دوشنبه 1 آبان 1396 - 7:51

درخواست بوریس جانسون از ترامپ درباره برجام

بویرنیوز- بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس امروز در یک سخنرانی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواهد خواست تا از برجام خارج نشود.

به گزارش ایرنا، جانسون قرار است امروز در کنفرانس سالانه اندیشکده چتم هاوس سخنرانی کند. بخش هایی از متن سخنرانی وی در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر شده است.
جانسون در سخنان خود خواهد گفت که توافق هسته ای 2015 با ایران یک موفقیت دیپلماتیک بوده و می تواند الگویی برای حل بحران کره شمالی باشد.

تلاش وی برای حفظ برجام در حالی است که ترامپ اخیرا اعلام کرد که پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نخواهد کرد. وی با این اقدام نگرانی هایی در جامعه جهانی ایجاد کرد. رئیس جمهوری آمریکا بارها تهدید کرده که از برجام خارج خواهد شد.

به نوشته تارنمای روزنامه ایندیپندنت، جانسون در سخنرانی اش به موفقیت های برجام و تهدیدهای ناشی از خروج از آن اشاره خواهد کرد.

وی خواهد گفت: اینک بیش از هر زمان دیگری به دوراندیشی نیاز است تا نه تنها ان.پی.تی را بلکه یکی از ارزشمندترین توافق های مکمل آن یعنی توافق هسته ای با ایران را حفظ کرد.

علاوه بر این، جانسون خواستار «قاطعیت اما مشارکت» با کره شمالی خواهد شد. جانسون خواهد گفت که رئیس جمهوری آمریکا کار درستی کرده که گزینه نظامی را روی میز نگه داشته است اما تلاش های رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا را هم برای باز نگه داشتن در گفت و گو با کره شمالی خواهد ستود.

ترامپ، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را «مرد موشکی با ماموریت خودکشی» توصیف کرده و در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تهدید کرد که این کشور آسیایی را «به طور کامل» نابود خواهد کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین از ترامپ می خواهد تا روح ان.پی.تی (پیمان منع اشاعه هسته ای) را حفظ کند و به آن پایبند باشد.

جانسون از این پیمان به عنوان دستاوردی «فوق العاده» که کمک زیادی به «صلح و سعادت بی سابقه ای که همه در آن زندگی می کنیم» یاد خواهد کرد.

به نوشته تارنمای گاردین، در متن این سخنرانی آمده است: این [توافق] مدلی از قاطعیت و مشارکت است که هر یک دیگری را تقویت می کند و در حالی که برای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره تلاش می کنیم، باید آن را مد نظر داشته باشیم.

وی خواهد گفت: این لحظه ای برای تغییر مسیر کره شمالی است. اگر آنها این کار را بکنند، دنیا می تواند نشان دهد که بار دیگر از قابلیت بینش دیپلماتیکی برخودار است که پیمان منع اشاعه هسته ای و همچنین پس از 12 سال تلاش ادامه دار برجام را حاصل کرد.

به گزارش ایرنا، اظهارات ضدبرجامی اخیر رئیس جمهوری آمریکا نه تنها تحول مثبتی برای سیاست خارجی کاخ سفید به همراه نداشته، بلکه اتفاق نظر بی سابقه ای در حمایت از موضع ایران و برجام حتی در میان هم پیمانان باسابقه اروپایی واشنگتن به وجود آورده است.

سران 28 کشور اتحادیه اروپا بر خلاف نظر ترامپ هفته گذشته حمایت خود را از توافق هسته ای با ایران نشان دادند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=256703
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما