چهارشنبه 27 دی 1396 - 17:25

جلسه پر تنش دفتر فنی کهگیلویه و بویراحمد/راهکار توقف ساخت و سازهای غیر مجاز/جلساتی که فقط شوی نمایشی هستند(+عکس)

گروه اقتصادی- شورای فنی کهگیلویه و بویراحمد امروز در حالی برگزار شد که همراه با حاشیه های جالب و در برخی موارد تنش های تندی میان مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بود.

به گزارش بویرنیوز، جلسه شورای فنی استان امروز پیرامون موضوعاتی از قبیل راه ها به ویژه مسیر یاسوج به شیراز، فاضلاب بیمارستان یاسوج، سد تنگ سرخ و وضعیت ساختمان سازی های غیر مجاز به ویژه در حاشیه های شهر یاسوج برگزار شد.

تعطیلی دو ساله پروژه بزرگراه یاسوج به شیراز و عدم پاسخگویی مدیرکل راه و شهرسازی استان اولین موضوع مورد بحث بود که علیمردانی اینطور پاسخ داد: مکاتبه با پیمانکار صورت گرفته است، پیمانکار درخواست خاتمه پیمان داده است که ما نیز پیگیر هستیم.

معاون عمرانی استاندار در این باره تصریح کرد: بررسی کنید اگر پیمانکار بدهی دارد مطابق ماده 48 اقدام کنید و خاتمه پیمان دهید ولی اگر پیمانکار بدهکار شد مطابق ماده 46 با معرفی به مراجع ذیصلاح اقدام کنید.

فیلی بر اتصال پل سوم بشار به پلیس راه یاسوج به شیراز پس از تکمیل فاز اول و برقراری ترافیک عبوری بر روی پل تاکید کرد و بیان داشت: راه و شهرسازی نسبت به برنامه ریزی صحیح و رفع موانع برای جلوگیری از گره های ترافیکی بعد از افتتاح فاز اول پل اقدام کند.

وی به قطعه سوم جاده یاسوج به شیراز و تعطیلی دو ساله پروژه اشاره کرد و عنوان داشت: با توجه به دریافت یکهزار تن قیر توسط پیمان کار، راه و شهرسازی نسبت به بررسی لازم برای میزان مطالبات این پیمان کار اقدام کرده و اقدامات اعلام شده در شورا را اجرایی کند.

حسین کاظمی، مدیرکل دفتر فنی استانداری در اینجا با اشاره به اینکه ایرادات در پروژه ها به کارشناسان بر می گردد، اظهار داشت: پیمانکاران ما همینکه خاکبردای تمام می شود وسایلشان را جمع می کنند، متاسفانه در این میان اظهار نظرهای کارشناسان نیز مطابق با واقعیت نیست.

این سخنان کاظمی بدون پاسخ نماند، علیمردانی در این باره گفت: نظریات کارشناسی طبق روال و منطق خود اعمال می شود، کارشناسان ما اگر بد عمل کنند در همه جا بد عمل می کنند و اگر خوب عمل کنند نیز همه جا بدین منوال است، نمی شود گفت یک جا خوب کار می کنند و یک جا بد!

مدیرکل راه گفت: در محوره یاسوج به شیراز هیچ پولی نیست، حتی در تملک برخی زمین ها به واسطه نبود پول با مشکل مواجه هستیم.

در خصوص سد تنگ سرخ نیز صرفه به این نکته اشاره شد که موضوع در شورای تامین استان مطرح شد و تصمیماتی به نفع کهگیلویه و بویراحمد گرفته شد.

دفع بهداشتی فاضلاب بیمارستان های یاسوج موضوع دیگری بود که به راه و شهرسازی، آب و فاضلاب شهری و دانشگاه علوم پزشکی سپرده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در این باره گفت: با توجه به هزینه بالای تصفیه خانه فاضلاب به ما ابلاغ شد اگر بیمارستان به شبکه فاضلاب وصل شود، آشغالگیر کفایت می کند.

معاون عمرانی استاندار در اینجا به موضوع بیمارستان شهید جلیل اشاره کرد و گفت: صحبت کردیم باید پارکینگ طبقاتی ایجاد کنیم و در بالای آن نیز د بالگرد ایجاد شود که البته می توان این موضوع را به بخش خصوصی هم سپرد.

به گزارش بویرنیوز، اما ساخت و سازهای غیر مجاز را میتوان مهم ترین موضوع مورد بحث در این جلسه دانست که موضوع تنش های تندی بین مسئولان حاضر در جلسه نیز شد.

دبیر شورای فنی استانداری با اشاره به روند ساخت و سازهای غیر قانونی، تصریح کرد: از زمان تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان، اقدامات خوبی صورت گرفته اما کافی نیست.

سهمگین گفت: شهرداری ها باید اتکا به کمیسیون ماده 100 را کم کنند و در ثانی بنا در این کمیسیون را بر تخریب و قلع و قمع بناهای غیر مجاز بگذارد.

معاون عمرانی استان نیز در این باره گفت:  اگر دیر اقدام کنیم ساخت و سازهای غیر مجاز مشکل آفرینی زیادی به ویژه در شهر یاسوج را به همراه خواهند داشت.

فیلی گفت: طرح کاربری ها این استان مربوط به 11 سال پیش است، نقشه ها باید به روز شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در این باره گفت: در چند سال اخیر مهم ترین اولویت ما بحث تخلفات ساختمانی بود.

مهندس احمدرضا خورشیدی گفت: جلسات زیادی در این باره تشکیل شد، موضوع را با جدیت پیگیری کردیم اما واقعیت اینست توپ انداختن در زمین دیگری دردی از ما دوا نمی کند، باید در اجرا و در عمل محکم وارد شویم.

خورشیدی افزود: در کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه شهر یاسوج، فرهنگ سازی غلطی شده و در خیلی از موارد قانون نادیده گرفته شده و الان اجرای 0 تا 100 قانون هزینه های به مراتب جدی تر برای ما به همراه دارد.

وی گفت: چرا قانون نظام مهندسی ساختمان نادیده گرفته می شود، چرا دستگاه های مرتبط با ساخت و ساز قوانین را اشراف ندارند و یا توجهی ندارند؟!

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیان داشت: مطمئن باشید تا روش برخورد با تخلفات اینطور است که مردم حس کنند با یک جریمه ناچیز بدون هیچ دردسری می توانند پایان کار و پروانه ساختمانی بگیرند روند تخلفات ادامه خواهد داشت، اگر مردم بدانند برای ساخت و سازهای غیرقانونی پروانه صادر نمی شود، پایان کار داده نمی شود و حتی تخریب هم صورت می گیرد قطعاً این روند تخلفات متوقف می شود.

خورشیدی تصریح کرد: همه مصوبات ما در این جلسات بعد از اتمام جلسه به فراموشی سپرده می شود، از این رو ضروری است برای رسیدن به نتیجه دلخواه، جدی تر برخورد شود.

وی ادامه داد: در کمیسیون ماده 100 به صراحت آمده است اگر همه موارد فنی، بهداشتی، شهرسازی و موارد اینچنینی رعایت شده باشد می توان حکم به جریمه داد، که البته تا کنون به این نحو طبق قانون و مقررات برخورد نشده است!

خورشیدی بیان داشت: مردم باید بدانند نظارت ها باید قبل از هرگونه ساخت وساز و در حین ساخت اعمال شود چرا که هدف از این اقدام نه سودآوری سازمان ها بلکه تامین امنیت جانی و مالی مردم عزیز است.

مهندس احمدرضا خورشیدی ضمن درخواست از معاون عمرانی استاندار برای اقدامات جدی تر در مسیر برخورد با تخلفات ساختمان سازی، خاطر نشان کرد: باید همه ما ملزم به عمل و اجرا شویم و با مسئولانی که به هر نحوی کوتاهی می کنند برخورد شود.

شاهرخ کناری نیز در این جلسه اظهار داشت: اگر در این شورا، نمایشی(کلیپی) نگاه کنیم و برویم، تاثیر گذار نیست و باید نسبت به برخورد با دستگاه های متخلف در حوزه عدم نظارت و رعایت قوانین ساخت و سازها اقدام شود.

فرماندار بویراحمد بر فعالیت بهتر دستگاه های متولی و جدیت در تحقق الزامات قانونی و استاندارد سازی تاکید کرد و بیان داشت: عمده موارد مطرح شده و تخلفات ساخت و سازها مربوط به شهر یاسوج است و جدیت برای جلوگیری از این تخلفات ضروری است.

کناری گفت: شهر یاسوج مرکز استان است و باید برای رفع مشکلات بخش های مختلف از جمله ساخت و سازهای آن به نحو بهتری اقدام شود.

کناری از عزم جدی فرمانداری بویراحمد برای برخورد با تخلفات خبر داد و گفت: هرجایی که اقدام و برخورد فرمانداری نیاز باشد ورود خواهیم کرد.

به گزارش بویرنیوز، در ادامه انتظام سهمگین به پخش گزارشات، تصاویر و کلیپ های تصویری از ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر اصولی در شهر پرداخت که با واکنش تند مدیرکل راه و شهرسازی مواجه شد.

سهمگین از وضعیت زننده ساختمان سازی و مشکلات عدیده در زمینه مسکن گفت و بیان کرد: با کوچکترین حادثه باید منتظر وقایع بدی  در استان باشیم.

دبیر دفتر فنی گفت:  مسئول مسکن و سیاست گذار آن اداره راه و شهرسازی است، این اداره کل باید اشتباهاتش را بپذیرد.

علیمردانی در این باره تصریح کرد: یک ساختمان ده طبقه یک چادر نیست که یک ساعته ساخته شود و چه دلیلی دارد که اجرای چنین پروژه هایی مورد نظارت کامل قرار نگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی بر تحقق برنامه های اجرایی در حوزه نظارت و برخورد با تخلفات ساخت و سازها تاکید کرد و ابراز داشت: ما راه حل عملی برای رفع مشکلات می خواهیم.

به گزارش بویرنیوز، تنش و درگیری لفظی مدیر کل راه و شهرسازی و دبیر شورای فنی استانداری را  می توانید از اینجا مطالعه کنید(درگیری لفظی شدید دو مدیر در نشست شورای فنی کهگیلویه و بویراحمد (+عکس))

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=266985
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مهدی گفت:

    اگر واقعا یاسوج را دوست دارید نگذارید ساختمانهای چند طبقه (مرتفع)در فرعیها که طبقات اضافه غیر مجاز بسازندوبعد از کمیسیون مجوز بگیرند(البته ظاهرا از ارگانهای ذیربط راه حل کمیسیون را میگیرند)برای مناطق مختلف شهری همانند دیگر کلان شهرها M2وM3و…Mتعریف کرده وبه اطلاع عموم برسانید تا درآینده شهرمان به یک پارکینگ تبدیل نشود و خودمان را لعن ونفرین کنیم.ساختمان هفت یا هشت طبقه در یک فرعی کم عرض یعنی فاجعه….

  2. کارشناس شهرسازی گفت:

    سلام. با شناختی که از توان وسواد واشراف آقای سهمگین دارم مطمینم حرف حق را زده.

دیدگاه شما