پنجشنبه 25 آبان 1396 - 19:11

چالش در کارگروه شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد/از کیلویی خواندن آمارهای اداره کار استان تا حمله به دولت اصلاحات در شورای اشتغال استان!(+تصاویر)

گروه اقتصادی- شورای اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار این استان و با حضور غلامرضا کاتب هیئت رئیسه مجلس و نماینده سمنان، منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، غلام محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا، عدل هاشمی نماینده کهگیلویه بزرگ و مدیران ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

راه حل رفع مشکل بیکاری و اشتغال استان از نظر دکتر احمدی:

به گزارش بویرنیوز، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه با اشاره به اینکه اشتغال مهم ترین دغدغه برای این استان است ، تصریح کرد: باید استان پایلوت اشتغال کشور معرفی شود تا بخشی از مشکلات آن حل شود.

وی با اشاره به اینکه میزی برای اشتغال وجود ندارد و خانوادهها باید فرزندانشان را به سمت رشتههای فنی تشویق کنند، تصریح کرد:  با تدوین برنامه ۵ ساله استان اهداف و برنامه‌های وزارت کار در خصوص ایجاد اشتغال را دنبال می‌کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: انحراف منابع را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و جلسات را از اتاقها به محل شرکتها و کارگاههای تولیدی برده‌ایم و به صورت میدانی در این راستا اقدام می‌کنیم.

گلایه نماینده بویراحمد و دنا از آمار بیکاری و اشتغال در استان

نمایندگان بویراحمد و دنا و کهگیلویه بزرگ نیز از بیکاری به عنوان معضل جدی استان نام بردند و گفتند: بیشترین مراجعه ها به ما در خصوص اشتغال است.

نماینده بویراحمد و دنا آمار بیکاری در استان را بسیار فراتر از آمارهای رسمی دانست و گفت: با توجه به شرایط و توانمندی‌ها و زیرساخت‌های که استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه ایجاد فرصت اشتغالزایی دارد، می‌توان آن را به عنوان استان پایلوت در حوزه اشتغالزایی معرفی کرد و به عنوان یک نمونه موفق در کشور معرفی شود.

آمارهای اداره کار کیلویی است

عدل هاشمی البته کمی تندتر به قضیه پرداخت و با کیلویی خواندن آمارهای بیکاری بیان کرد: من اهل شعار نیستیم، اما آقای استاندار و مسوولان چرا وضعیت ما اینحوری است، چرا اینقدر مباحث علمی و پاورپوینت‌های زیبا و قشنگی را که داشتیم و مصوباتی خوبی هم که در این سال‌ها داشتیم. و خدا می‌داند سالیانه در این سالن شماره یک استانداری چقدر مصوباتی در دوره‌های گذشته مصوب شده، اما باز وضعیت بیکاری در سطح استان و شهرستان کهگیلویه اینگونه است.

نماینده کهگیلویه بزرگ نیز آمار بیکاری را بسیار فراتر از آمارهای رسمی اعلام شده دانست و خواستار چاره جویی مسئولان کشوری برای این معضل جدی در استان شد.

مدیرکل کار سهم کهگیلویه و بویراحمد از طرح کارورزی را روشن کند!

هاشمی با اشاره به طرح کاروزی گفت: ای کاش آقای مدیرکل کار توضیح می‌داد که از دو هزار ۲۳۰ کارورز سهم استان کهگیلویه و بویراحمد چقدر از آن تحقق پیدا کرده است و ما نباید فقط به گزارش‌ها و پاورپوئنت‌های زیبا اکتفا کنیم.

اظهار امیدواری رئیس فراکسیون اشتغال مجلس برای حل مشکل بیکاری

غلام‌رضا کاتب رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس نیز در این نشست از امیدواری برای رفع معضل بیکاری به ویژه در روستاهای کشور گفت و عنوان کرد: در ۵ برنامه توسعه گذشته در زمینه ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری اتفاق خاصی نیفتاده بلکه در طول این سال‌ها شاهد کاهش و یا افزایش یک درصدی هستیم.

کاتب با اشاره به افزایش متقاضیان شغل در سالهای اخیر، بیان کرد: نرخ اشتغال در برنامه اول ۱۲٫۶، برنامه دوم ۱۲٫۵، برنامه سوم ۱۲٫۷، چهارم ۱۱٫۹ و برنامه پنجم نیز ۱۲٫۴ درصد بوده است.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اشتغال دغدغه همگانی است، به آیین‌نامه ۱۰ هزار میلیارد تومانی فراکسیون اشتغال اشاره کرد و افزود: برای برداشت این مبلغ از اعتبارات صندوق توسعه ملی نیازمند اذن مقام معظم رهبری بودیم و به ایشان وعده دادیم که دولت در این خصوص به گونه‌ای عمل می‌کند که منجر به ایجاد اشتغال شود.

کاتب عدم تناسب نظام آموزشی با نیاز بازار کار را از دیگر چالش‌های حوزه اشتغال دانست و گفت: از میان یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۸۲ نفری که در کنکور شرکت کردند ۴۹ درصد متقاضی رشته تجربی بودند که این نشان می‌دهد گرایش افراد به رشته‌های فنی و حرفه‌ای کاهش یافته است.

حواشی- ازآمار کیلویی اداره کار تا حمله به دولت اصلاحات و غایب بزرگ کارگروه اشتغال!

به گزارش بویرنیوز، صابر مظاهری در این جلسه نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد را ۱۰/۵ اعلام کرد و گفت: ۲۲۳۰ نفر سهم کاروزی استان کهگیلویه و بویراحمد که از این تعداد تاکنون از ۴۰۴ واحد پذیرنده فقط ۹۰۰ کارورز ثبت نام کرده‌اند.

آمار اداره کار استان برای همه و به ویژه نمایندگان عجیب و غیرقابل باور بود، و به گفته آنها استانی که عمده تحصیل کرده هایش بیکار هستند و مهم ترین خواسته همه شهرستان هایش نیز اشتغال است نرخ بیکاری فراتر از این حرفها دارد.

عدل هاشمی این آمارها را کیلویی خواند و خواستار اصلاح آن شد، وی البته به طرح شکست خورده اشاره ای کرد و گفت: کاش به جای این پاورپوینت های زیبا جناب مدیرکل می فرمودند  چه میزان از سهم استان در این طرح محقق شده است!

در این جلسه کاتب با حمله به دولت اصلاحات گفت: نباید این وام‎‌ها(10 هزار میلیارد تومان وامی که توزیع شده و 20 هزار میلیارد تومانی که مقدماتش فراهم شده!) همانند دولت آقای خاتمی که وام‌ها را به مردم واگذار کردند و مردم با آنها موتورسیکلت خریدند و هم خودشان را کشتند و هم دولت و دیگران را بدهکار کردند، باشد.

در این میان برخی مدیران استان در جواب این سخن رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس، گفتند: شما هم نباید انحراف در تسهیلات بنگاه های زود بازده احمدی نژاد را از یاد ببرید.

نماینده گچساران و باشت بعنوان غایب بزرگ این جلسه مهم برای کمک به اشتغال جوانان استان بود که کاتب هم به آن اشاره کرد و گفت: در نشست امروز جای غلام‌رضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که از نیروهای بسیار متخصص مجلس بوده، خالی است.

راه حال رفع معضل بیکاری در استان

به گزراش بویرنیوز، کهگیلویه و بویراحمد را به نسبت جمعیت باید بیکارترین استان کشور دانست، نبود صنایع، عدم استفاده از ظرفیت های طبیعی و گردشگری در زمینه اشتغالزایی پایدار و نبود اشتغال دولتی دست به دست هم داده تا بیکاری به عنوان مهم ترین و چالشی ترین مشکل استان مطرح شود.

از سویی وجود ظرفیت های عظیم نفت و گاز در استان و عدم بهره برداری از این ظرفیت برای بهبود اشتغال جوانان این دیار همواره مورد گلایه بوده است.

بدون شک آمارهای پر زرق و برق ادارات از کاهش نرخ های بیکاری و همچنین جلسات مداوم و کارگروه های اشتغال و توسعه تا زمانیکه اقدامات زیرساختی برای توسعه صنایع میانی، بهره گیری از ظرفیت طبیعی، گیاهان دارویی، کشاورزی نوین، گلخانه داری، نفت و گاز به صورت جدی پیگیری نشود به هیچ عنوان مشکلی را حل نخواهند کرد.

اشتغال، مهم ترین خواسته جوانان این مرز و بوم بوده و هست و متاسفانه تاکنون نیز پاسخ درخوری به آن داده نشده، در دولت تدبیر و امید نیز با وجود برخی وعده ها همچنان کمک به اشتغال در حد همان “وعده” مانده است و باید دید آیا دولت در ادامه ودر حدود چهار سال پیش رو چه تدبیری برای خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست بیکاری به کار می بندد…

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=260007
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. پرویز الهی گفت:

    آیا استاندار معتقد است که بیکاران تحصیل کرده باید چند سال از عمرشان را مجددا بدنبال آموزش فن بروند؟ایشان بهتر است وقت خودش را تلف نکند چون معضل بیکاری عزمی ملی را می طلبد و از ید استاندار خارج است.نماینده دولت و نماینده گان مجلس باید فکری به حال 60 ساله های شاغل در شرکت نفت،بازنشستگی پیش از موعد، حقوقها ی نجومی،اختلاسهای موجود دروزارت خانه ها و شرکتهای دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی،ساماندهی بازار کار وجهت دهی دانش آموزان جهت تحصیل در رشته های مورد نیاز جامعه نظیرعلوم پزشکی و… بنمایند که خربزه آب است

دیدگاه شما