دوشنبه 1 آبان 1396 - 7:54

ظریف: مدافعان حرم نبودند داعش در دمشق بود

بویرنیوز- وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست های دولت ترامپ در جهان منزوی است و می بینیم نزدیک ترین متحدان آن برابر سیاست های ضد برجامی و تلاش های آن برای تداوم بدعهدی ایستادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف در بدو ورود به پایتخت آفریقای جنوبی درجمع خبرنگاران درباره اظهارات «رکس تیلرسون» وزیرامورخارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی با عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در باره اعمال تحریم های جدید علیه ایران بیان داشت: سیاست های دولت ترامپ در جهان منزوی است و امروز درهمه جای دنیا می بینیم که حتی نزدیکترین متحدان آمریکا برابرسیاست های ضد برجامی آقای ترامپ برای تداوم بدعهدی که از ابتدای دولت ایشان تشدید شده است در واقع مقابل آمریکا ایستادند و موضع گیری علنی کردند.

ظریف همچنین در توییتر در واکنش به اظهارات رکس تیلرسون درباره بسیج مردمی عراق نوشت: عراقی‌ها که برای دفاع از سرزمین خود به جنگ با داعش برخواستند دقیقا باید به چه کشوری بازگردند؟

وی ادامه داد: این سیاست خارجی شرم آور توسط دلارهای نفتی به آمریکا تحمیل شده است.

تیلرسون روز یکشنبه پس از دیدار با همتای سعودی خود گفته بود که شبه نظامیان شیعه که با داعش می جنگیدند اکنون کارشان خاتمه یافته و باید به کشور خود بازگردند.

به نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی از آفریقای جنوبی ظریف در آفریقای جنوبی درباره سفر تیلرسون به منطقه نیز اظهارداشت: متاسفانه آمریکایی ها نمی خواهند دیدگاه خودشان را اصلاح کنند که ایران باعث ثبات و آرامش و مبارزه با تروریسم درمنطقه است در حالیکه اگر فداکاری های مدافعان حرم نبود الان در دمشق، بغداد و اربیل دولت داعش را مستقر بود.

وی بیان داشت: مردم سوریه، عراق و مردم شریف اقلیم کردستان عراق برابر داعش با کمک ایران که عامل ثبات این منطقه و عامل مبارزه با تروریسم بوده ایستادگی و مقاومت کردند.

به وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: متاسفانه متحدان آمریکا که برای چپاول دلارهای نفتی آن ها این خوش خدمتی و خوش رقصی ها را برای آن ها انجام می دهند عامل بی ثباتی و بحران در منطقه بودند و هر روز که می گذرد بیشتر مردم آمریکا و مردم دنیا متوجه می شوند که خسارت عمده ای از این نوع نگرش غلط آمریکا به خود ایالات متحده رسیده است.

وی به سیاست مداران آمریکا توصیه کرد: هر چه زودتر دیدگاه غلط خود را اصلاح کرده و از حمایت عربستان سعودی در کشتار کودکان و سالخوردگان یمن دست بردارد تا از خسارات روز افزونی که به منطقه وارد می شود جلوگیری شود.

ظریف همچنین درباره عضویت ایران در گروه بریکس گفت: ما خواهان همکاری گسترده با گروه بریکس هستیم چون به این گروه به عنوان یکی از گروه اقتصادهای نوظهور نگاه می کنیم و امیدواریم زمینه برای همکاری هر چه بیشتر با بریکس فراهم شود.

آفریقای جنوبی همواره علاقه مند بوده است که با ایران به عنوان یک کشور مهم در حال توسعه همکاری های گسترده ای چه در قالب بریکس و چه به صورت دو جانبه داشته باشد.

گروه اقتصادی بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

ظریف روابط ایران با کشور آفریقای جنوبی را یک روابط ویژه ای دانست و گفت: ما جنبش آزادیخواهان مردم آفریقای جنوبی به رهبری مرحوم نلسون ماندلا را در صدر اولویت های روابط ایران قرار دادیم و پس از آزادی مردم آفریقای جنوبی از آپارتاید بهترین روابط را با دولت جدید و مردمی آفریقای جنوبی داشتیم.

وی با بیان این که امروز بسیار خوشحال هستیم سیزدهمین دور کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی را فردا (دوشنبه) برگزارمی کنیم، اظهارکرد: در جلسه کمیسیون مشترک دو کشورهمکاری های متنوعی نیز ما با آفریقای جنوبی داریم و این تعامل وهمکاری بین کشورهای درحال توسعه نمونه است.

ظریف ادامه داد: درمورد نحوه ادامه همکاری ها و گسترش آن چه در حوزه سیاسی، بین المللی و منطقه ای، اقتصادی و همکاری های تجاری گفت وگو خواهیم کرد و کارشناسان ما به نتایج خوبی در این نشست رسیده اند.

وزیر امورخارجه اظهار داشت: در این سفر یک هیات بسیار قوی اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی داریم به ویژه شرکت های دانش بنیان که بخش عمده در این سفر شرکت های بزرگ دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران هستند که از افتخارات و از قدرت اقتصادی خوب کشور هستند.

«همین طور شرکت های دیگر در حوزه تولید محصولات خانگی، کشاورزی، دانش بنیان و در حوزه نفت و گاز مجموعه بسیار خوبی در این هیات حضور دارند که در کنار اجلاس کمیسیون مشترک، فروم (انجمن) مشترک اقتصادی با آفریقای جنوبی نیز برگزار می شود».

ظریف بیان داشت: این فرصت را همچنین برای هیات های اقتصادی فراهم می کند که با همتایان آفریقای جنوبی خود داشته باشند. آفریقای جنوبی یک اقتصاد عمده و جزو گروه بریکس است و این کشور جزو کشورهای مهم است که همکاری ها و تبادلات اقتصادی خود را گسترش دهند. امیدوارم این سفربرای هر دو ملت ایران و آفریقای جنوی سفر خوب و پرباری باشد.

وی ادامه داد: در ادامه به اوگاندا و نیجر سفر خواهیم کرد و در آن کشورها علاوه بر بحث و گفت وگوهای سیاسی و اقتصادی نشست های اقتصادی با حضور هیات اقتصادی برگزار می شود که امیدواریم مفید باشد و اهداف اقتصاد مقاومتی که امسال بر تولید و اشتغال همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند بتوانیم با کمک بخش خصوصی این اهداف را برآورده کنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=256706
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما