چاپ این برگه

کدام تب‌ در کودکان خطرناک است؟

مجله بویرنیوز- آزاده فهیمیان متخصص بیماری‌های کودکان در ارتباط با تب کودکان اظهارداشت: درجه حرارت طبیعی کودک سالم بین ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتیگراد است و اگر درجه حرارت مقعدی کودک بالای ۳۸ درجه سانتیگراد باشد تب دارد.

وی گفت: در مواردی که تب همراه با کاهش اشتها، بی حالی، رنگ پریدگی یا بر افروختگی واضح، یا وجود تغییرات دیگر در رفتار یا ظاهر کودک باشد، نشانه جدی بودن مشکل است و باید به پزشک مراجعه کنید. فهیمیان خاطر نشان کرد: قبل از مراجعه به پزشک از داروی تب‌بُر برای کودک خود استفاده نکنید، زیرا ممکن است مانع تشخیص صحیح شود.

وی اضافه کرد: در صورتی‌که کودک ۳ ماهه یا بزرگتر است و علامت مهم دیگری غیر از تب ندارد، می‌توان به کودک استامینوفن کودکان داد. اگر کودک حداقل ۶ ماهه باشد می‌تواند برای پایین آوردن تب از ایبوپروفن کودکان هم استفاده کرد.

متخصص بیماری‌های کودکان گفت: در صورتی که کودک بی حال نیست، مایعات می‌خورد و درجه حرارت بدنش با مصرف دوز مناسب استامینوفن یا ایبوپروفن زیر ۳۸.۹ سانتیگراد باقی می‌ماند، می‌توان قبل از بردن او نزد پزشک ۲۴ ساعت صبر کرد.

فهیمیان تصریح کرد: اگر کودک بر اثر تب بی حال نشده است لزومی به استفاده از دارو نیست. برای پایین آوردن دمای بدن، مایعات کافی و شیر به او بدهید. همچنین بهتر است لباس کودک را کم کرده و تشویقش کنید که کمی استراحت کند و یا فعالیت کمتری در یک فضای خنک داشته باشد.