دوشنبه 25 دی 1396 - 8:00

جوهرهای نانویی ساخت ایران چه مزیتی نسبت به نمونه مشابه دارد؟

مجله بویرنیوز- یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با بهره‌گیری از دانش و فناوری نانو موفق به تولید جوهر پرینتر حاوی نانوذرات در پژوهشگاه علوم و فنون صنایع رنگ ایران شده است که از حیث کیفیت با محصولات خارجی قابل‌ رقابت است، به‌علاوه به دلیل تولید داخلی، قیمت آن پایین‌تر از متوسط بازار است.
شرکت تجهیز گاما، تولیدکننده انواع مرکب‌های جوهرافشان در سال ۱۳۸۳ با خودباوری و دانش جمعی از پژوهشگران ایرانی تأسیس شد و هم‌اکنون پس از گذشت یک دهه فعالیت در این عرصه، عضویت در مرکز رشد واحدهای فناوری و استقرار در پژوهشگاه علوم و فنون صنایع رنگ ایران، محصولی قابل‌رقابت با محصولات خارجی تولید می‌کند. این شرکت با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به تولید مرکب‌های نانویی با کیفیت بالا و قیمت مناسب شده است.
سید وحید نبوی، مؤسس و مدیرعامل شرکت تجهیزگاما در خصوص خدمات و محصولات نانویی این شرکت گفت: «شرکت تجهیزگاما از سال ۱۳۸۰ با به‌کارگیری فناوری‌های نوین در تولید مرکب‌های جوهرافشان فعال بوده و هم‌اکنون پس از سال‌ها فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه فناوری نانو، موفق به تولید مرکب‌های پایه آب جوهرافشان حاوی نانورنگدانه شده است که هم کیفیت و هم قیمت آن با محصولات خارجی قابل‌رقابت است. تکنیک تبخیر بالای جوهر گاما برای افزایش سرعت خشک شدن جوهر روی کاغذ نیز با قدرت چسبندگی فوق العاده، یکی دیگر از مزیتهای منحصر به فرد جوهرهای گاما بشمار می‌رود. »
شرکت دانش‌بنیان فوق هم‌اکنون بیش از ۵۰ محصول نانویی از انواع مرکب‌های جوهرافشان شامل نانوجوهرهای چاپگرهای جوهرافشان hp، canon و epson، نانوجوهرهای پلاترهای صنعتی، نانوجوهرهای فلکسی و نانومرکب‌های جت پرینترهای تاریخ‌زن خوراکی و شیمیایی تولید می‌کند. بنابر اعلام مدیرعامل این شرکت، کیفیت این محصولات در حد محصولات خارجی است؛ علاوه بر اینکه قیمت آن‌ها نیز حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از متوسط بازار است.
نبوی در رابطه با استفاده از فناوری نانو در این محصولات خاطرنشان کرد: «قطر نازل مورد استفاده در چاپگرها در حد یک‌چهارم قطر یک تار مو است، بنابراین طبیعی است که کوچک‌ترین ذره و گردوغباری می‌تواند موجب گرفتگی این نازل‌ها و خرابی هد چاپگر شود. به‌کارگیری فناوری نانو و استفاده از نانوذرات کربن سیاه متخلخل با توزیع اندازه ذره ۲۰ تا ۵۰ نانومتر، موجب کاهش گرفتگی و خرابی هد شده و بنابراین عمر چاپگرها را افزایش می‌دهد.»
مدیرعامل شرکت تجهیزگاما در ادامه افزود: «این نانوجوهرها هم‌اکنون در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید می‌شود، با این وجود به کشورهایی نظیر مجارستان، ترکیه، عراق، مالزی، افغانستان صادرات داشته‌ایم؛ همچنین به دنبال جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی خط تولید صنعتی این محصولات هستیم.»
لازم به ذکر است محصول مرکب پایه آب جوهرافشان حاوی نانوذرات رنگی در تیرماه ۱۳۹۴ موفق به اخذ تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است. اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات این شرکت در پایگاه اینترنتی شرکت تجهیزگاما و یا فروشگاه محصولات شرکت تجهیز گاما در دسترس عموم مردم و صنعتگران است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=266037
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما