شنبه 20 آبان 1396 - 8:00

«سوفیا»؛ نخستین روباتی که حقوق شهروندی دریافت کرد

مجله بویرنیوز- در ادامه دگرگونی‌ها و اصلاحات در عربستان طی ماه‌های اخیر؛ پس از خبر ابرشهر رویایی ۵۰۰ میلیارد دلاری نیوم؛ اکنون نوبت به روبات سوفیاست.

در کنفرانس سرمایه‌گذاری آتی ریاض؛ وقتی خانم سوفیا (روبات انسان‌نما) پشت تریبون برای سخنرانی می‌رود؛ مجری ایشان را این‌طور معرفی می‌کند: «ما همین الان فهمیدیم، سوفیا اولین روباتی است که حقوق شهروندی عربستان گرفته است.»

جالب‌تر اینکه روبات سوفیا با یک روزنامه معروف ریاض نیز گفت‌گوی مفصلی انجام داده است و ضمن ابراز خوشحالی بابت «اولین روبات دارنده حقوق شهروندی در دنیا»؛ آن را اتفاق تاریخی می‌خواند.

از واقعیت تا شایعه؟

اهمیت این خبر در این است که کارگران ماهر خارجی در عربستان حقوق شهروندی ندارند و نمی‌توانند چنین حقوقی داشته باشند. این کارگران تحت تکلف کارفرما هستند و با قانون «نظام کفالت» در این کشور زندگی می‌کنند.

خبر دریافت حقوق شهروندی سوفیا، شبکه‌های اجتماعی را به هم ریخته و برخی کاربران سعودی به‌خصوص زنان و دختران را به واکنش واداشته است. از سوی دیگر، بزرگانی مانند ایلان ماسک هم واکنش منفی داشتند.


زنان سعوی می‌گویند، چگونه یک روبات زن بی‌حجاب می‌تواند شهروند سعودی باشد، در حالی که آن‌ها نمی‌توانند بدون حجاب یا روبنده و تنها در خیابان‌های این کشور دیده شوند؟! زنان عربستانی در اماکن و مجامع عمومی باید همراه با یک مرد محرم باشند.

ایلان ماسک هم اعتقاد دارد به کسی حقوق شهروندی داده شده که بزرگ‌ترین قاتل انسان در آینده است.

سوفیا کیست و از کجا آمده است؟

سوفیا توسط یک شرکت هنگ‌کنگی به نام هنسون رباتیکس ساخته شده است. این روبات انسان‌نما می‌تواند به زبان انگلیسی محاوره‌ای صحبت کند و پاسخ سؤالات را بدهد.

عربستان سعودی اولین کشوری در جهان است که چنین حرکتی کرده و به یک روبات انسان‌نما حقوق شهروندی داده است. به همین دلیل، برخی رسانه‌ها این حرکت را یک بازی رسانه‌ای و برای تبلیغات می‌دانند.

سایت تک‌کرانچ درباره این خبر می‌نویسد: «چگونه این خبر را باور کنیم در حالی که زنان سعودی از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی محروم هستند؟!»

درباره چگونگی شهروندی سوفیا ابهام‌های زیادی مطرح است. مثلا در عربستان به عنوان یک زن دارای چه حقوقی خواهد بود؟ در صورت مرتکب شدن خلافی، کدام دادگاه به پرونده وی رسیدگی می‌کند و اگر بخواهد خاک عربستان را ترک کند، چه وضعیتی خواهد داشت؟

آیا این اقدام عربستان شروعی بر سوءاستفاده از روبات‌ها و هوش مصنوعی برای مقاصد تبلیغاتی است؟

به هر حال، واکنش‌ها درباره حقوق شهروندی سوفیا ادامه دارد و باید دید در آینده چه می‌شود!

نظر شما درباره این کار دولت عربستان سعودی چیست؟ مانند ایلان ماسک، بیشتر نگران آینده می‌شوید یا برای اولین روبات شهروند دنیا آرزوی موفقیت می‌کنید؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=257455
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما