چهارشنبه 27 دی 1396 - 10:42

عراقچی: امسال ۴۰ میلیارد دلار نفت فروختیم

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: برجام تمام موانعی را که باید از سر راه اقتصاد برمی داشت ، برداشته است.

به گزارش خبرگزاری بویر نیوز به نقل از تسنیم، عباس عراقچی در دوازدهمین همایش سراسری اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: موانعی که برجام قرار بود بردارد کاملا برداشته شده و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده است تحریم یا مانعی را بردارد و برنداشته است.­

وی که در جمع فعالان اقتصادی و صادر کنندگان بخش خصوصی فرآورده های نفتی سخن می گفت­ در خصوص دلایل مخالفت ترامپ با برجام گفت: یکی از دلایل اصلی این مخالفت ها افزایش قدرت ایران پس از برجام است.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه افزود: آمریکایی ها معتقدند ایران پس از برجام قوی تر شده است و ایران هیچ گاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی چنین اقتدار منطقه ای نداشته است.

عراقچی با اشاره به دستاورهای ایران در سوریه، عراق ، یمن و کردستان عراق گفت: آمریکایی ها چند سال تلاش کردند تا بشار اسد را بردارند اما ایران بود که او را نگه داشت در عراق آمریکایی ها 4 هزار کشته دادند اما در نهایت دولتی سرکار آمد که متحد ایران است در کردستان عراق آنکه بازی را برهم زد ایران بود و در یمن هم قرار بود حوثی ها را دو ماهه جمع کنند­ اما حالا آنقدر ناتوان شده اند که به شورای امنیت شکایت می برند.

وی با اشاره به دیگر دستاوردهای ایران از برجام گفت: امروز ایران نفتش را می فروشد، پتروشیمی اش را صادر می کند، دنیا دارد با ما کار می کند، تحریم های اصلی بانکی برداشته شده،هواپیمای مان را می خریم و آنچنان ثبات سیاسی داریم که بیش از 70 درصد از مردم در انتخابات شرکت می کنند این چیزهاست که آمریکایی ها را عصبانی کرده و می خواهند به هر قیمتی جلوی برجام را بگیرند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه افزود: در حال حاضر در آمریکا این تفکر وجود دارد که ایران پس از برجام دستاوردهای زیادی را به دست آورده و در عوض دستیابی ایران به سلاح اتمی تنها ده سال است که عقب افتاده است به همین دلیل است که ترامپ از برجام به عنوان خسارت محض یاد می کند.

عراقچی در خصوص اینکه چرا ترامپ علی رقم وعده های زیادی که در خصوص پاره کردن برجام یا خارج شدن از آن داده است تا کنون نتوانسته است آنها را عملی کند گفت: دلیل اصلی این است که ترامپ نمی تواند از برجام خارج شود چرا که با موانع زیادی روبه روست؛ یکی پایبندی اروپایی ها به­ برجام، حمایت روسیه و چین از این توافق نامه و اسناد شورای امنیت و در نهایت استحکام درونی خود برجام­ ­است.

وی­­ افزود: حالا که ترامپ نمی تواند برجام را از بین ببرد یا از آن خارج شود چاره ای ندارد تا دستاوردهای ایران از برجام را به حداقل برساند.­

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکایی ها برای به حداقل رساندن بهره مندی ایران از مزایای برجام برنامه ریزی کردند گفت: آمریکایی ها در حال حاضر به شرکت ها و بانک ها فشار وارد می کنند تا با ایران وارد کار نشوند و این کار را با ایجاد یک فضای سرگردانی و ابهام انجام می دهند.

عراقچی با اشاره به وعده های چند ماهه ترامپ برای خروج از برجام یا تردیده های مکرر او گفت: آمریکایی ها با این شیوه یک حصار سرگردانی و بلاتکلیفی ایجاد کرده اند که طرف های تجاری نتوانند با ایران کار کنند.

وی با بیان اینکه ما نباید اجازه بدهیم این فضای بلاتکلیفی ادامه بیابد گفت: باید این بازی را هر چه سریع تر تمام کنیم و نباید اجازه داد ترامپ این بازی را تا ابد ادامه دهد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه با بیان اینکه در حال حاضر جو روانی جامعه اقتصاد جهانی­ زیر بار تهدیدهای ترامپ نمی رود گفت: بعد از 12 ژانویه یک رغبت جدید در شرکت ها برای تعامل با ایران دیده می شود و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و اجازه ندهیم فضای بلاتکلیفی همچنان ادامه یابد و باید به این فضای بلاتکلیفی و غیر مطمئن پایان داد.

عراقچی در بخشی از سخنانش با ذکر خاطره ای از یکی از استانداران گفت: زمانی یکی از سرمایه گذاران خارجی 200 میلیون دلار در استانی سرمایه گذاری کرده بود اما بعد کمی دچار تردید شده بود، استاندار به من می گفت: وقتی دلیل این تردید را جویا شدیم سرمایه گذار گفته مترجم من می گوید صداوسیمای ایران دائم می گوید تحریم ها باقی مانده و ایران از برجام هیچ دستاوردی نداشته است حالا چگونه من در این شرایط سرمایه ام را به ایران منتقل کنم .

وی­ افزود: باید به این فضای منفی پایان داد و دائم نگوییم دستاورد ما از برجام هیچ بوده ما همین امسال 40 میلیارد دلار نفت فروخته ایم که همه پولش هم از طریق بانک به حساب بانک مرکزی وارد شده و بسیار شفاف و روشن است.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه افزود: حالا که آمریکایی ها می خواهند ما را محدود تر کنند ما باید با این فضا مقابله کنیم ،? ما نیاز به فضای آرامش بخش سیاسی داریم .

عراقچی بااشاره به وعده چهار ماهه ترامپ برای اظهار نظر دوباره در خصوص برجام گفت: این 4 ماهه بسیار سرنوشت ساز است و ما باید در 4 ماه آخر اتصالات اقتصادی خود را با کشورهای اروپایی، شرق آسیا و شرکای اقتصادی و تجاری خود بیشتر و بیشتر کنیم زیرا این مسئله برجام را محکم تر می کند.

وی افزود: ما در همین زمانی که آقای ترامپ وعده داده بود از برجام خارج خواهد شد یعنی 12 ژانویه موفق شدیم مذاکره با ایتالیایی ها برای دریافت( 6 میلیارد دلار­) خط اعتباری را امضا کنیم در همان دوران یک میلیارد دلار با اتریشی ها قرار داد بستیم که اجرایی هم شد و تاسیس اولین بیمارستان هسته ای از دستاوردهای قرارداد با اتریشی هاست.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه افزود: در حال حاضر اتریشی ها با پول خودشان در ایران بیمارستان هسته ای می سازند موضوعی که قبل از برجام جزو خط قرمزها بود.­

عراقچی با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک ­ایران با جهان افزود: سفر مقامات ارشد فرانسه به ایران قطعی شده­ است، وزیر خارجه آلمان هم به زودی به ایران سفر خواهد کرد و تا دو ماه آینده چندین مقام کشورهای اروپایی به ایران سفر خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه شرایط کشور از این لحاظ شرایط خوبی است افزود: البته مشکلات اقتصادی در کشور زیاد است و اقتصاد کشور با موانعی روبه رو است که باید این موانع برداشته شود به همین منظور ما در وزارت خارجه برای خودمان تعهد ایجاد کرده ایم تا در خدمت اقتصاد کشور باشیم.­

عراقچی با بیان اینکه از اول بهمن ماه معاون اقتصادی وزارت خارجه آغاز به کار خواهد کرد گفت: این معاونت مسئولیت تمامی روابط اقتصادی ما با دنیای خارج را به عهده دارد و در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش خواهد کرد صادرات غیر نفتی و فرآورده های مرتبط با نفت را افزایش دهد.

وی برخی از انتظارها از وزارت امور خارجه را غیر منطقی دانست و گفت: اگر چه برخی انتظار دارند که وزارت امور خارجه کشتی آتش گرفته را خاموش کند و در همه موارد این وزارت امور خارجه است که باید کتک بخورد،­اما اگر بخش خصوصی از وزارت خارجه انتظارات منطقی داشته باشد ما برای خودمان تعهد ایجاد کرده ایم تا به اقتصاد کشور کمک کنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=267104
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما