چاپ این برگه

سخنرانی دکتر وکیلی در روسیه + متن کامل

به گزارش بویرنیوز، متن سخنرانی دکتر وکیلی درکنفرانس همکاری های فرهنگی، انسانی ‌ و اجتماعی ایران و روسیه

به نام خداوند جان وخرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد

عرض سلام وادب خدمت حضار
دوستان مستحضرند که تاریخ روابط ایران و روسیه دیرین است بطورکلی این روابط را به سه دوره جداگانه تاریخی میتوان تقسیم کرد: الف دوران روسیه تزاری ب: دوران اتحاد جماهیر شوروی ج: دوران پسا شوروی
ناگفته پیداست هر یک خود واجد تقسیمات چندگانه است، آنچه هویداست در تمامی این دوره ها برغم محدودیت های زمانی و تکنولوژیکی رسانه ها تاثیرگذار بوده اند، بعنوان نمونه از جمله عوامل برپایی انقلاب مشروطه در ایران نشر اخبار مرتبط با جنگ روسیه تزاری و ‌ژاپن در اندک رسانه های فارسی زبان بود.
البته نیاز به آن نیست گفته شود که با توجه به پیشرفت های روزافزونی که در جوامع بشری رخ داده دیپلماسی رسانه به عنوان یکی از شاخه های اصلی فعالیت دستگاه دیپلماسی ‌سیاست خارجی پدیدارگشته و به بخش چشمگیری از دیپلماسی عمومی کشورهای قدرتمند جهان تبدیل شده است.
نظر به این موارد به باور اینجانب تدوین دیپلماسی رسانه ای جامع ،کامل و رسا برای روابط ایران و روسیه الزامی است، بعبارت دیگر امروزه در روابط ایران و روسیه جای خالی قدرت نرم و دیپلماسی رسانه ای فعال اشکار احساس می شود. در واقع مسئولان دو کشور اراده گسترش روابط از بالا به پائین را دارند در حالی که چنین بنظر می آید نیازمند گسترش روابط از پائین به بالا هستیم، یعنی نزدیکی ‌فهم پذیری صحیح دو ملت از یکدیگر.
البته رقیبان دوکشور همواره به دنبال تبلیغ و تاکید برعوامل واگرای د وکشور هستند، مثلا تبلیغات سوئی که بر علیه همگرایی و اتحاد دو کشور درجریان مقابله با داعش رخ نمود و یا تبلیغات زیادی بر غیرقابل اعتماد بودن روس ها صورت می پذیرد و با پیش کشیدن مسائل تاریخی مرتبط با دوران اتحاد جماهیر شوروی افکار ایرانیان را بدین سمت رهنمون میکنند، در واقع آشفتگی و ‌پریشانی فکری به علت عدم فهم پذیری صحیح از موضوع و سوژه ای که در راستای منافع ملی دوکشور است فراموش نبایدکرد بدون احترام و بسترسازی در افکار عمومی نمی توان مذاکرات دیپلماتیک موفقی داشت، فضای مناسب افکار عمومی اعتماد بنفس مذاکره کننده های رسمی را افزایش می‌دهد. برای ذهنیت منفی جامعه ایران دلایل زیادی قابل ذکر است از جمله تاخیر و تعلل زیاد در انجام تعهدات روسیه در خصوص تاسیسات اتمی بوشهر، تاخیر در تحویل “اس 300″ به ایران و تعجیل در تحویل ” اس 400″ به سعودی ها و ده ها مورد تاریخی دیگر قابل ذکر است.