مسئولانه به دولت دادن ادامه داد: استفاده از این عبارات نشانگر این است که گوینده آن به آثار حقوقی و تبعات اجتماعی سخن خود واقف نیست.

شافعی ضمن انتقاد شدید از تاجگردون در متهم کردن مسوولان سازمان محیط زیست به “دشمنی با مردم خوزستان” گفت: بدیهی است این سخنان شایسته و برازنده یک مقام مسئول نیست. حال این سخنان نسنجیده اگر بر زبان یک رئیس کمیسیون جاری شود بسیار ناپسندتر خواهد بود. این ادعا بنده را یاد این کلام آن پیر مراد رحمه الله علیه می‌اندازد که فرمودند “برخی افراد کلمات را در معانی مخالف آن بکار می‌برند”.

او همچنین مطالب منتشر شده از طرف رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 97 را “نادرست، غیرحقوقی، توهین آمیز، اتهام برانگیز و ناشی از عصبیت” خواند.

شافعی با بیان اینکه “بنده ابتدا از انتساب سخنان به وی تردید داشتم ولی متاسفانه مطالب منتشره را تکذیب نکردند” تاکید کرد که انتظار دارد تاجگردون نسب به این مطالب اعلام موضع کرده و در صورت بیان آن عذرخواهی کند.

او در پایان گفت: پدیده گرد و غبار دامنگیر چندین استان کشور شده است و موضوع پسماند یعنی انواع زباله‌ها به مشکل سراسر کشور تبدیل شده و بدون تخصیص اعتبار لازم میلیون‌ها نفر از شهروندان در معرض ابتلا به انواع بیماریها هستند. از اعضای محترم و معزز کمیسیون تلفیق استدعا داریم جدول پیشنهادی دولت محترم ذیل تبصره 4 لایحه بودجه را مجددا مورد بررسی قرار داده و مردم ایران را در مقابل مشکلات ناشی از پدیده‌های یاد شده تنها نگذارند. همچنین از رییس مجلس شورای اسلامی استدعا و انتظار داریم که با ورود به موقع خود به موضوع، دولت را در دستیابی به اهداف متعالی و قانونی خود یاری کنند.

به گزارش بویرنیوز، پیشنهاد دولت برای اختصاص بودجه مقابله با گرد و غبار در شرایطی صورت می‌گیرد که شهروندان استان های جنوب و جنوب غربی از جمله خوزستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد با گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند.

لازم به ذکر است در فصل زمستان و عمدتا در ماه‌های بهمن و اواسط اسفند پدیده‌ای در جنوب کشور رخ می‌دهد که طی آن جهت باد از سمت عربستان می‌شود که اصطلاحا می‌گوییم جهت باد «جنوبی» شده است و چون شدت این باد بالاست باعث خیزش گرد و غبار در جنوب ایران به ویژه اهواز می‌شود بنابراین در زمستان این پتانسیل وجود دارد که تغییر جهت باد از شمال غرب به جنوب پدیده «بادهای جنوبی» رخ دهد، این موضوع به ویژه در استان خوزستان به خاطر کمبود بارش و نبود رطوبت کافی خاک، با افزایش سرعت وزش باد پدیده گرد و غبار اتفاق می‌افتد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=267767
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    من موندم تاجگردون چه دشمنی با جنوب ولرها ومردم فقیر دارد که همش برعلیه انها قدم برمیداردا

    • ناشناس گفت:

      متن را دوباره بخوان نفهمیده اضهار نظر نکن تاج حمایت کرده از خوزستان

      • اشنا گفت:

        این چه حمایتی است که ردیف بودجه را حذف میکند!!!!!!!!!!!! جل الخالق چه حمایتی!!!!!!!!!!!!!! بعضیها هزار چهره هستند

  2. ناشناس گفت:

    تاجگردون فقط خودنمایی می کند و دوست دارد که خودش را نشان دهد

  3. گرجی گفت:

    باز هم تاجگردون و لاف های تمام نشدنیش!

    فقط شعار

  4. منصف گفت:

    کار خداونده که نیت تاجگردون این طور ظهور پیدا می کنه واقعا ……….

  5. کریم گفت:

    سلام دوست گرامی اگه میشه یکبار دیگر متن خبر را بخوان. بعد قضاوت کن.

  6. ناشناس گفت:

    حتما باید می امدند به التماس کمیسیون تلفیق
    یعنی اگه یکی نیاد به التماس حذف میشه اگه بیان نه
    چرا با سلامتی مردم؛ معامله می کنید آقای رئیس

  7. ناشناس گفت:

    تاجگردون فقط منفعت خود و اطرافیانش رو در نظر میگیره و عملکرد خاصی هم بعد از ۶ سال نداره و فقط در رسانه ها سعی میکنه از خودش یک قهرمان بسازه البته مردم گچساران هم مقصرن چون که رحیه مطالبه گری ندارن و سطح توقعاتشون بسیار پائینه و متاسفانه گول شوهای رسانه ای تاجگردون رو میخورن

  8. رستگار...یحیی گفت:

    باسلام…اقای ناشناس.این سخنان آقای تاج گردون حمایت است یادشمنی که میفرمایید نمیدونم آقای تاج گردون چه دشمنی بامنطقه جنوب دارد.برویدخوب متن رابخون وتوجه کنیدبعداینطوری اضهارنظرنمایید.خدامیدونه اگه تاج گردون رییس کمیسیون بودجه مجلس نبودتوی این چندسال بااین وضعیت کشورچی به سراین استان و منطقه جنوب میومد.

  9. یاسوج گفت:

    جناب ناشناس متن به فارسی نوشته شده $دقت کن $سوادت رو بیشتر کن

  10. صادق گفت:

    مگه تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق نیست
    پس چرااون فشارنمی اوردبرای ردیف بودجه برای ریزگردها
    تاج فقط باین خودنماهای میخواهدبگویدمن همه جادخالت دارم فقط حرف مفت هست پس ریاست محیط زیست رابه مجلس فرابخواند

  11. جلیل گفت:

    تاجگردون دوست داردتوهمه چی دخالت کنداماخبرنداردهمه جا وهیچ جاشده دیگه حنات رنگی نداره دستت روشده؟؟؟؟؟؟؟؟

  12. محمود گفت:

    امروزه ریز گردها جنوب وجنوب غرب را در برگرفته ومتاسفانه مسئولین محیط زیست تا کنون اقدامی در این راستا که نشانه تلاش مضاعف آنها باشد نشان ندادندوآقای دکتر تاج گردون واقعا یک نماینده دلسوز وتوانمند می باشد که متاسفانه برخی عزیزان بدون شناخت اقدام به تخریب ایشان می نمایند. آقای تاج گردون افتخار استان کهگیلویه وبویراحمد ویک چهره ملی است بادست خودمان خادمین واقعی مردم راتخریب نکنیم .

  13. محمد از بویراحمد گفت:

    تاجگردون مرد بزرگیه برای شهرستان خودش فقط. بزرگس به این نیست وقتی کوچکی ملت کنی بزرگی نه فقط یه قشر خاصی

دیدگاه شما