چهارشنبه 6 دی 1396 - 17:41

تمجید معاون درمان وزارت بهداشت از دکتر ایلامی/دستاوردهای مهم درمانی برای کهگیلویه و بویراحمد

در آذر ماه سال جاری، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مهمان ویژه ای داشت، که در یک سفر یک روزه متراکم، از نزدیک در جریان نقاط قوت و ضعف و همچنین چالش های پیش روی این دانشگاه در مباحث زیر بنایی، ارائه خدمت، مطالبات معوق کادر درمانی و پرسنل، تجهیزات مورد نیاز استان و دیگر موارد قرار گرفت.

به گزارش بويرنيوز، معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، در این سفر از مراکز درمانی شهرستانهای باشت، گچساران، دهدشت و یاسوج بازدید به عمل آورده و برآورد دقیقی از شرایط موجود و گذر به شرایط مطلوب انجام شد، که موجبات تنویر افکار را نیز فراهم ساخت.

متعاقب این سفر جلسه ای با حضور معاون درمان وزیر بهداشت، نمایندگان حوزه های انتخابیه بویر احمد و کهگیلویه، رئیس و اعضا هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان و کارشناسان وزارت خانه در دفتر معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهت حصول نتیجه سفر برگزار شد.

این جلسه که در فضای صمیمانه و سرشار از تعامل برگزار گردید، حکایت از جدیت و عزم راسخ نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان برای حل مشکلات این حوزه داشت.

پرداخت بخشی از مطالبات معوق اولویت اول وزارت بهداشت

دکتر جان بابایی، با یادآوری سفر اخیر خود به استان، شناسایی توان و کمبودهای مورد نیاز را از دستاوردهای آن ارزیابی کرد و گفت: مشکل اساسی و دارای اولویت در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت بخشی از مطالبات پزشکان و پرسنل درمانی بوده که یقینا از وظایف اخلاقی و شرعی ما محسوب می شود.

چالش بزرگ عدم تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی

جان بابایی حل و گذر از مشکلات مالی دانشگاه را منوط به اتخاذ تصمیمات جدی در راستای کاهش هزینه ها و تعریف منابع درآمدی جدید دانست و افزود: بخش اعظمی از اعتبارات دانشگاه به پرداخت حقوق پرسنل غیر رسمی اعم از قراردادی، طرحی، و ضریب کا اختصاص می یابد که تبدیل وضعیت این نیروها، بی شک بخش عمده مشکل را مرتفع و پیشرفت این دانشگاه را به همراه دارد.

وی از دیگر راهکارهای رفع مشکل مالی دانشگاه علوم پزشکی استان را، جذب درآمد از محل پذیرش دانشجوی  پزشکی و دندانپزشکی بصورت بین المللی عنوان و اظهار داشت: در اغلب دانشگاه های علوم پزشکی کشور، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی متقاضی واحد بین الملل یک روش معمول و پذیرفته شده است.

دکتر جان بابایی در ادامه به ارائه راهکاری مرسوم در سطح کشور برای کلینیک های دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان اشاره و ادامه داد: برای استمرار خدمت در کلنیک های دندان پزشکی باید عنصر زیرساخت و دندان پزشک، هر دو دیده شود و این مهم بدون اصلاح تعرفه در این مراکز محقق نمی شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص ملموس بودن کمبود پزشک متخصص زنان و همچنین طب اورژانس در دهدشت نیز، گفت: یکی از برنامه های مورد نظر، ارتقاء کمی و کیفی خدمات زنان شامل اختصاص متخصص زنان و زایمان و همچنین متخصص طب اورژانس برای بیمارستان دهدشت خواهد بود.

جان بابایی با بیان مقدمه ای در مورد بیماری های خاص، عدم وجود امکانات لازم را یک ضعف اساسی دانست و نصریح کرد: رادیوتراپی(اشعه درمانی)، تکمیل و تجمیع بخش شیمی درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در اولویت های این وزارت قرار دارد.

وی همچنین با قدردانی از تلاش های دکتر ایلامی، جهت بهبود وضعیت دانشگاه علوم پزشکی استان، مدیریت وی را نقطه قوت این دانشگاه دانست، که می تواند با پیگیری های مرتب خود به رفع مشکلات بر جای مانده، کمک شایانی نماید.

کهگیلویه نیازمند نگاه ویژه تری است

نماینده کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی نیز، ضمن تشکر از معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین تلاش دکتر ایلامی جهت انجام سفر یاد شده، با اشاره به محرومیت استان، گفت: شهرستان کهگیلویه در حوزه بهداشت و درمان محروم به شمار رفته و نگاه ویژه ای را می طلبد.

عدل هاشمی پور ادامه داد: نیازمند دستورات مقتضی در رفع مشکل عدم پرداخت مطالبات پزشکان، کادر درمانی، بیمارستان ها و پرسنل هستیم.

وی اذعان داشت: با توجه به جغرافیای کهگیلویه و پراکندگی روستا های آن و بعضا صعب العبور بودن آنها، یکی از اصلی ترین دغدغه های این حوزه عدم وجود بالگرد اورژانس هوایی است که بر این موضوع پافشاری و اصرار مضاعف دارم.

اصراری که در ادامه نماینده بویراحمد و دنا هم به کمک هاشمی پور آمد و صدور دستور پیگیری معاون وزیر در این زمینه را خواستار شد که دکتر جان بابایی با پیگیری ویژه آن موافقت کرد.

هاشمی پور همچنین درباره ایجاد بستر مناسب برای ورود بخش خصوصی به تکمیل، تجهیز و بهره برداری از بیمارستان دهدشت، بیان داشت: از مجموع 4 درمانگاه در دست اقدام، یک درمانگاه به بهره برداری رسیده و 3 درمانگاه دیگر به همت خیرین در مرحله ساخت است.

نماینده کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی در توضیح این مطلب، اضافه کرد: عقد قرارداد احداث و تکمیل بیمارستان چرام با بنیاد برکت صورت گرفته و بیمارستان لنده نیز در مرحله توافق با خیرین است، البته در این میان پیشرفت بیمارستان بهمئی هم قابل قبول است.

نماینده بویراحمد و دنا نیز که از حاضرین در این جلسه بود، ابتدا سخن خویش را به تشکر ویژه از معاونت درمان وزیر بهداشت و همچنین دکتر ایلامی بابت سفر و تشکیل این جلسه اختصاص داد و با بیان این موضوع که رسانه ها و مردم استان بی صبرانه افتتاح بیمارستان جدیدالاحداث را خواستارند، گفت: اذهان عمومی دیگر تاخیر در افتتاح این بیمارستان را برنمی تابند و اولویت حوزه بویراحمد و دنا باید تکمیل، تجهیز و استقرار نیروی کار متخصص در بیمارستان جدید التاسیس یاسوج باشد.

غلام محمد زارعی در تشریح اهمیت بیمارستان جدیدالتاسیس، بیان داشت: محرومیت از جهت ساختارهای بهداشت و درمان این شهرستان، نیاز مردم به این بیمارستان را بیشتر از قبل نشان می دهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: محور های مواصلاتی این استان با توجه به همجواری استان های بزرگ و گاها صنعتی کشور باعث می شود بار ترافیکی زیادی را متحمل شویم که در نهایت نیاز به مراکز درمانی جامع در استان بیشتر احساس شود.

زارعی درباره دیگر نیازهای حوزه درمان بویراحمد نیز اظهار داشت: انتظار می رود تصمیمات لازم برای سرعت بخشیدن به تکمیل و تجهیز بخش زنان و زایمان بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج با نگاه ویژه دنبال شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویر احمد نیز در این جسله، گریزی به موکدات سفر یاد شده زد و ابراز داشت: با تجربه خوبی که از واگذاری یک مرکز بهداشتی و درمانی یاسوج به بخش خصوصی حاصل شد، در صددیم بخش هایی که منع قانونی ندارند به بخش خصوصی واگذار شود.

دکتر اورنگ ایلامی با پرداختن به موضوع زیرساخت های دانشگاه علوم پزشکی استان، افزود: با تکمیل و تجهیز بیمارستان شهید جلیل یاسوج فضای کامل و مطلوبی برای استقرار، توسعه و ساماندهی خدمات تخصصی و فوق تخصصی و همچنین بهره وری بیشتر کلینیک های موجود حاصل می شود.

وی همچنین در پایان این جلسه در خصوص مصوبات یادآور شد: پرداخت بخشی از مطالبات معوق پرسنل بیمارستانها، پیگیری اختصاص ویدئو آندوسکوپ و همچنین کولونوسکوپ بیمارستان شهر دهدشت، پیگیری خرید و نصب سونوگرافی مرکز بستر درمانی چرام  و اتمام پروژه اورژانس بیمارستان دهدشت، از مهمترین مصوبات این جلسه بود.

دکتر ایلامی، تسریع در تکمیل و تجهیز بیمارستان جدیدالتاسیس یاسوج، تسریع در بلوک زایمانی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، تسریع در پرداخت اعتبارات جهارگانه جهت افتتاح بیمارستان های یاسوج، پیگیری و اختصاص بودجه برای تکمیل بلوک زایمانی بیمارستان دهدشت، تجهیز بیمارستان باشت و پیگیری راه اندازی بخش آنکولوژی یاسوج را از دیگر مصوبات این جلسه عنوان کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=264729
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما