سه شنبه 9 آبان 1396 - 14:47

ارائه درخواست تغییر شرایط وام مسکن

بویرنیوز- مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: طرح خرید اعتباری ویژه کالاهای ایرانی با همکاری وزارت صنعت در بانک مرکزی در دست بررسی است.

به گزارش ایلنا؛ اصغر میرمحمدصادقی در جمع خبرنگاران درباره کارت‌های خرید اعتباری اظهارداشت: در حال بررسی پیشنهاد وزارت صنعت در مورد کارت خرید اعتباری هستیم اما نقایصی وجود دارد و سامانه‌ها باید به گونه‌ای باشد که وقتی تولیدکننده کالا را می‌فروشد بدانیم که پول به حساب تولیدکننده می‌رود.

وی افزود: به غیر از چند تولیدکننده معتبر سایرین از این سامانه برخوردار نیستند، بنابراین باید بررسی‌های لازم در سامانه انجام شود.

مدیرکل بانک مرکزی یادآور شد: کارت‌های اعتباری سابق اکنون نیز در بانک‌ها ارائه می‌شود اما ممکن است به دلیل محدودیت منابع کارت اعتباری در اولویت برخی بانک‌ها نباشد.

میرمحمد صادقی اضافه کرد: در حال بررسی طرحی در بانک مرکزی هستیم تا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانیم کارت اعتباری را به ویژه در مورد خرید کالای ایرانی اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم تولیدکنندگان بیشتری را که سامانه معتبر داشته باشند در این طرح وارد کنیم گفت: مبلغ تسهیلات هنوز مشخص نیست و اگر مورد تصویب کمیسیون اعتباری قرار گیرد شرایط آن را اعلام خواهیم کرد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به اینکه چرا در دوره قبل طرح خرید کالای ایرانی با کارت های اعتباری شکست خورد؟ گفت: سامانه خرید کالای ایرانی توسط اکثر تولیدکنندگان ایجاد نشده بود و نقطه ضعف اصلی این است که به جز چند برند معتبر مانند تولیدکنندگان لوازم خانگی سایرین وارد این سامانه نشده‌اند.

میرمحمد صادقی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح منابع بانک‌ها برای تولیدکنندگان ایرانی داده می‌شود که هم به رونق اقتصادی و رونق تولید می‌انجامد و هم به مردم کمک می‌کند که از طریق این کارت‌های اعتباری کالاهای مورد نیاز را از بازار تهیه کنند.

وی توضیح داد: خط اعتباری بانک مرکزی برای این طرح اختصاص نیافته و این کارت‌ها با منابع بانک‌ها تهیه می‌شود و در حال برنامه‌ریزی هستیم که با نرخ سود کمتری این کار انجام شود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین در مورد تغییر شرایط وام مسکن یکم گفت: درخواست به بانک مرکزی ارائه شده و در حال بررسی اولیه شرایط هستیم اما هنوز موردی نهایی نشده است.

میرمحمدصادقی در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی اضافه برداشت بانک‌ها توضیح داد: در بحث ساماندهی اضافه برداشت ۷ تا ۸ بانک بوده‌اند که بیشتر بانک‌های مشمول اصل ۴۴ بودند و یکی دو بانک خصوصی و دولتی نیز در بین آنها قرار داشته‌اند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ادامه داد: جلساتی با مدیرعامل این بانک ها برگزار و بر اساس تفاهمنامه شرط و شروطی گذاشته شده که بر اساس آن اضافه برداشت بانک‌هایی که دلایل‌شان از نظر بانک مرکزی منطقی باشد به اعتبار ۱۸ درصدی و اگر وثیقه ارائه دهند به ۱۶ درصدی تبدیل می‌شود که این کار تقریباً تمام شده است.

وی تاکید کرد: در مورد بانک‌های خصوصی که تکالیفی را بر عهده نمی‌گیرند، اگر برداشتی انجام دهند قطعاً مشمول جریمه ۳۴ درصد خواهند شد.

وی درباره نتایج طرح ضربتی وام ازدواج نیز گفت: تا امروز بیش از ۹۰۰ هزار فقره وام ازدواج پرداخت شده که بیش از ۵۲۰ هزار فقره در طرح ضربتی بوده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار فقره دیگر وام ازدواج پرداخت کنیم تا در پایان سال به رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار فقره برسیم.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه این ۹۰۰ هزار فقره عملکرد ۷ ماهه، در سال‌های گذشته میانگین پرداخت یک سال بانک‌ها بوده است، افزود: اکنون تنها افرادی را در صف داریم که از ابتدای این طرح ثبت نام کرده‌اند.

وی درباره تسهیل شرایط دریافت وام از بانک‌ها نیز گفت: روند رو به رشد پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در طرح ضربتی نمایانگر این بود که بانک ها شرایط را تسهیل کرده‌اند و در مورد سایر وام‌های قرض الحسنه هیئت‌مدیره هر بانک طبق قانون اجازه دارد در خصوص اعطای تسهیلات٬ وام‌گیرندگان خود را اعتبارسنجی کند و معادل اعتبارسنجی که انجام می‌دهد وثیقه بگیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=258157
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما