یکشنبه 10 دی 1396 - 21:43

مشکل بزرگ واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد/پشت پرده پروژه های برجای مانده در استان

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: در طول برنامه ششم توسعه به‌طورقطع با مقوله توسعه بازارهای بدهی دولت سروکار داریم و می‌بایست به‌درستی و با راهکارهای صحیح با این قضیه برخورد کنیم.

به گزارش بویرنیوز، جبار کیانی عصر امروز در کارگاه آموزشی ضوابط اسناد خزانه اسلامی با اشاره به اینکه دولت شرایط بسیار سختی را پیش رو دارد که همه ما با این شرایط سخت دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، اظهار داشت: پروژه‌های بسیار زیاد از سال‌های گذشته برجای‌مانده که عمدتاً یا بر اساس رفتارهای پوپولیستی یا متأثر از رفتارهای نمایندگان و غیره بوده بار بسیار سنگینی را بر گردن دولت تحمیل کرده و با همه‌کارهای خوبی که توسط دولت انجام‌شده باز بدهی بالاتر از ۵۰۰ هزار میلیارد به بخش خصوصی را یدک می‌کشد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج بابیان اینکه فشار بدهی که بر گرده دولت است به همان میزان هم بر گرده بخش خصوصی بوده و امروز تمام شرکت‌های بزرگ شرایط سختی را می‌گذرانند، افزود: کسری بودجه سال ۹۷ بر همگان روشن بوده و عدم تخصیص اعتبارات در سال ۹۶ برای همه ملموس است.

کیانی با تأکید بر اینکه دولت باید بالاجبار به مقوله‌های دیگری در حوزه اقتصاد روی بیاورد، گفت: توسعه بازارهای بدهی دولت مقوله‌ای است که نه‌تنها ما، بلکه همه اقتصادهای پیشرفته دنیا هم از آن برخوردار هستند، وقتی دولتی فعالیت‌هایش گسترده شده و به‌تبع آن درگیری‌اش بیشتر می‌شود باید به سمتی روی بیاورد که از اعتبار خود برای تأمین منابع و ساخت زیرساخت‌های کشور استفاده کند.

وی با بیان اینکه در طول برنامه ششم توسعه به‌طورقطع با مقوله توسعه بازارهای بدهی دولت سروکار داریم و می‌بایست به‌درستی و با راهکارهای صحیح با این قضیه برخورد کنیم، ابراز کرد: ما در بخش خصوصی اعتقادداریم که این کار خوب و ارزشمند است اما به شرطی که اندازه بخش خصوصی کوچک نشود یعنی این‌طور نباشد که ما بابت مطالباتمان اسناد خزانه بخریم و بعد در بازار با ۱۰، ۱۵ و ۲۰ درصد تخفیف این اسناد را بفروشیم به‌مثابه قالب یخی که در یک ظرف آب قرار داشته و هر چه جلوتر بروی کوچک‌تر می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد بخش خصوصی رو به انحلال می‌رود و ما نمی‌توانیم از این توانمندی‌ها استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: ما اعتقادداریم که توسعه بازارهای بدهی وقتی همراه با ارائه کوپن هست این کوپن‌ها باید حتماً سود داشته باشد، درست است که در کشور ما نرخ سود بالا بوده و این کار برای دولت سخت است اما در دنیا به این شکل است که چون دولت‌ها نرخ سود سه، چهار یا پنج‌درصدی دارند عمدتاً صنعت احداث و خدمات فنی مهندسی با شبکه بانکی کشور و دولت لینک است یعنی کسی که کار می‌کند از بانک پولش را می‌گیرد و دولت آن را پرداخت می‌کند.

کیانی با اشاره به اینکه مشکلات به وجود آمده برای فعالین اقتصادی شرایط سختی را ایجاد کرده است، عنوان کرد: اولین مشکلی که برای بخش خصوصی پیش آمد، این بود که به دولت در برخی مقوله‌ها مثل مالیات بر ارزش‌افزوده بدهکار شد.

وی بابیان اینکه اتاق به جد پیگیر تهاتر بدهی‌های مالیاتی بود که این اتفاق افتاد و این نویدی است که امروز به فعالین اقتصادی می‌دهیم، گفت: امسال دوباره پیشنهاد داده بودیم که بدهی‌های بانکی بخش عمرانی ما به دولت تهاتر شود که در قانون بودجه ۹۷ نیز آمده و اگر این اتفاق رخ دهد ظرفیت بخش خصوصی بالا می‌رود.

مشکل بزرگ پیش روی صادرات کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان به اقدامات حوزه بازرگانی در بخش صادرات پرداخت و گفت: به عنوان اتاق بازرگانی یاسوج با ۶۰ میلیون تومان درآمد و بدون حتی یک ریال کمک دولت تمام محصولات استان را روی دوش می‌گذارم و به همه کشورها می‌برم.

وی عنوان کرد: در فرودگاه عمان ۵۰ کیلو کتاب، رزومه و کتابچه روی دوش گرفتم تا محصولات استان را معرفی کنم و به همه دستگاه های برای برگزاری رویدادهایش کمک می‌کنم حالا به من بگوید تکلیف من چیست؟

کیانی عنوان کرد: هیات استان را به روسیه بردم و آنها هم به استان سفر کردند، به عنوان بخش خصوصی توانایی این استان را همه جا بردم و معرفی کردم اما صادرات استان همان ۲/۸ درصد مانده که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خجالت می‌کشد با این آمار پایین، روز ملی صادرات را برگزار کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی یاسوج نداشتن سرمایه را از موانع اصلی و چالش‌های پیش روی صادرات غیرنفتی استان برشمرد و گفت: حمایت از تشکل‌های صادراتی و توانمندسازی مالی آن‌ها، توجه به برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی و حضور فعال در این نمایشگاه‌ها و تسهیل درصدور کارت بازرگانی برای اتحادیه‌ها مهم‌ترین راهکار برای رونق توسعه صادرات غیرنفتی در استان است.

کیانی از تشکیل دو اتحادیه ملی و ثبت شده عسل و محصولات باغی استان خبر داد و افزود: با وجود تشکیل این دو اتحادیه به علت نداشتن سرمایه و تاجر قوی صادرات غیرنفتی استان چندان رشد و توسعه‌ای نداشته است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=265058
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما