چهارشنبه 20 دی 1396 - 8:18

چگونه می توان با سلاح نفت ایران را به آشوب کشاند؟

پس از گذشت چند روز از پایان ناآرامی ها و اغتشاشات در ایران، مقامات و رسانه های آمریکایی همچنان در حال ارائه پیشنهادات و توصیه هایی به دولت این کشور برای ادامه بی ثباتی ها و شورش ها در ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری بویر نیوز به نقل از تابناک، در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «یو.اس.ای. تودی» در یادداشتی به قلم دیوید ریویکین (متخصص حوزه انرژی و مشاور کاخ سفید در دولت های ریگان و بوش) و نواف عبید( همکار مدعو در پروژه دفاع و اطلاعات مرکز بلفر دانشگاه هاروارد و مشاور سابق حکومت عربستان)، از دولت آمریکا خواسته است تا با کاهش قیمت نفت فشار بر جمهوری اسلامی ایران را در راستای ایجاد بی ثباتی در ایران افزایش دهد. در این مطلب آمده است:

ایالات متحده می تواند و باید از بی ثباتی در ایران با فشار به نظام این کشور در آسیب پذیر ترین نقطه آن یعنی درآمدهای نفتی حمایت کند. این استراتژی باید اجزای بلندمدت و کوتاه مدت داشته باشد و در راستای کاهش قیمت جهانی نفت برنامه ریزی و طراحی شود.

وضعیت نامطلوب اقتصادی عامل اصلی نارضایتی در ایران است. همانطور که رئیس جمهور روحانی تایید کرد، دولت نمیتواند حقوق و دستمزدها را پرداخت کند و به دنبال افزایش درآمد و کاهش هزینه ها است.

به همین جهت، از آنجا که 80 درصد بودجه ایران از صادرات نفت تهیه می شود، در حال حاضر، سریعترین و مطمئن ترین راه برای تغییر رژیم در ایران، تلاش گسترده برای کاهش قیمت جهانی نفت است.

به منظور ایجاد توازن در بودجه ایران، قیمت نفت به ازای هر بشکه باید حدود 130 دلار باشد که هم اکنون نصف آن است.

به چهار روش نباید اجازه داد که قیمت نفت افزایش پیدا کند. آمریکا باید این مسئله را مدیریت کند و از این طریق می توان زمینه های بی ثباتی در ایران به عنوان بزرگترین دشمن آمریکا را با تضعیف اقتصاد این کشور فراهم کرد.

نخست، درک و تعامل متقابل میان عربستان سعودی و روسیه برای کاهش تولید نفت- که به ترتیب اولین و دومین صادرکنندگان نفت جهان هستند- باید متوقف شود. این امر عربستان سعودی -که بالاترین ظرفیت اضافی نفتی را نسبت به هر کشور دیگری را دارد- را به منظور افزایش صادرات و کاهش قیمت ها قادر می سازد. مسکو از اینکه متحد کلیدی خود در خاورمیانه یعنی عربستان را از دست دهد نفرت دارد و چنین توقفی را تحمل نخواهد کرد، اما آن ها نمی تواند سعودی ها را متوقف کند، زیرا ایران دشمن اصلی ریاض است.

دوم، ایالات متحده باید با تلاش های بلندمدت خود برای افزایش تولید نفت ادامه دهد – همانطور که قبلا اعلام کرده است، گسترش جدی حفاری نفتی را باید افزایش داده و ظرفیت ایالات متحده برای صادرات نفت و تولید فرآورده های نفتی با ساختن خطوط لوله بیشتر را افزایش دهد.

سوم؛ ایالات متحده باید با اقدامات کوتاه مدتی از جمله ایجاد توافق با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی(شامل امارات و کویت) میزان تولید را افزایش دهد و قیمت را با حداقل 10 دلار برای هر بشکه کاهش دهد. علاوه بر این، چون تهران از کمبود سرمایه و تکنولوژی بومی برای افزایش ظرفیت تولید پایدار و در نتیجه صادرات نفت رنج می برد، همین ائتلاف باید چندین شرکت نفتی را که مایل به سرمایه گذاری در صنعت بالادستی ایران هستند، متقاعد سازد تا تلاش خود برای سرمایه گذاری در ایران را متوقف کنند.

در نهایت، چون تهران دسترسی زیادی به بازارهای مالی بین المللی ندارد و بانک های آمریکایی از سرمایه گذاری در ایران به دلیل ریسک بالای آن امتناع می کنند، تنها امید تهران به اروپایی ها و بانک های آسیایی است. به همین جهت، دولت ترامپ باید پیام قوی ای را به بانک های اروپایی و آسیایی ارسال کند که در صورتی که به ایران برای نقل و انتقالات بانکی و سرمایه گذاری کمک کنند، مبادلات آن ها با آمریکا به خطر خواهد افتاد.

ممکن است بپرسید چرا عربستان سعودی، کشوری که به شدت به درآمدهای نفت وابسته است، از قیمت پایینتری حمایت می کند؟ پاسخ براساس محاسبه هزینه و فایده ساده است. بر این اساس، جلوگیری از هژمونی منطقه ای ایران، بالاترین اولویت سیاست خارجی این کشور است که ریاض حاضر است هزینه های زیادی بابت آن پرداخت کند.

در نهایت این وبگاه آمریکایی نوشت که تنها با استفاده از سلاح نفت می توان زمینه های بی ثباتی و آشوب در ایران را در آینده فراهم کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=265969
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما