شنبه 2 دی 1396 - 21:11

آمار جالب باسوادان و بی‌سوادان کهگیلویه و بویراحمد

گروه فرهنگی- مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۳۴ هزار نفر بیسواد در این استان وجود دارد.

به گزارش بویرنیوز، هادی زارع پور امروز دوم دی ماه در نشست خبری به مناسبت هفته سواد آموزی افزود: ۳۴ هزار و ۱۰۶ نفر بی سواد در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد البته این آمار پایش نشده است چراکه برخی افراد همچون معلولان ذهنی شرایط باسوادی را ندارند و آموزش پذیر نیستند.

وی بیان کرد: از مجموع بیسوادان این استان ۹۲۰۵ نفر مرد و ۲۴ هزار ۹۰۱ نفر زن هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: براساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان ۷۱۳ هزار و ۵۲ نفر است که ۴۹٫۳ درصد را زنان و ۵۰٫۷ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

زارع پور با بیان اینکه ۵۲۷ هزار و ۶۸۸ نفر معادل ۸۴٫۴ درصد جمعیت ۶ سال به بالاتر این استان باسواد هستند، تصریح کرد: میانگین بادسوادی کشور ۸۷٫۶ درصد است.

وی ادامه داد: باسوادی در بین مردان ۶ سال به بالاتر این استان ۸۹٫۳ درصد و در بین زنان ۷۹٫۴ درصد است که بین زنان و مردان فاصله ۱۰ درصدی وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:۹۰ درصد جمعیت شهری و ۷۷٫۴ درصد افراد ۶ سال به بالاتر استان باسواد هستند.

زارع پور تاکید کرد: ۴۷۱ هزار و ۱۵۲ نفر جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان که جامعه هدف باسوادی آموزش و پرورش هستند که ۴۳۷ هزار نفر ۴۶ خود را بعنوان باسواد اعلام کردند و میزان باسوادی در این گروه سنی ۹۲٫۷ درصد است در حالی که میانگین کشوری ۹۴٫۷ درصد است.

وی بیان کرد: ۹۲٫۲ جمعیت باسواد این استان در سال ۹۰ باسواد بودند در حای که طی چهارسال اخیر این میزان با ۲٫۳ درصد افزایش به ۹۴٫۵ درصد رسیده است.

مدیرکل آموزش وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۱٫۶ درصد مردان و ۸۹٫۴ درصد زنان ۱۰ تا ۴۹ سال در این استان باسواد هستند.

زارع پور افزود: ۳۴ هزار و ۱۰۶ نفر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بی سواد هستند که البته این آمار پایش نشده است چراکه برخی افراد همچون معلولان ذهنی شرایط باسوادی را ندارند و آموزش پذیر نیستند.

گچساران باسوادترین و کهگیلویه بی سوادترین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد

وی در خصوص وضعیت باسوادی در سطح ۸ شهرستان استان تصریح کرد: میزان با سوادی در شهرستان باشت ۹۲ درصد، بهمئی ۹۱٫۲ درصد، بویراحمد ۹۳٫۸ درصد، چرام ۹۲٫۶ درصد، دنا ۹۲ درصد، کهگیلویه ۸۸٫۲ درصد، گچساران ۹۶٫۶ درصد و لنده ۸۸٫۴ درصد است.

مدیرکل آموزش وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باسوادترین شهرستان این استان شهرستان گچساران و بالاترین نرخ بی سوادی را شهرستان کهگیلویه دارد.

زارع پور عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های کشور رتبه ۲۶ باسوادی را قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴ استان کشور در زمینه سواد آموزانی که موفق شدند تحصیلات عالی را طی کنند، اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از این چهار استان در کشور است.

راه‌اندازی نخستین مرکز یادگیری محلی سیار سوادآموزی کشور در دهستان زیلایی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی نخستین مرکز یادگیری محلی سیار سوادآموزی کشور در دهستان زیلایی خبر داد.

سید حمدالله خواهش‌نیک در این نشست با اشاره به باسوادی ۹۲٫۷ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال مورد هدف نهضت سوادآموزی گفت: میانگین باسوادی گروه‌های هدف در کشور ۹۴٫۷ درصد است که کهگیلویه و بویراحمد دو درصد از جمعیت کشوری پایین است.

وی افزود: میزان باسوادی در میان جمعیت شهری استان ۹۰ درصد و در مناطق روستایی ۷۷٫۴ درصد است که در طرح خواندن با خانواده که توسط نهضت سوادآموزی استان در حال برگزار است ۷۰۰ نفر در دوره سوادآموزی و ۵۰۰ نفر در دوره انتقال تحت پوشش قرار گرفتند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی نخستین مرکز یادگیری محلی سیار سوادآموزی در دهستان زیلایی خبر داد و بیان کرد: کارشناسان دفتر نهاد ریاست جمهوری بازدیدی از دهستان زیلایی انجام دادند و مصوب شد برخی مهارت‌های زندگی به زنان این مناطق داده شود که در همین راستا ۴ مرکز یادگیری محلی از جمله مرکز یادگیری محلی سیار در موشمی زیلایی تشکیل شد.

خواهش نیک خاطرنشان کرد: در این مراکز باید حداقل ۵۰ نفر سوادآموز حضور داشته باشد و ۴۰ نوع مهارت هم برای این مراکز تعریف شده که در مرکز سیار سوادآموزی زیلایی مردم در ۴۴ روستا آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

وی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد ۳۴ هزار و ۱۰۶ نفر بی‌سواد دارد که بالاترین نرخ بی‌سوادی در استان مربوط به شهرستان کهگیلویه است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: جامعه سوادآموزی استان ۱۰ شهید به اسلام و انقلاب تقدیم کرده و شهید جلیل پور نخستین پیشنهاد دهنده امر سوادآموزی در کشور است.

خواهش نیک بیان کرد: بیش از ۲۳ دستگاه تفاهم نامه مشارکت در سوادآموزی منعقد شده است و براساس فرمان تاریخی امام راحل (ره) سوادآموزی وظیفه همه مردم و مسئولان است.

وی اضافه کرد: دیدار با نماینده، ولی فقیه، ائمه جمعه، مسئولان استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برزگاری میزگرد در صدا و سیما، اجرای مسابقه انشاء نویسی ویژه پرسش مهر ریاست محترم جمهور شروع فعالیت‌های سوادآموزی از مهم‌ترین برنامه‌های هفته سوادآموزی است.

 

دوم تا هفتم دی ماه هر سال به نام هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=264196
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما