پنجشنبه 7 دی 1396 - 12:46

واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد در کما!/انتظار اشتغال از صنعت در استان بی جا است

گروه اقتصادی- کهگیلویه و بویراحمد با وجود ظرفیت های متعدد زیرزمینی، روزمینی و انسانی همچنان اول در شاخص های منفی و زیان ده کشوری است.

به گزارش بویرنیوز، اگر چه گاهی سخنان امیدوار کننده ای از حزه ثنعت و اشتغال می شنویم اما گویا واقعیت گونه دیگری است.

از حدود 193 واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان تنها حدود 60 واحد فعال هستند که البته از این تعداد نیز واحدهایی که توان اشتغالزایی خوب و چشمگیر داشته باشند اندک هستند.

البته اوضاع خارج از شهرک های صنعتی کمی بهتر است، از 86 واحد موجود حدود 54 واحد فعال هستند که آمار بهتری را نشان میدهند اما با این وجود نمیتوان انتظار اشتغال چندانی از این واحد ها داشت.

متاسفانه واحد های صنعتی و تولیدی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخی ضعف ها نمی توانند آنطور که باید نقش آفرینی در تولید و اشتغال داشته باشند و از طرفی انتظار تولید محصولات درخور هم نمیتوان داشت.

اولا استفاده از فناوری های نوین و متد روز تولید به جز در معدود واحدها موجود نیست، از سویی روند بازاریابی و فروش این واحدها هم آنچنان ضعیف است که تاکنون جز چند برند محدود، بقیه تولیدات استان نتوانسته اند رقابتی با نمونه های دخلی داشته باشند.

همین نبود شبکه های مناسب بازاریابی و فروش ناچیز، بدون تردید بر سود و منفعت این واحدها اثر گذاشته و عدم درآمدزایی واحدهای صنعتی نهایتاً آنها را مجبور به استفاده از نیرهای کمتر می کند، پس انتظار اشتغالزایی مناسبی نمیتوان از آنها داشت.

به گزارش بویرنیوز، تولید و فروش مناسب قطع به یقین مستلزم کمک های دولت و همراهی با واحدهای صنعتی به ویژه در پرداخت تسهیلات مناسب است، از سویی واحدهای صنعتی باید با اقدامات کارشناسی با ایجاد شبکه های توزیع و فروش و بازاریابی مناسب از یک طرف هم تسهیلات را به موقع پرداخت کنند که اعتماد بانک ها جلب شود و از طرفی نیز کمک به توسعه و اشتغال کنند.

بر پایه این گزارش، متاسفانه با وجود قابلیت های متعدد استان هم از بعد طبیعی و انسانی و هم تاریخی و مذهبی و منابع نفت و گاز، کهگیلویه و بویراحمد همچنان درگیر مسائل ابتدایی صنعت، اشتغال و توسعه قرار دارد که قطع به یقین بخشی از این عدم توسعه یافتگی ها به مدیریت های ناکارآمد و بی تعهد ربط دارد  بخشی هم به مردم بر می گردد.

گفتنی است بیشتری تعداد واحدهای راکد به ترتیب متعلق به شهرستان های کهگیلویه بزرگ و گچساران است.

پی نوشت:

برای خوشبخی مهم نیست چقدر داشته باشیم….مهم است چقدر سخت کار میکنیم…

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=264758
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    از سو مدیریته

دیدگاه شما