دوشنبه 11 دی 1396 - 8:00

«کاخ فرح آباد» کاخ فراموش شده تهران+عکس

مجله بویرنیوز- کاخ فرح آباد مربوط به دوره قاجار در دوشان‌تپه تهران و در انتهای خیابان پیروزی (فرح‌آباد پیشین) جای گرفته است. این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۳۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از این کاخ در برخی منابع به اشتباه به عنوان قصر فیروزه نام برده شده است در حالیکه قصر فیروزه به دستور ناصرالدین شاه قاجار و توسط مهندس میرزامهدی خان شقاقی معروف به ممتحن الدوله ساخته شده و امروزه اثری از آن قصر وجود ندارد و تخریب شده است.

کاخ فرح آباد با الگو گرفتن از طرح کاخ تروکادرو پاریس، به شکل نیم‌دایره و با چند ردیف ایوان‌های روباز دورتادور ساختمان ساخته شد. گنبد فیروزه‌ای بر سقف کاخ ساخته شد. پس از مظفرالدین شاه، تا دوره سلطنت احمد شاه توجهی به کاخ نشد و در دوره او بود که کاخ به رونق گذشته بازگشت و عمارت اندرونی به آن افزوده شد. در دوره پهلوی نیز، رضا شاه اهمیتی به این کاخ نداد، و در دوره محمدرضا شاه بود که کاخ بازسازی و دگرگون شد. سپس در پیرامون و دامنه‌های سرسبز آن منطقه خانه‌های ویلایی اشرافی ساخته شد.

بعد از انقلاب اسلامی ایران، این منطقه در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و کاربری نظامی پیدا کرد. پس از چند سال این کاخ به موزه نیروی دریایی سپاه تبدیل شد، اما اجازه بازدید همگانی از آن داده نمی‌شود.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=264700
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما