یکشنبه 26 آذر 1396 - 12:13

الگوی مدیریتی جالب یکی از مدیران کهگیلویه و بویراحمد!(+عکس)

گروه اجتماعی- یکی از مخاطبان بویرنیوز نوشت: مدیریت زمانی مفهوم واقعی خود را پیدا می کند که مدیر بتواند در شرایط غیر معمول و در میان مشکلات مجموعه اش را به جلو ببرد.

در سال 92 با شروع دولت تدبیر و امید آنطور که کارشناسان و خود دولت اقرار می کند شرایط مالی بسیار بدی در کشور حاکم بود و از این رو ادارات و سازمان های دولتی به ویژه دستگاه های خدمات رسان با مشکلات عدیده ای روبرو بودند.

سازمانی که در مرز ورشکستگی بود!

مدیرانی که در این شرایط به بدنه دولت وارد شدند کار سختی را در پیش داشتند، این موضوع به ویژه در شرکت های خدمات رسان که وظیفه خدمات دهی آنی و روزانه دارند بیشتر به چشم می آید.

شرکت آب و فاضلاب روستایی به واسطه شرایط استان و روستاهای پراکنده و کم جمعیت و مشکلاتی که در وصول درآمد های حاصل از فروش آب داشت در سالهای اخیر با کاهش چشمگیر منابع دولتی و حذف بخش هایی از کمک های دولتی عملا یکی از دستگاه هایی بود که اگر با روند قبلی اداره میشد الان ورشکسته و تعطیل بود.

شاید در نگاه اول این شرکت، کوچک و کم اهمیت به نظر برسد اما وقتی بدانیم قریب به 1640 روستا در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و بخش اعظمی از جمعیت استان را روستائیان به خود اختصاص داده اند که باید خدمات آنی آبرسانی به همه آنها ارئه شود، تصورمان به جایگاه این شرکت تغییر می کند.

شرکت آب و فاضلاب روستایی عملا متکی به درآمدهای دولت بود چرا که برای روستائیان جا نیفتاده بود که برای آب باید پول پرداخت شود و حالا که دولت حمایتش را ناچیز کرده بود اگر روند قبل ادامه داشت حقوق کارکنان که تامین نمیشد هیچ، انتظار خدمات رسانی مناسب نیز به حاشیه می رفت.

با این جود مدیریت جدید تصمیم به فرهنگ سازی در روستاها گرفت، الزام شهرستان ها به تامین درآمد های معمول و منطقی و پرداخت حقوق از منابع شهرستانی قدم اول یجاد تغییرات در شرکت بود، حالا دیگر شهرستان ها ملزم بودند خدمات درست و مناسب به روستائیان عرضه کنند و از طرفی مردم روستا نیز دریافتند باید برای دریافت خدمات پول پرداخت کنند که البته مهم ترین موضوع در دریافت آب بها از نظر مدیرعامل این شرکت، ارزش آفرینی برای آب و عدم هدر روی این ماده ارزشمند است.

حذف گلوگاه های فساد و رانت در شرکت

از طرفی برخی گلوگاه های فساد از جمله خرید های لوله و تجهیزات و زد و بندهای آبدارها نیز کنترل شد و این امورات به بخش خصوصی واگذار شد تا هم سلامت، سرعت و کیفیت کار بالا رود و هم از قابلیت های بخش خصوصی نهایت استفاده شود.

ایجاد اولین فاضلاب روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

شرکتی که در 92 با چالش پرداخت حقوق مواجه بود حالا در 96 آماده تحویل اولین فاضلاب روستایی استان، بزرگترین آزمایشگاه آب استان و کشور، ایجاد اولین تصفیه خانه آب که هم شهر سرفاریاب و هم روستاهای منطقه را پوشش می دهد، اتمام عملیات 18 مجتمع بزرگ و70 پروژه کوچک آبرسانی روستایی است.

اگر روزی دغدغه مدیران و کارکنان شرکت حقوق و مزایا بود امروز به سرانجام رسیدن پروژه های آبرسانی با کیفیت ، اصلاح شبکه و رقابت در انجام اقدامات عمرانی جدید، مهم ترین اولویت مدیران شهرستانی آن به شمار می رود.

البته این پایان ماجرا نیست، اصلاح ساختارها، قانونمند شدن روند برگزاری مناقصات، ایجاد فرایند های منطقی و مشخص برای هر خدمت به گونه ای که خدمات در چرخه ای کاملا مشخص اداره می شود، بخشی از تغییرات تازه بود.

ایده جدید برای اعتماد زایی

برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد فرایند قرائت، صدور قبض و پرداخت کاملاً آنی و در محل عملیاتی شد و این سرآغازی برای حذف کاغذ و کمک به محیط زیست و از طرفی حذف برخی مشکلات و افزایش اعتماد عمومی روستائیان بود.

یکی از مشکلات همه سازمان ها عدم مطالعه درست و اصولی قبل از کار و دوباره کاری ها و نواقص متعدد پس از بهره برداری بود، این مشکل نیز با پای کار آوردن مشاوران توانمند و با تجربه در شرکت آبفای روستایی مدیریت شد و حالا هیچ پروژه آبرسانی نیست که قبل از اجرا کلیه موارد فنی، اجتماعی و آینده نگری در آن اعمال نشده باشد.

به گزارش بویرنیوز، این الگوی مدیریت بدون شک می تواند گره گشای سایر ادارات کهگیلویه و بویراحمد باشد، چرا که در شرایط کنونی کشور مدیریت اصولی سازمان ها و همچنین ارائه خدمات با کیفیت و لحظه ای و قانونی شدن فرایند کارها انتظار روشن مردم از مدیران است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=263464
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما