پنجشنبه 30 آذر 1396 - 11:53

اجرای طرح ملی جنگلانه در شهرستان بویراحمد (+تصاویر)

طرح ملی جنگلانه با هدف کاشت نهال و بذر درخت بلوط که در شهرستان‌های باشت و گچساران اجرایی شده بود امروز چهارشنبه 29 آذر ماه با حضور 85 دانش‌آموز از مدرسه سما در جنگل‌های وزگ که تابستان امسال بخشی از آن دچار آتش‌سوزی شده بود برگزار شد.

به گزارش «بویر نیوز»، در این طرح ملی که به کوشش و میزبانی تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس و دبیرخانه جنگلانه استان برگزار شد معاون سیاسی فرماندار و مسئول مشارکت‌های مردمی، معاون فنی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، مدیریت و کارکنان اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، معاونین اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه بویراحمد،رئیس دانشگاه سماء یاسوج، بخشداری، چند گروه کوهنوردی و شخصیت‌های مستقل همیار طبیعت حضور داشتند.

امید سجادیان دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس در این مراسم گفت: ارزش اکولوژیک هر درخت بلوط 200 تا 250 هزار دلار برآورد شده، درخت بلوط در ذخیره آب‌های سطحی و زیرزمینی نقش مهمی دارد و سپر طبیعت در مقابل گرد و غبار است و مانع از فرسایش خاک می شود.

وی با بیان اینکه بلوط ریشه در هویت سرزمین این مردم دارد، تصریح کرد: بلوط فواید فراوانی دارد و با وجود داشتن این فواید چطور حاضر به فدا کردن این میراث ملی هستیم، نباید به هر بهانه‌ای تیشه به ریشه درخت بلوط بزنیم.

سجادیان اضافه کرد: دانش‌آموزان باید از نحوه کاشت و رشد درخت آگاهی پیدا کنند تا ارزش این میراث ملی و با ارزش را بدانند چرا که میزان تخریب آن خیلی بیشتر از احیای آن است به نوعی اصلا قابل جبران نیست در نتیجه ما امسال سعی کردیم بلوط را از زاویه دیگر معرفی کنیم.

دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس اضافه کرد: بلوط در اکوسیستم و زندگی مردم تاثیر زیادی دارد و نباید با طرح‌های مخرب صنعتی از جمله فولاد و پتروشیمی این میراث ملی را نابود کنیم.

سجادیان عنوان کرد: درست است استان نیاز به توسعه دارد ولی این توسعه باید در راستای طرح آمایش سرزمین و همسو با طبیعت و حفظ این طبیعت باشد اگر قصد سرمایه‌گذاری در پارک جنگلی را داریم باید با کمترین آسیب ساخت و ساز انجام شود.

وی عنوان کرد: تشکل نهضت سبز زاگرس سومین دوره از 4 دوره جنگلانه را برگزار کرده و در سال‌های قبل از آن هم در قالب برنامه کاشت بلوط اقدام به فرهنگ‌سازی و احیای جنگل‌ها داشته است.

سجادیان اضافه کرد: این حرکت تنها فرهنگ سازی برای مردم نیست بلکه تلنگری به مسئولین برای شنیدن صدا دوست‌داران محیط زیست که خط قرمز ما بی‌توجهی به طبیعت و طرح‌های صنعتی است.

وی با تشکر از همه کسانی که در این برنامه حضور یافتند، بیان کرد: مدرسه سما در شهر یاسوج از این طرح استقبال خوبی کرد، ضمن اینکه امیدواریم در کنار تلاش‌های گروهای مردمی، مسئولان و مردم در طرح‌های صنعتی حفظ محیط زیست را در اولویت قرار دهند.

در پایان این برنامه‌ دانش‌آموزان به گروهای 9 نفره تقسیم شدند و هر گروه را 2 تن از اعضای انجمن نهضت سبز راهنمایی کردند، رحیمی رئیس منابع طبیعی شهرستان آموزش‌های لازم را به افراد داد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=263913
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما