یکشنبه 26 آذر 1396 - 23:42

آداب و رسوم ماندگار کهگیلویه و بویراحمدی ها در بلند ترین شب سال(+تصاویر)

غذاهای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در این شب طولانی سال هم خاص منطقه است به نحوی که شله ماشکی و شله کنجدی و خسی تپنانده یا همان خروس شکم پر از غذاهای مورد علاقه مردم استان در این شب طولانی به شمار می‌رود.

به گزارش بویرنیوز، مردم استان کهگیلویه و بویراحمد هم به مانند همه مردم با فرهنگ ایران زمین در برنامه‌ها و مراسمات ملی آیین و رسومی کهن دارند که از قرن‌ها پیش تاکنون آن را به جا آورده‌اند.

یکی از این مراسم‌های کهن و باستانی برگزاری مراسم شب یلداست که در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر خانواده‌ای است که برای این شب برنامه نداشته باشد.

هر خانواده‌ به اندازه وسع و توان خود این شب بلند سال را با برنامه‌های خاص و ویژه استان پشت سر می‌گذارد و اقوام و فامیل دور هم جمع می‌شوند تا شبی به یاد ماندنی را پشت سر بگذارند.

استان کهگیلویه و بویراحمد از دو منطقه سردسیری و گرمسیری تشکیل شده که در هر یک از مناطق مردم رسومات کهن خود را در شب یلدا زنده نگه می‌دارند.

در مناطق سردسیری به دلیل وجود باغات سیب و گلابی و بعضا انگور این میوه‌ها را برای شب یلدا در محیطی خشک و خنک نگهداری می‌کنند تا در این شب بر سر سفره یلدا بگذارند.

تنقلات این شب طولانی در استان کهگیلویه و بویراحمد خاص استان است یعنی این که بادام کوهی پوست کنده را همراه با کلخنگ و گندم برشته و کنجد بر سر سفره یلدا می‌گذارند تا همه چیز در این شب با رنگ و بو و طعم طبیعی و بومی باشد.

اما غذاهای مردم استان در این شب طولانی سال هم خاص منطقه است به نحوی که شله ماشکی و شله کنجدی و خسی تپنانده یا همان خروس شکم پر از غذاهای مورد علاقه مردم استان در این شب طولانی به شمار می‌رود.

برکو و شلشلی که هر دو از آرد گندم و پختن خمیر آن بر روی تاوه درست می‌شود و با کره و روغن محلی طعم خاصی دارد از دیگر غذاهای مردم استان در شب یلداست.

بیشتر مردم استان به دلیل بافت عشایری و عشیره‌ای که دارند از شهرها به سوی روستا سرازیر می‌شوند تا شب یلدای خود را همراه با بستگان در روستاها و مناطق عشایری در کومه‌های گلی و خشتی در کنار بخاری‌های هیزمی و آتش و گرمای دلنشین آن سپری کنند.فارس

 به گزارش بویرنیوز، در روزگاری که فضای مجازی و دنیای غیرواقعی تمام دلخوشی و سرگرمی افراد شده، خوب است از این فرصت ها برای در کنار هم بودن بهره برد و جا دارد خانواده ها حداقل این شب را به دور از جنجال فضای مجازی به توصیف و بیان آداب و رسومی اختصاص دهند که تاریخ و افتخار این دیار زرخیز بر پایه های آن بنا شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=263559
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    چه رسوم زیبا و ماندگاری، حیف که زیر لگدهای فضای مجازی دارن ناپدید میشن

  2. آریامهر گفت:

    فکر نکنم

  3. غضنفر گفت:

    ککام بویرنیوز:اون موقع که رسم مثل شب یلدا دور هم جمع ایابییم انار کیلویی ۱۰۰۰تمن بی الان ۷۰۰۰تمن پسته کیلویی ۸۰۰۰تمن الان ۶۰۰۰۰تمن په لمونه وچه خش کنیم غیر بشینیم سیل روحانی کنیم من کارتن جادو

  4. بهرام گفت:

    ها افسوس که جهان سومی باید در جهان اولی حل بشه آداب و رسوم زیبایش حتی یک عمر اقتدار ش را ببوسه بذاره کنار تا فقط برده ی یه جهان اولی بشه

  5. سلمان گفت:

    یلدا پیشاپیش مبارک باشه انشالله

دیدگاه شما