چهارشنبه 22 آذر 1396 - 16:22

اجازه آمریکا به عربستان برای غنی سازی اورانیوم/درخواست کمک نظامی افغانستان از ایران/ موگرینی: تعامل با ایران به نفع کل خاورمیانه است/نشست سران سازمان همکاری‌ اسلامی با محوریت «بیت المقدس»

بویرنیوز- درخواست موگرینی از آمریکا برای تعامل با ایران، پذیرش 142 دانشجوی سوری در دانشگاه های ایران، نشست سران سازمان همکاری‌ اسلامی با محوریت «بیت المقدس» و درخواست معارضان سوری برای مذاکره مستقیم با دولت سوریه، از جمله مهم ترین و آخرین تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده است. در این میان، باید به احتمال اجازه آمریکا به عربستان برای غنی سازی اورانیوم نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»، تارنمای بلومبرگ نوشت، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، عربستان را تشویق کرده تا پیشنهاد شرکت های آمریکایی برای ساخت راکتورهای هسته ای در آن کشور را بررسی کند. در صورت عقد قرارداد سعودی ها با این شرکت ها، آمریکا شاید اجازه دهد که عربستان غنی سازی اورانیوم انجام دهد.

به گفته دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، در جریان سفر اخیر «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا به عربستان سعودی، در مورد پروژه های هسته ای صحبت شد.

توافقنامه های قبلی آمریکا، این کشور را از غنی سازی و فرآوری اورانیوم در عربستان منع کرده است و در دوره دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، مذاکرات در خصوص استفاده از فناوری آمریکا در پروژه های هسته ای سعودی را بی نتیجه کرده بود.

دولت ترامپ در حال تسهیل شرایط است تا به شرکت «وستینگهاوس» و سایر شرکت های آمریکایی کمک کند که برنده این قراردادها شوند.

دو مقام دولت آمریکا گفتند، چهارشنبه (امروز) جلسه ای برگزار می شود تا جزئیات توافق همکاری هسته ای با عربستان که به «توافق 123» موسوم است، مشخص شود.

اگر این توافق موفقیت آمیز باشد، به ترامپ کمک می کند تا وعده خود مبنی بر احیای صنعت هسته ای آمریکا را عملی کند و شرکت های این کشور از رقبای چینی و روسی پیشی بگیرند.

بنا بر اعلام «اتحادیه هسته ای جهانی»، عربستان سعودی در نظر دارد در بیست تا 25 سال آینده شانزده راکتور هسته ای به ارزش بیش از هشتاد میلیارد دلار بسازد.

شرکت وستینگهاوس پس از آنکه در ماه مارس ورشکسته شد، اعلام کرد به دنبال توسعه فعالیتش در خارج از آمریکا خواهد بود. فناوری این شرکت در بیش از نیمی از راکتورهای برق هسته ای در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

«سارا کاسلا»، سخنگوی این شرکت در ایمیلی گفت: وستینگهاوس خرسند است که عربستان تصمیم گرفته است انرژی هسته ای را دنبال کند. ما خوشحال خواهیم شد که نیروگاه AP1000 را که از پیشرفته ترین فناوری برخوردار است، در اختیار آنها قرار دهیم.

«داریل کیمبل»، مدیرعامل «اتحادیه کنترل تسلیحات» که در واشنگتن مستقر است، اظهار داشت که تضعیف ممنوعیت غنی سازی و فرآوری اورانیوم ـ که اغلب از آن به عنوان «استاندارد طلایی» نام برده می شود ـ نگران کننده است، زیرا عربستان «سابقه ضعیفی در منع اشاعه هسته ای» دارد.

وی در ایمیلی، این اقدام را «نگران کننده و غیرسازنده» خواند و افزود: ما نباید از تلاش های طولانی مدت خود برای متوقف کردن گسترش سلاح های هسته ای، به نفع برخی کشورها و شرکت های خاص کوتاه بیاییم.

موگرینی: تعامل با ایران به نفع کل خاورمیانه است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی در پارلمان اروپا با دفاع از توافق هسته ای با ایران، تعامل با ایران را به نفع کل منطقه خاورمیانه دانست و گفت: اطمینان دارم آمریکا نیز به اجرای کامل برجام متعهد خواهد بود و این پیام را از وزیر خارجه آمریکا دریافت کردیم.

