دوشنبه 24 مهر 1396 - 15:03

افزایش قیمت نفت با نگرانی از شرایط صادرات نفت عراق و احتمال تحریم های جدید علیه ایران

بویرنیوز- روز دوشنبه، پس از تعطیلی دو روزه بازار، قیمت نفت افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت ورود نیروهای عراقی به منطقه نفت خیز کرکوک و گرفتن کنترل منطقه از دست نیروهای کرد گزارش شده است. این امر موجب شده است که نگرانی ها راجع به صادرات نفت از سوی دومین صادر کننده نفت اوپک افزایش یابد.

به گزارش رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته، ۵۸ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۷.۷۵ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۰ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۱.۹۵ دلار صورت گرفت.

افزایش قیمت نفت با نگرانی از شرایط صادرات نفت عراق و احتمال تحریم های جدید علیه ایران

لازم به ذکر ست که روز جمعه بازار نفت در حالی به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۹۲ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۷.۱۷ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۱.۴۵ دلار صورت گرفت.

در هفته گذشته، شاخص برنت بیش از ۳ درصد و شاخص وست تگزاس اینترمدیت بیش از ۴ درصد رشد داشته است.

با تشدید تنش ها میان بغداد و دولت منطقه ای کردستان (KRG)، عراق روز یکشنبه عملیات نظامی ای را در منطقه چند قومیتی کرکوک آغاز کرد. این تنش ها از زمانی شروع شد که دولت منطقه ای کردستان، رفراندومی درمورد استقلال این منطقه در ۲۵ سپتامبر برگزار کرد.

قیمت نفت امروز زمانی افزایش یافت که یکی از مقامات وزارت نفت عراق اعلام کرد، تولید نفت و گاز در کرکوک “به طور عادی ادامه پیدا می کند” و رهبران کرد نیز موافقت کرده اند که از جنگیدن در تاسیسات نفت و گاز اجتناب کنند.

این درگیری ها موجب افزایش نگرانی ها در مورد صادرات نفت شده است. ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ۶۰۰ هزار بشکه نفتی که روزانه در منطقه خودمختار کردستان تولید می شود، از منطقه کرکوک می آید. ترکیه تهدید کرده است به درخواست بغداد ممکن است خط لوله نفتی منطقه خودمختار کردستان عراق را که از ترکیبه میگذرد، ببندد.

دلیل دیگری که موجب افزایش قیمت نفت شده است، نگرانی ها راجع به امکان اعمال تحریم های جدید علیه ایران از سوی آمریکا می باشد. روز جمعه، رئیس جمهور آمریکا پایبندی ایران به برجام را علی رغم تایید ناظران بین المللی، مورد تایید قرار نداد. طبق قانون آمریکا، هر ۹۰ روز، رئیس جمهور آمریکا باید پایبندی ایران به برجام را تایید کند. اکنون گنگره آمریکا ۶۰ روز مهلت دارد، در مورد اینکه آیا باید تحریم های اقتصادی جدیدی علیه ایران وارد کند یا خیر، تصمیمگیری کند.

 

منبع: تابناک

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=255743
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما