پنجشنبه 7 دی 1396 - 7:24

شناسایی عامل اصلی ورشکستگی صنایع داخلی کوچک و بزرگ/معرفی راهکارهای مقابله با قاچاق در اتاق بازرگانی یاسوج

کارگاه آموزشی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با سخنرانی جبار کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج، در سالن همایش های اتاق یاسوج آغاز شد.

به گزارش بویرنیوز، رئیس اتاق یاسوج در ابتدای این همایش اظهار کرد: همانطور که از دوسال پیش اتاق پیشنهاد داده بود این کارگاه با ارزش باید بسیار زودتر و در سطح گسترده تری برگزار می شد، چرا که قاچاق همانند غده سرطانی بر پیکر اقتصاد نحیف کشور چنگ انداخته است.

جبارکیانی پور ادامه داد: برای درمان این غده سرطانی می بایست هم برنامه های علمی و هم برنامه های عملیاتی در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: ابتدا باید علل و عوامل متعددی که در پدیده قاچاق نقش دارند را شناسایی کرد.

رئیس اتاق یاسوج افزود: از نگاه بخش خصوصی عواملی همچون: تعرفه بالای کالای مورد نیاز، بیکاری وتوسعه نیافتگی مناطق مرزی، خطر پذیری پایین قاچاق مناطق آزاد و بازارچه های مرزی، موانع قانونی و گاهی تضاد قوانین و بخشنامه و خلق بخشنامه های خلق الساعه، فساد سیستماتیک و مهمتر ازهمه ناکار آمدی نظام اقتصادی کشور بیشترین نقش را در پیدایش پدیده قاچاق دارند.

کیانی پور تصریح کرد: اگر این عوامل حل نشوند، قاچاق نتایج شومی را برای کشور به بار خواهد آورد. چراکه قاچاق بیکاری فزاینده ای را در کشور به بار خواهد آورد، همچنین قاچاق به علت ترویج فرهنگ مصرفی غربی و کالای خارجی اعتقادات دینی و مذهبی مردم را از بین خواهد برد.

وی افزود: قاچاق عامل اساسی و اصلی ورشکستگی صنایع داخلی کوچک و بزرگ خواهد شد، همینطور قاچاق قانون شکنی و فساد اداری در تمامی ارکان نظام را در پی خواهد داشت.

کیانی پور فرار و گریز سرمایه های ملی و واریز سود حاصل از آن به جیب تولید کنندگان خارجی و اخلال در بازار و مهمتر از همه کاهش درآمد دولت به جهت نپرداختن حقوق و عوارض و در نتیجه ناکارآمدی دولت در جهت رفاه اجتماعی مردم را از دیگر نتایج منفی افزایش قاچاق دانست.

رئیس اتاق یاسوج در ادامه به ارائه برخی پیشنهادات بخش خصوصی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و خارجی پرداخت و افزود: باید در ابتدا فرهنگ مصرف تولید داخلی را نهادینه کنیم ، همچنین شرایط لازم برای تولید با کیفیت را برای تولید کنندگان فراهم کنیم، نرخ ارز را واقعی کنیم، تعرفه کالاهای غیر ضروری خارجی را بالا ببریم و مردم را نسبت به مضرات کالاهای خارجی آگاه کنیم، از صنایع بومی و دستی مناطق حمایت کنیم، هویت ملی و مذهبی مردم را تقویت کنیم و مهمتر از همه نظارت مرزی را بیشتر وجدی تر در دستور کار قرار دهیم.

کیانی پور ادامه داد: ما باید هزینه قاچاق را چنان بالا ببریم که قاچاق مقرون به صرفه نباشد، جرایم کنونی اصلا بازدارنده نیست.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج خاطرنشان کرد: البته این عوامل بازدارنده در شرایط فعلی اقتصاد کشور است؛ ما باید درآمدهای مردم کشورمان را واقعی کنیم، یعنی سطح درآمدها را چنان بالا ببریم که مردمی با توان خرید بالا داشته باشیم و در نتیجه تمامی قیمت ها واقعی شوند.

وی ادامه داد: وقتی تمامی قیمت ها واقعی شوند دیگر اختلاف فاحش برای تامین کالا وجود ندارد، همانند کشور های پیشرفته دنیا این هم اتفاق نمی افتد، مگر اینکه همه باهم مشارکت کنیم و با حوزه سرمایه گذاری دنیا کار ایجاد کنیم، بدنه دولت را تکانده و سرریزش را دست بخش خصوصی سرازیر کنیم، دستمزدها را واقعی و آنوقت تعرفه ها را صفر کنیم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=264738
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما