یکشنبه 23 مهر 1396 - 21:27

اما و اگرهای نجات منطقه زیبای دو پشته دشت روم/ضرورت احداث کارخانه بازیافت زباله در مرکز کهگیلویه و بویراحمد

گروه اجتماعی- روزانه ۲۴۰ تن زباله در مرکز شهر و حومه های یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

به گزارش بویرنیوز، محل دفن زباله یاسوج و حومه آن، همیشه دغدغه مردم و مسئولان بوده و بارها اعتراض اهالی دشت روم مبنی بر تخریب یک جاذبه بکر و زیبای طبیعی را به همراه داشته است و حتی برخی اوقات شاهد جلوگیری از دفن زباله توسط اهالی بودی که سرانجام با وساطت مسئولان و بزرگان منطقه مشکل مرتفع شد.

از بوی نا مطبوع و اثرات بد حاصل از سوختن زباله ها که بگذریم، در فصل بارندگی شیرابه های تشکیل شده در این مرکز دفن زباله ها خود خطر بزرگی برای سلامت مردم و طبیعت منطقه در پی دارد.

به گزارش بویرنیوز، در تازه ترین اقدام برای رفع دغدغه های مردم، فرماندار بویراحمد خبر از اختصاص 10 میلیارد ریال برای ساماندهی سایت دفن زباله دو پشته دشت روم در 16 هکتار داد.

کاظم نظری گفت: قرار است شهرداری مادوان در مدت یک ماه ،عملیات ساماندهی سایت دو پشته شامل فنس‌کشی، جاده دسترسی و ساختمان مدیریت و همچنین حفر ترانشه را انجام دهد.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم این طرح ،کارخانه بازیافت زباله در دو پشته دشتروم در آینده نزدیک ساخته می شود و در آن علاوه بر ساماندهی زباله‌ها، کود کمپوست تولید خواهد شد.

رئیس شورای شهر یاسوج نیز در این باره اظهار داشت: ۱۲ سرمایه گذار برای احداث کارخانه بازیافت زباله در یاسوج اعلام آمادگی کرده اند که در صورت عملیاتی شدن این طرح، 90 درصد زباله‌ها فرآوری می‌شود.

هدایت اکبری با اشاره به اینکه سرانه تولید زباله در یاسوج 1.300 گرم است در حالی براساس استانداردها این رقم 850 گرم باید باشد، بیان کرد:  تخلیه زباله‌های شهر یاسوج و روستاهای اطراف در منطقه دوپشته دشترروم مشکلات بسیاری از جمله مسائل زیست محیطی را فراهم آورده که با ساماندهی سایت و احداث کارخانه بازیافت این مشکلات به حداقل می‌رسد.

بر پایه این گزارش، روزانه به طور میانگین 240 تن زباله در منطقه دو پشته دشتروم دفن می شود که 160تن آن مربوط به شهر یاسوج و 80 تن دیگر مربوط به حومه شهر است.

به گزارش بویرنیوز، احداث کارخانه بازیافت زباله همواره از درخواست های مردم و مسئولان و یکی از ضرورت های مهم برای یک مرکز استان در حال گسترش است و اگر از حالا به فکر ایجاد کارخانه بازیافت نباشیم و از فرصت های اعلام آمادگی سرمایه گزاران به خوبی بهره نبریم، بدون شک با روند توسعه یاسوج و حاشیه نشینی افسار گسیخته آن در آینده شاهد بروز مشکلات عدیده و بحرانی خواهیم بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=255590
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما