دوشنبه 1 آبان 1396 - 7:49

جنبش تغییر خواهان کناره‌گیری بارزانی

بویرنیوز- جنبش تغییر (گوران) به عنوان جناح سیاسی عمده مخالف مسعود بارزانی در کردستان عراق کناره‌گیری او را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، جنبش تغییر موسوم به «گوران» معتقد است که مسعود بارزانی موقعیت کردهای عراق را به بحرانی عمیق فرو برده است که برای بیرون رفتن از آن “تشکیل دولت نجات ملی” ضرورت دارد.

سخنگوی جنبش تغییر در انتقاد از برگزاری همه‌پرسی در کردستان، گفت: ما بیشتر دستاوردهایی که با خون فرزندان ملت خود به دست آورده بودیم را از دست دادیم. شرف و حیثیت پیشمرگ‌های ما پایمال شد.

جنبش تغییر معتقد است که عملکرد مسعود بارزانی برای جنبش کردهای عراق «فاجعه‌بار» بوده و این سیاست موجب شد که شهر نفت‌خیز کرکوک روز ۱۶ اکتبر از دست پیشمرگ‌های کرد خارج شود و به دست نیروهای عراقی بیفتد.

به گفته سخنگوی گوران، بیشتر مناطقی که در استان‌های کرکوک، نینوا و دیاله، در تصرف کردها بودند، به علت «اشتباهات رهبری اقلیم» از زیر سلطه کردها بیرون آمده‌اند.

رهبری گوران پس از گردهمایی در شهر سلیمانیه طی بیانیه‌ای ریاست مسعود بارزانی را «غیرقانونی» دانست و اعلام کرد: ریاست اقلیم کردستان باید منحل و یک دولت نجات ملی برای پایان دادن به بحران کنونی تشکیل شود.

جنبش گوران به طور کلی از حق استقلال کردهای عراق دفاع می‌کند اما با برگزاری همه‌پرسی در تاریخ ۲۵ سپتامبر مخالفت کرده بود زیرا زمان آن را نامناسب می‌دانست.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=256700
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما