شنبه 20 آبان 1396 - 8:16

مرگ غم انگیز جاذبه طبیعی 3 هزار ساله دنا(+تصاویر)

گروه گردشگری- چشمه سرد کوهگل (آبسردون) یکی از ده ها جاذبه گردشگری شهر سی سخت است که بعد از عبور از مسیر چشمه میشی و ورود به منطقه زیبای کوه گل میتوان شاهد سردی کم نظیر آب این چشمه در گرمای تابستان بود.

چشمه آبسردون که به واسطه سردی بالای آب این منطقه به این نام نامگذاری شده است با زیبایی و جذابیت خیره کننده اش، سالانه پذیرای هزاران گردشگری بود که از گرمای مناطق جنوبی کشور به دنا پناه می برند.

چشمه سه هزار ساله آبسردون حالا بخاطر کاهش شدید بارندگی ها و خشکسالی های چند سال اخیر به طور کامل خشک شده است.

به گزارش بویرنیوز، نام دنا را هر که می بیند و یا به گوشش می رسد نا گفته به یاد کوه های زیبا و سرو قامتی می افتد که به  آلپ ایران لقب گرفته اند.

قله ی زیبا در دامن صخره های بی جان و  چند هزار متری زاگرس غربی که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند و دل هر رهگذری را می رباید.

از قاش مستان و سقل آسمانی گرفته تا قله های بیژن، حوض و سیچانی همه و همه نشاط و بهار کوهنوردانی است که به این قله ها سری زده اند و از زیبایی های آن سخن ها به میان آورده اند.

اما باید امروز به جد بگوییم دنا دیگر آن نشاط همیشگی را ندارد و افسانه های سی پهلوان فردوسی از بیژن گرفته تا کیخسرو همگی به دلیل کم آبی و خشکسالی در حال نابودی هستند.

 دامنه دنا مأمن چشمه هایی است که همه آنها از دل کوه های دنا فوران کرده اند و یادگاران ایل و نوای کوچ کوچ و نیاکان بوده اند و هر کدام افسانه هایی را در دل خود جای داده انداما امروز افسانه های دنا یکی پس از دیگری رخ بسته اند.

از چشمه میشی در دامن گردنه بیژن گرفته تا چشمه یشویه که یادگار کیخسرو جهانگشای فردوسی است تا چشمه آبسردون که خنکایش را همه مسافران و گردشگران سرزمین برف وافتاب بیاد دارند.

متاسفانه چشمه آبسردون که یکی از زیبا ترین و با طراوات ترین چشمه های دامنه های زاگرس جنوبی در منطقه کوه گل دنا بوده رو به خشکی نهاد و این چشمه زیبای چند هزار ساله در کمال ناباوری خشک شده است.

اتفاقی عجیب که به غیر از دل نگرانی و افسوس چیزی را برای رهگذاران بجا نگذاشته و مسافران و طبیعت گردان را به این فرو برده که چگونه چشمه ای چند هزار ساله خشک شده است.

چشمه آبسردون که در فاصله 5 کیلومتری شهر سی سخت سالها بود که با فوران زیبایش از دل زمین در منطقه کوه گل نمایی زیبا را برای مسافران سرزمین دیار کیخسرو به نمایش گذاشته بود، امروز دیگر آن افسانه ها را نمی نوازد.

برخی از کارشناسان کم بارشی در قله های دنا و قهر آسمان با سرزمین دنا را نشانه ای بر این موضوع می دانند وبرخی دیگر نیز برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی و برخی خشکسالی ماسونی چند دهه اخیر را دلیلی برای خشک شدن این چشمه چند هزار ساله می دانند.

آما آنچیزی که امروز به عیان دیده می شود، خشکسالی های بی سابقه در منطقه دنا است که چشمه چند هزار ساله آبسردون دنا و سایر چشمه های جوشان این منطقه را به کما برده و یکی پس از دیگری خشک می کند و لذت تماشای مناظر رؤیایی این دیار را به یک خاطره تبدیل میکند.

چشمه آبسردون  که از جمله آبهای روان در منطقه دنا را به خود اختصاص می داد با آبهای روان کوه گل و چشمه میشی و چشمه یشویه، رودخانه پل کلو را تشکیل می دهد که با اندوختن این آبها به رودخانه بشار و زمین های پایین دست کشاورزان زیادی در اطراف این رودخانه را نان میداد.

چشمه آبسردون که به قول مردمان شهر برف و آفتاب قدمتی سه هزار ساله دارد و از دل زمین در قله های دنا فوران می کرد، امروز برای همیشه خشک شده و این خشکسالی نمی تواند نوید بخش روزهای خوبی برای دنا باشد.

به گزارش بویرنیوز، شهر سی سخت یکی از شهرهای پر آب در جنوب غربی کشور بوده که به آن شهر چشمه های خروشان شهره بوده که در کمال تعجب در چند سال اخیر خشکسالی های پی در پی و خشک شدن چشمه های چند هزار ساله آن باعث دل نگرانی مردم و مسئولان شده است.

بر پایه این گزارش، اگر خشکسالی برای استان چهارفصل و پر بارش کهگیلویه و بویراحمد یک خیال باطل و خواب پریشان بود اما الان تبدیل به حقیقتی تلخ شده است که با نگاهی به امروز و دیروز این اقلیم گرانبها به وضوح به آن پی میبریم…

سفیر دنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=259155
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احمد گفت:

    یه روزی همه چیز تموم میشه …

  2. داریوش گفت:

    ای داد بی داد

  3. ناشناس گفت:

    یا خدا ما بندگان خوبی نیستیم
    به سایر موجودات و جانوران رحم کن

  4. هم شهری گفت:

    این چشمه اکثر سال ها در آبان ماه خشک می شه به خصوص در سالهایی که بارندگی کم است

  5. حقگو گفت:

    آبسرد و صحیحه نه آبسردون مشیی

  6. حمید گفت:

    آخ من جونم بخدا خیلی ناراحت وابییم ایخام بگریوم

  7. ناشناس گفت:

    عدم استفاده صحیح از منابع خدادادی

  8. سجاد گفت:

    تقصيردولت سابقه!!!!!!

  9. دنای سرفراز گفت:

    چشمه سردو جیگر چشمه سردو .و خووا وزورل

دیدگاه شما