دوشنبه 18 دی 1396 - 19:38

زمان امتحانات پایان ترم فرا رسید، اما زمان آزادی دانشجویان بازداشتی نه!

در جریان نا آرامی هایی که برای چند روز فضای بسیاری از شهرهای کشور را ملتهب کرد، دانشگاه هایی چون تهران، علامه طباطبایی، امیرکبیر، شریف و… نیز متأثر از فضای جامعه شاهد نا آرامی هایی بود و کار به جایی رسید که تعدادی از دانشجویان حاضر در این تجمع های اعتراضی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند؛ دانشجویانی که اگرچه تعدادی از آنها به سرعت آزاد شدند ولی زمان آزادی بقیه آنها هنوز مشخص نیست.

به گزارش بویرنیوز، پس از چندین روز نا آرامی در بسیاری از شهرهای کشور که با مجموعه ای از مطالبات انباشت شده آغاز و در ادامه  به انحراف کشیده شد، تعدادی از دانشگاه های بزرگ کشور با نا آرامی هایی همراه شد؛ شرایطی که به بازداشت بسیاری از دانشجویان حاضر در تجمع های اعتراضی انجامید و این دانشجویان را در روزهایی که فرصت مطالعه برای امتحانات پایان ترم بود، روانه بازداشتگاه کرد.

بررسی ها در مورد محل تحصیل عمده دانشجویان بازداشتی حکایت از این دارد که بیشتر آنها از دانشجویان دانشگاه تهران هستند و همچنین دانشجویانی از دانشگاه های علامه طباطبایی، امیرکبیر، صنعتی شریف و تبریز نیز در میان بازداشت شدگان قرار دارند.

فائزه عبدی پور، مجید مسافر، محمد خانی، سیاوش امجدی، محسن شاهسون و سینا غفاری از دانشگاه علامه طباطبایی، لیلا حسین زاده، سینا ربیعی، محسن حق شناس ، میکائیل قلی راد، پدرام پذیره، محمد محمدیان، علی مظفری، مهدی وهابی ثانی، سهیل موحدان، آرش آوری، دانیال ایمان، امیر حسین علم طلب، مجید اکبری، محسن ترابی، کسری نوری، عارف فتحی، محسن میر محسنی، محمد جواهری از دانشگاه تهران، محمد شریفی مقدم ریابی از دانشگاه صنعتی شریف، آیدین محسن نژاد از دانشگاه هنر تبریز و علی اسماعیلی از دانشگاه امیر کبیر از جمله دانشجویانی بودند که در جریان نا آرامی های اخیر بازداشت و روانه زندان شدند.

جدا از دانشجویان مذکور که البته همه بازداشتی های دانشگاهی روزهای اخیر را شامل نمی شود، در هفته گذشته 5 نفر از اعضای شورای صنفی خوابگاه های دانشگاه تهران پس از برگزاری جلسه با رئیس دانشگاه تهران و در مسیر خروج از ساختمان ریاست دانشگاه بازداشت شدند که البته بررسی های خبرنگار «تابناک» در مورد وضعیت این دانشجویان حکایت از آزادی آنها پس از گذشت ساعاتی از زمان بازداشت دارد.

بازداشت دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور با واکنش های مختلف و فراوانی از سوی مقام های مسئول در مجموعه وزارت علوم و نیز دانشگاه ها رو به روشد و جدا از این مقامات مسئول برخی نمایندگان مجلس نیز برای پیگیری وضعیت این دانشجویان وارد عمل شدند.

هفته گذشته و پس از بازداشت جمعی از دانشجویان دانشگاه ها، غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم در مورد تلاش ها برای آزادی این دانشجویان به رسانه ها گفت: آمار دقیقی از تعداد بازداشت شدگان نداریم ولی پیگیری می‌کنیم این دانشجویان بازداشت شده هر چه سریعتر و قبل شروع امتحانات پایان ترم آزاد شوند.

غلامی وزیر علوم نیز در هفته جاری با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان تاکنون آزاد شده اند، در رابطه با وضعیت دانشجویانی که هنوز در بازداشت هستند، گفت: در مواردی که اموال تخریب شده گاهی پای شاکی خصوصی در میان است و متاسفانه رسیدگی به کار دانشجویانی که مرتکب جرایم عمومی و مشهود شده اند، کمی زمان بر است. با این همه و با توجه به نزدیکی امتحانات ترم دانشجویان، امیدوارم با رایزنی هایی که درحال انجام هستیم و با مساعدت مقامات انتظامی و قضایی، مشکل باقی مانده دانشجویان نیز بزودی حل شود.

سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیر کبیر نیز با تأیید خبر بازداشت سه نفر از دانشجویان این دانشگاه در جریان نا آرامی های اخیر و نیز اعلام این خبر که تشکل های اصیل دانشگاه در این اعتراضات فعال نبودند به رسانه ها گفت: اگرچه دانشجویانی بازداشتی دانشگاه امیر کبیر در خارج از دانشگاه بازداشت شدند، اما ریاست دانشگاه به طور جدی پیگیر وضعیت آنها خواهد بود.

محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز صبح امروز در نشست مشترک با فعالان صنفی این دانشگاه در رابطه با آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی و تلاش های مجموعه ریاست در این رابطه گفت: با تمام توان از مراجع مختلف، پیگیر وضعیت دانشجویان دستگیر شده است و برای آزادی هرچه سریع‌تر آنان از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

دکتر نیلی در این نشست با اشاره به رخدادهای اخیر و تأکید بر این نکته که منبع و منشا اتفاقات اخیر، دانشگاه تهران نبوده و شرایط اعتراضی از بیرون وارد دانشگاه شده است، از دانشجویان خواست برای به نتیجه رسیدن پیگیری مسئولان دانشگاه برای آزادی افراد دستگیر شده، همچنان آرامش خود را حفظ کرده و مطالبات خود را از مجاری قانونی پیگیری کنند.

در رابطه با تلاش هایی که برای آزادی دانشجویان در جریان است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز واکنش هایی داشته اند و برای مثال پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی با اعلام بازداشت نزدیک به 90 دانشجو و دانش آموز در اعتراضات اخیر از تلاش های این کمیسیون برای آزادی دانشجویان خبر داد و گفت: بسیاری از دانشجویان را یا از دانشگاه یا از خوابگاه گرفتند. بسیاری از این دانشجویان بازداشتی، اصلاً در اعتراضات حضور نداشتند اما متاسفانه بازداشت شدند و نمایندگان مجلس به طور جدی پیگیر آزادی آنها هستند.

اظهار نظرهایی که در بالا به آنها اشاره شد، تنها بخشی از واکنش های مسئولان به بازداشت دانشجویان است که همگی بر تلاش های آنها در جهت آزادی دانشجویان تأکید دارد و امیدها را برای آزادی این افراد بیشتر می کند.

با توجه به اینکه ایام امتحانات پایان ترم دانشگاه ها به صورت رسمی از ابتدای هفته آتی آغاز خواهد شد و بسیاری از دانشجویان بازداشتی در صورت عدم حضور در جلسه امتحان خسارت تحصیلی خواهند دید، انتظار این است که روند بررسی وضعیت این دانشجویان با سرعت بیشتری دنبال شود.

نکته مهمی که در این رابطه قابل طرح است اینکه، رفتار اینچنینی دانشجویان کشورمان مسبوق به سابقه است و این رفتار که در مقاطع مختلف زمانی رخ می دهد و با اقدام های ساختار شکنانه و دشمنی با کشورمان فرسنگ ها فاصله دارد.

بنابر این شایسته است با بررسی های دقیق و البته سریع در مورد نحوه حضور این افراد در تجمع های اعتراضی و مطالباتی که آنها را به این اعتراضات کشید، نهایت تلاش ها برای آزادی آنها و عدم تشکیل پرونده های قضایی صورت بگیرد؛ اقدام موثری که قطعاً بازخوردهای مثبتی را به جامعه دانشگاهی کشور تزریق می کند و علاوه بر آن این دانشجویان و خانواده های آنها را نیز از نگرانی های پیش آمده رها خواهد کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=265802
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما