چهارشنبه 6 دی 1396 - 10:34

جزئیاتی از آتش سوزی چاه رگ سفید گچساران/درس عبرتی برای کارشناسان نفت!

گروه حوادث- پس از دو ماه، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید از مهار کامل چاه ۱۴۷ رگ سفید خبر داد.

به گزارش بویرنیوز، محسن پاکنژاد با اشاره به اتصال چاه امدادی موقعیت C با چاه در حال فوران از موفقیت عملیات اطفا از عمق خبر داد.

وی همچنین ساعتی پیش با اشاره به قطع چنددقیقه‌ای شعله چاه 147 اعلام کرده بود: این موضوع به‌لحاظ دانش تخصصی حفاری به‌معنای ارتباط چاه امدادی با چاه اصلی است و تزریق گل به این چاه در چند دقیقه باعث قطع جریان گاز و شعله شده است.

به‌گفته پاکنژاد چاه امدادی موقعیت C در عمق 2 هزار و 335 متری به چاه اصلی رسیده است.

چاه شماره 147 رگ سفید 2 در محدوده عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد ، هفتم آبان ماه امسال هنگام عملیات حفاری دچار آتش سوزی شد و 2 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری جان خود را از دست دادند.

عملیات مهار فوران این چاه با حضور مستقیم مدیران ارشد شرکت ملی حفاری اسران ، متخصصان و تیم های مهار از همان روز /هفتم آبان/ آغاز شد.

میدان نفتی رگ سفید که در محدوده گچساران واقع شده است در سال ١٣٣٠ خورشیدی کشف و بهره برداری از آن از سال 1345 آغاز شد.

این میدان در بین میدان‌های نفتی بی‎بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (در شمال شرق)، رامشیر (در شمال غرب)، زاغه – هندیجان- بهرگانسر و تنگو (در جنوب غرب) محصور شده و پس از میدان نفتی پازنان، بزرگترین حجم کلاهک گازی در بین میدان‌های نفتی ایران را دارد.

بهره برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری (خوزستان)و بهره برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-2) توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.

تولید کنونی این میدان 180 هزار بشکه در روز است و برآورد شده 16 میلیون و 500 هزار بشکه ظرفیت نفت درجای این چاه است.

نفت قابل برداشت میدان نفتی رگ سفید 4 میلیون و 490 هزار بشکه و گاز قابل برداشت آن یک هزار و 534 میلیارد متر مکعب است.

به گزارش بویرنیوز هرچند اقدام کارشناسان ایرانی قابل ستایش است اما باید عرض کنیم پیش از این نیز سوختن چاه های نفت را در نقاط مختلف مناطق نفت خیز شاهد بودیم، در عمده این اتفاقات از خارجی ها برای خاموش کردن چاه های دچار حریق استفاده میشد و روند اطفای حریق در مدت زمان بسیار کمتر آنچه در رگ سفید شاهدیم به سرانجام می رسید.

با توجه به وجود چاه های گسترده نفت در ایران و احتمال تکرار این دست حوادث، برای حفظ سرمایه های مملکت دانش این موضوع بومی سازی شود تا در مواقع ضروری بتوان با آمادگی کامل و صرف هزینه کمتر از هدرروی شدید منابع بیت المال و مملکت جلوگیری کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=264662
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. لر گفت:

    بجای این همه هدر رفت.همون اول کشور دیگه ای گفته بود با این روش چاه رو خاموش میکنم اما………….

دیدگاه شما