سه شنبه 19 دی 1396 - 10:24

درخواست رئیس نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد از استاندار/عزم جدی برای متوقف کردن ساخت و سازهای غیر مجاز در استان/ پیشنهاد احمدی برای برچیده شدن فضای مسموم قومیتی!(+عکس)

گروه اقتصادی- اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با استاندار و معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش بویرنیوز در ابتدای این دیدار مهندس احمدرضا خورشیدی ضمن ابراز خرسندی از حضور استانداری مقتدر و توانمند در استان و زحمات دکتر خادمی و مهندس پژمان نیک اقبال در دوره های گذشته، اظهار داشت: در حوادث اخیر از جمله (آتش سوزی ها، حادثه پلاسکو و زلزله های اخیر ایران)، سازمان نظام مهندسی و مهندس در کانون توجه همگان بوده و گاها نيز هدف اظهار نظرهای غیر اخلاقی و غیر منصفانه افراد و دستگاههای مغرض و فاقد اطلاعاتی حداقلی از قوانین حاکم بر ساخت و ساز قرار گرفتند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: همه ما از طرفی هم ناراحت شدیم و از سوی ديگر نیز به اهمیت ساختمان و ساختمان سازی و در نهایت اهمیت امنیت هموطنانمان اذعان کردیم.

خورشیدی گفت: علی رغم تاکید فراوان بر اهمیت مقررات ملی ساختمان و تاکید و الزام به رعایت مفاد آنها( مواد 33تا35 قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب1374)، شاهد مسامحه و بی توجهی عامدانه به این قانون و جامعه مهندسی به ویژه در این استان هستیم.

وی با اشاره به حاشیه نشینی و مشکلات ساخت و سازها در استان و به ویژه شهر یاسوج، تصریح کرد: قصد ما این نیست که در جلسات توپ را در میدان دیگران بیندازیم، ما آمده ایم برای افزایش ضریب امنیت و جان مردم پای کار باشیم و از استاندار محترم تقاضامندیم در راستای اصلاح فرهنگ و روند موجود در عرصه ساختمان سازی و اجرای مصوبات و پیگیری‌های به عمل آمده در یکسال گذشته سازمان نظام مهندسی ساختمان را حمایت نماید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خطاب به استاندار محترم استان بیان کرد: انتظار میرود در کنار تشخیص عوامل و دلایل دخیل در عملکردهای غیر موثر برخی مسوولان و مدیران در تمکین به قانون تجویزی اثر گذار در دستور کار قرار گیرد که قطعا با سوابقی که از شما و جناب آقای مهندس فیلی سراغ داریم، امیدوار به اصلاح وضع موجود هستیم.

مهندس احمدرضا خورشیدی افزود: در راستای برخورد با مهندسین متخلف، شورای انتظامی سازمان، مقتدرانه و به جد پی گیر خواهد بود اما باید به این نکته توجه داشت که مهندسین ناظر بدون داشتن هیچگونه قدرت اجرایی در جلوگیری از تخلفات ساختمانی صرفاً موظف به ارائه گزارش به موقع تخلفات مالکین و سازندگان در مراحل ساخت می باشند، اینجاست که وظایف و تاثیر دیگر سازمانها، ادارات و مدیران شهری مرتبط مشخص می شود و قطعاً بدون همکاری قاطعانه آنها منتج به نتیجه نخواهد بود.

وی با اشاره به نامگذاری سال 96 به سال اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال توسط مقام معظم رهبری اذعان داشت: یکی از دغدغه ها و خواسته های مهم جوانان و مردم اشتغال است، جامعه مهندسی نیز جدای از جامعه نيست، گروهی از مهندسین ما پس از فارغ تحصیلی با تلاشی چند ساله در آزمون سراسری شرکت و موفق به اخذ پروانه اشتغال می شوند وطبعاً انتظار دارند به عنوان یک متخصص در روند توسعه استان و کشور خود و در راستای خدمت به مردم سهیم بوده و از طرفی بتوانند از طریق ارائه خدمات تخصصی و مهندسی در ازای حق الزحمه مشخص، گذران زندگی نمایند ،اما در شرایط کنونی و با وضع موجود که فرآیند ساخت و ساز بدون حضور این بخش از مهندسین و کنترل ضوابط مقررات ملی ساختمان در سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت میگیرد عملاً حقوق آنها و به تبع آن حقوق شهروندی نادیده و ضایع میگردد.

مهندس احمدرضا خورشیدی ادامه داد: با توجه به سوابق،تجربیات وهمکاری های معاونت محترم عمرانی در اجرایی نمودن احداث ساختمانها توسط مجریان ذیصلاح در بعضی استانها، در کنار حمایت استاندار محترم بتوانند با اجرایی نمودن مجریان ذیصلاح در استان علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال مهندسین فاقد شغل، از حضور افراد غیر متعهد و غیر متخصص در عرصه ساخت و ساز ممانعت بعمل آورند.

وي ضمن اشاره به روند اشتباه طرح تخلفات ساختمانی موضوع ماده 100قانون شهرداری ها در کمیسیون مربوطه،خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه حکم ماده 100 برای برخی بناهای غیرقانونی،حکم تخریب است اما اجرای آن دسته از احکام بر زمین مانده و تا زمانی که یکی از منابع تأمین درآمد شهرداری ها، اخذ جرائم کمیسیون مورد نظر میباشد متاسفانه شاهد توسعه روند تخلفات خواهیم بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: حضور نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان در جلسات کمیسیون ماده پنج و تشکیل جلسات هیات چهارنفره استان و جلسات ماهیانه دستگاه ها،ادارات و متولیان ساخت و ساز شهری وبررسی روند و مسیر توسعه شهری با حضور نماینده قانونی استاندار میتواند بسیار موثر باشد.

در ادامه این نشست، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت و اثرگذاری بی چون و چرای سازمان نظام مهندسی ساختمان در روند اصولی شهرسازی و ساختمان سازی، تصریح کرد: ما از سازمان نظام مهندسی ساختمان دعوت میکنیم در کمیسیون ماده 5 شرکت کنند و نظر دهند.

مهندس فیلی گفت:  برای سال 97 کاری میکنیم که اتکای شهرداری ها به درآمد زایی از طریق کمیسیون ماده 100 به حداقل برسد.

معاون عمرانی استاندار بیان کرد: اگر چند مورد تخریب را سفت و سخت اجرا کنیم، بقیه حساب کار دستشان می آید و بدون شک میل به تخلف و بی قانونی کم می شود.

فیلی تصریح کرد: کمیته 4 نفره(متشکل از معاونت عمرانی استاندار، شهرداری یاسوج، راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان) را با جدیت بیش از پیش فعال میکنیم و از ظرفیت خوب سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای کنترل ساخت و سازها و ارتقاء کیفیت و امنیت سازه ها بهره میگیریم.

معاون عمرانی استاندار برای جامعه مهندسین استان خبر خوبی هم داشت، وی از عملیاتی شدن بحث مجریان ذیصلاح خبر داد و گفت همچون سایر استان ها و استان مرکزی که ما بودیم با همه هزینه هایی که این موضوع دارد اما برای عملیاتی شدن آن در کهگیلویه و بویراحمد مصمم هستیم.

در ادامه این نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد ضمن بیان اینکه سازمان نظام مهندسی از ارکان مهم مهندسی کشور است، تصریح کرد: باید دورنما تعریف کنیم و از درون ساختار خود شروع کنیم ببینیم کجا هستیم و به کجا باید برویم.

علی محمد احمدی خطاب به اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: هرچند اقداماتی در گذشته صورت گرفته اما با وضع مطلوب فاصله داریم، اول خود شما باید با جدیت شروع کنید، چرا که نقاط قوت و ضعف را بهتر می شناسید و می توانید راهکارهای بهتری هم عرضه کنید.

وی افزود: تخلفات در همه جا هست، بخشی از تخلفات به خود قوانین برمی گردد، بخشی به اینکه مجری اهتمام کافی برای اجرای قانون ندارد و بخشی نیز ناشی از نقص هم در قانون و هم اجرا کننده آن ربط پیدا می کند.

احمدی ادامه داد: در برخی استان ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد، ملاحضات و ارتباطات قومیتی روند اجرای قانون را مختل می کند، و برای درمان این معضل اجتماعی راهی جز عزم و اراده جمعی اثرگذار باقی نمی ماند.

استاندار گفت: درد و مشکل را همه می دانیم، این موضوع با تکرار حل نمی شود، باید با ساز و کار اجتماعی و فرهنگی دست به تغییر و اصلاح بزنیم.

وی بیان داشت: زدودن نگاه های مخرب قومیتی، 100 نفر مرد می خواهد که وقتی نوبت به خودشان رسید بگویند همانطور که با مردم رفتار می شود با ما رفتار شود.

احمدی اظهار داشت: به ما برچسب تند مزاج بودن و القابی اینچنینی می زنند، خب ما با افرادی که وظایفشان را بلدند و به خوبی کارشان را انجام می دهند رفاقت و ارادت داریم اما با افرادی که کارشان را به درستی انجام نمی دهند هیچگونه تعارفی نداریم و برخورد میکنیم.

وی با اشاره به توانمندی های معاون جدید عمرانی استان، گفت: معاون عمرانی ما جزو بهترین ها است، او پای کار است و مطمعناً با تخصص و تجربیاتی که در حوزه عمرانی و فنی دارد  می تواند گره گشای مشکلات این حوزه ها باشد.

احمدی گفت: شهر یاسوج آینده خوبی دارد، از ظرفیت های این شهر هنوز آنچنان که شایسته است استفاده نشده است، پای کار باشید  اگر جایی هم کم کاری می شود بدون تخريب فریاد بزنیم.

وی ضمن انتقاد از شیوه اجرای کمیسیون ماده 100 در استان ادامه  داد: این کمیسیون مهم به جای جلوگیری از تراکم سازی و برخورد با تخلفات، حربه ای برای درآمد زایی شده است .

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به درخواست هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی استان برای اجرای کامل قوانین، خاطر نشان کرد: مشی ما این است تا جائیکه می توانیم کمک کنیم به دستگاه ها و سازمان ها و به سمت توسعه و اصلاح حرکت کنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=265811
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت:

    درود بر دکتر اسکندری خلاق و مردم دوست…

  2. افشین گفت:

    درود به دکتر احمدی و مهندس فیلی که نسبت به موضوعاتی که توجهی به انها نمیشد با رویکرد و مدیریت علمی و کارامد،متعهدانه نسبت به موضوعات مختلف احساس مسئولیت دارند.سپاس…

  3. آیت گفت:

    احسن مهندس خورشیدی نکات خوبی را مطرح کردید

دیدگاه شما