موگرینی سه شنبه شب در پارلمان اروپا با اشاره به وضعیت ناآرامی ها در خاورمیانه و بیان اینکه ما شاهد یک جهان واقعا خطرناک در پیرامون خود هستیم، گفت: در این شرایط، حفظ و اجرای توافق هسته ای با ایران یک ضرورت مطلق است. خیلی ساده است؛ ما نمی توانیم از عهده تنش های بیشتر در خاورمیانه و یک بحران دیگر اشاعه هسته ای برآییم. ما نمی توانیم اعتبار یک توافق چندجانبه مورد تأیید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را مخدوش کنیم و توافقی را که وعده های خود را عملی کرده است از میان ببریم.

موگرینی افزود: توافق با ایران، ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور را تضمین می کند و این برای امنیت جمعی ما در اتحادیه اروپا، در منطقه و فراتر از آن، حیاتی است و اهمیت این مسأله در زمانی که با بحران هسته ای کره شمالی رو به رو هستیم، بیشتر هم می شود.

وی ادامه داد: با توافق هسته ای ایران ما قوی ترین سامانه نظارتی را ایجاد کرده ایم و آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار گزارش داده که ایران تعهدات هسته ای خود را اجرا می کند. رسیدن به این نتایج، مستلزم دوازده سال مذاکرات دشوار به رهبری اتحادیه اروپا بود. مذاکره مجدد درباره این توافق یا بخشی از آن راهکار نیست؛ هیچ کسی با حسن نیت نمی تواند اعتقاد داشته باشد که این (مذاکره مجدد) راه معتبری است.

موگرینی گفت: توافق با ایران از تنش افزایی هسته ای در خاورمیانه جلوگیری کرد و نشان داد، دیپلماسی بهترین راه غلبه بر مشکلاتی است که برخی اوقات ممکن است حل ناشدنی به نظر برسند و به همین علت اعتقاد داریم که تعامل دیپلماتیک اما انتقادی با ایران به نفع کل خاورمیانه است و از تنش افزایی منطقه ای که موجب بی ثباتی کل جهان می شود، جلوگیری خواهد کرد.

موگرینی تصریح کرد: در پی اعلام تصمیم رئیس جمهوری ترامپ درباره راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ما اروپایی ها موضع خود را بسیار روشن بیان کردیم. حفظ این توافق منفعت امنیتی مشترک ماست و بهترین راه برای آمریکا برای پرداختن به نگرانی های امنیتی آنها که نگرانی ما نیز هستند، همکاری نزدیک با ما اروپایی هاست.

وی ادامه داد: اطمینان دارم که آمریکا نیز به اجرای کامل برجام متعهد خواهد بود. این مسأله را هفته گذشته با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل مورد بحث قرار دادیم و این پیام را از او گرفتیم.

پذیرش 142 دانشجوی سوری در دانشگاه های ایران

وزارت علوم سوریه اعلام کرد: براساس تبادل فرهنگی میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران، 142 دانشجوی سوری در دانشگاه های ایران پذیرش می شوند.

وزارت علوم سوریه روز سه شنبه اعلام کرد، از این تعداد، 92 دانشجوی بورسیه شامل 45 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 47 دانشجو در مقطع دکترا در سال تحصیلی 2017 – 2018 در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران مشغول به تحصیل خواهند شد.

سهمیه تحصیل 50 دانشجوی دیگر نیز از جمله 25 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 25 دانشجو در مقطع دکترا نیز بودن بورسیه به دانشجویان سوری اختصاص یافته است.

دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران باید تا 30 آذر درخواست خود را به وزارت علوم سوریه ارائه کنند.

براساس اعلام وزارت علوم سوریه، این متقاضیان باید قطع تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در یکی از دانشگاه های دمشق، حلب، تشرین، البعث، الفرات، حماه و طرطوس گذرانده و مدرک تحصیلی آن ها از دانشگاه های مجازی یا آموزش از راه دور دریافت نکرده باشند.

10 درصد این سهمیه ها، براساس بخشنامه 44 سال 2013 به فرزندان شهدا اختصاص می یابد.

رقابت دانشجویان سوری برای پذیرش در دانشگاه های ایران براساس معدل و پذیرش نهایی بر عهده طرف مسئول در ایران است.

وزارت علوم سوریه همچنین نام 100 پذیرفته شده مقطع لیسانس سال تحصیلی 2017 – 2018 در دانشگاه های ایران را اعلام کرد.

اطلاعیه پذیرش این دانشجویان در دانشگاه های جمهوری اسلامی پیش از این از سوی وزارت علوم سوریه اعلام شده و متقاضیان، درخواست خود را ارائه کرده بودند.

نشست سران سازمان همکاری‌ اسلامی با محوریت «بیت المقدس»

نشست ویژه سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی متعاقب به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی توسط رئیس جمهور آمریکا در چهارشنبه گذشته، قرار است امروز چهارشنبه به میزبانی ترکیه به عنوان رئیس دوره ای این سازمان در استانبول برگزار شود.

در این نشست، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دیگر سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی به بررسی اقدامات لازم برای مقابله با تصمیم ترامپ خواهند پرداخت. پس از نشست مذکور نیز بیانیه پایانی آن منتشر خواهد شد.

در این نشست مقامات ۴۸ کشور از جمله سران کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، بنگلادش، اندونزی، فلسطین، گینه، ایران، قطر، کویت، لیبی، لبنان، سومالی، سودان، توگو، اردن و یمن در این نشست حضور خواهند یافت.
درخواست کمک نظامی افغانستان از ایران

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با تأکید بر همکاری نظامی با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد،آموزش نیروهای امنیتی افغان و افزایش همکاری دو کشور در زمینه نظامی در مبارزه با تروریسم و نابودی داعش در افغانستان کمک می‌کند.

«دولت وزیری»، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد، همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی ستودنی است؛ بنابراین، از این کشور می‌خواهیم تا همکاری‌های نظامی با افغانستان را افزایش دهد.

وی افزود: ایران می‌تواند با آموزش نیروهای امنیتی افغان از این کشور در مبارزه با تروریسم حمایت کند.

پیش از این نیز سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته بود، افغانستان کمک نظامی هر کشوری را می‌پذیرد که قصد یاری کابل در مبارزه با تروریسم را دارد.

وزیری تأکید کرده بود که دولت کابل برای مبارزه با تروریسم همکاری نظامی بدون قید و شرط هیچ کشوری از جمله ایران را رد نخواهد کرد.

درخواست معارضان سوری برای مذاکره مستقیم با دولت سوریه

معارضان سوریه در بیانیه‌ای از دولت خواستند تا مستقیم در ژنو وارد مذاکرات مستقیم شود.

به گزارش شبکه العربیه، در این بیانیه آمده است: تا پایان مدت مذاکرات ژنو 8 هنوز فرصت برای مذاکرات مستقیم با دولت وجود دارد.

این بیانیه می‌افزاید: مردم سوریه حق تعیین سرنوشت خودشان را بدون دخالت‌های خارجی دارند و ما در این مذاکرات، بیانیه ژنو 1 و قطعنامه 2254 را مبنا قرار می‌دهیم.

اصرار معارضان به قطعنامه 2254 و بیانیه ژنو 1 در حالی است که به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به معارضان گفته است، آنها «قطعنامه بین المللی 2254، بیانیه ژنو 1 را نادرست تحلیل کرده و اظهاراتی را مطرح می کنند که سقف آن را بدون هیچ اصل واقعی بالا می‌برد».

قطعنامه 2254 درباره مدت زمانی «انتقال سیاسی» در سوریه است که به شش ماه می رسد و در جریان آن یک «دولت انتقالی» تشکیل و قانون اساسی جدید تصویب و انتخابات برگزار می شود. معارضان اما مدعی هستند که باید دولت انتقالی با اختیارات کامل تشکیل شود که بشار اسد رئیس جمهور کنونی سوریه در آن حضور نداشته باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=263068
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما