شنبه 29 مهر 1396 - 20:06

اتاق شیشه‌ای

مصطفی داننده-

بویرنیوز؛ مصطفی داننده- دنیای بزرگ آدم‌های امروز به اندازه یک موبایل یا تبلت است. امروز فضای مجازی،  دیوارهای کشیده شده میان آدم‌ها به عنوان حریم خصوصی را از بین برده است و گویی آدم‌ها در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنند که همه می‌توانند آن را ببیند.

ایران نیز درگیر این دهکده شیشه‌ای جهانی شده است. شبکه‌های اجتماعی به سرعت در ایران رشد پیدا کرده و امروز پیر و جوان درگیر این فضا هستند و از آن استفاده می‌کنند.

جامعه ایران نیز در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و سعی می‌کنند حوادث و اخباری را که می‌بینند و می‌شنوند سریع دست به دست کنند.

در سال‌های نه چندان دور اخبار یک محله در محله می‌ماند و حتی به خیابان کناری نمی‌رفت. اخبار یک شهر به شهر دیگر نمی‌رسید. اخبار یک استان زیاد به گوش دیگر استان‌ها نمی‌رسید.

تولد فضای مجازی، مرگ فضای خصوصی

در زمان‌های نه چندان دور مردم  اخبار را فقط از طریق رادیو و تلویزیون و یا روزنامه‌ها می‌شنیدند و می‌خواندند. اخباری که دست چین شده و کم بود.

هم اکنون اما داستان فرق کرده است. این مردم هستند که جلوتر از تمام رسانه‌های رسمی اخبار را دست به دست می‌کنند. به ماجرای سپنتا نیکنام عضو زرد تشتی شورای شهر یزد نگاه کنید. اگر فضای مجازی نبود شاید تنهای تنها مردم یزد متوجه لغو عضویت او درشورای شهر می‌شدند و شاید فرد دیگری به جای او بر کرسی عضویت شورای شهر تکیه زده بود.

خطاب آقای قرائتی به مرد دوربینی هم به خاطر این هم فضا عمومی شد. این برنامه به طور زنده پخش می‌شد. اگر فضای مجازی نبود تنها کسانی این واقعه را می‌دیدند که برنامه را به صورت زنده تماشا می کردند اما امروز این بخش از برنامه به واسطه شبکه‌های مجازی جهانی شد. سرعت پخش این خبر به قدری بود که قرائتی به سرعت به آن واکنش نشان داد و از آقای دوربینی معذرت خواهی کرد.

ماجرای آزاده نامداری در یکی از پارک‌های سوئییس نمونه بارز دیگر این معناست. بادی آمد و کسی که از این مجری معروف، فیلمی گرفت و این فیلم به سرعت در فضای مجازی پخش و باعث شد کشور تا چند روز درگیر این عکس و حواشی آن بود.

امروز وقتی شبکه‌های خبری مجازی را باز می‌کنی پر از حوادث است. قتل یک کودک توسط یک زن. قتل پدر توسط پسر. قتل به خاطر 50 هزار تومان و … شاید در گذشته این حوادث نیز اتفاق می‌افتاد اما کسی از آن خبردار نمی‌شد به جز مردم آن خیابان و آن شهر. با وجود شبکه مجازی به سرعت این اخبار دست به دست می‌شوند و همه از آن خبردار می‌شوند.

امروز هرکسی هر کاری می‌کند به ویژه چهره‌های شناخته شده کشور باید منتظر واکنش‌های مردمی به رفتار خود باشد.

فضای مجازی به سرعت در حال تخریب تمام دیوارهای کشیده شده میان آدم‌هاست. در این فضا دیگر نمی‌توان مطمئن بود که انسان‌ها فضای خصوصی دارند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=256438
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما