چاپ این برگه

سخنان صریح دادستان کل کشور: اگر قوه‌قضاییه و سازمان بازرسی به وظایفشان عمل می‌کردند شاهد این همه فساد نبودیم

حجت‌الاسلام منتظری گفت: اگر در دستگاه قضایی و سازمان بازرسی آنگونه که وظیفه‌مان است عمل می کردیم شاهد این همه فساد نمی بودیم. نظارت باید از اولین گام یک پروژه تا پایان آن باشد. نه اینکه بعد از پایان پروژه نظارت کنیم.
به گزارش بویرنیوز، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در سی و ششمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: اگر منشور امیرالمومنین را در بخش‌های مختلف اجرایی، قضایی، قانون‌گذاری و حتی نیروی مسلح حاکم کنیم، قطعا زندگی ما خیلی بهتر از این خواهد بود.

وی ادامه داد: در ارتباط با بکارگیری کارگزاران، حضرت علی به مالک دستور می دهند کارگزاران را با آزمون و امتحان بکارگیر و آنها را بر اساس تمایلات شخصی به کار نگیرد. پستی که امروز به من و شما داده شده از روسای قوا گرفته تا وزرا و روسای ادارات، امانت است. قطعا و مسلما یکی از عوامل آسایش مردم، داشتن سیستم اداری سالم است و این مسئله هم در قوه مجریه، قوه قضاییه و مقننه صدق دارد. اگر خدای ناکرده قرار باشد عدم سلامت خود را نشان بدهد، مردم چکار کنند؟ چند درصد از مردم از دستگاه‌های حاکمیت رضایت دارند؟ نمی‌گویم 100 درصد باید رضایت داشته باشند چون مقدور نیست. 50 درصد نارضایتی به دستگاه‌های قضایی طبیعی است چون وقتی کسی در دادگاه‌ها محکوم می‌شود خود را ناراضی نشان می‌دهد اما این مقدار نارضایتی در دستگاه اجرایی یعنی در جایی مشکلی وجود دارد.

دادستان کل کشور گفت: در کشور ما حاکمیت اسلام و قرآن است و پسندیده نیست کار مردم را در ادارات به فردا بیندازند و این خیانت به مردم است. مهم، قانون و اجرای قانون است و ناظر بر این دستگاه‌ها به موجب اصل 174 قانون اساسی، سازمان بازرسی کل است. نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین دو وظیفه مهم سازمان بازرسی است. اگر چنانچه در سازمان بازرسی به این دو وظیفه عمل شود، باید شاهد این همه فساد باشیم؟ این به معنای نفی زحمات شما نیست اما خروجی کار شما را می خواهیم تحلیل کنیم. به نظر شما چه اشکالاتی در کار ما و دستگاه قضا هست که شاهد اینگونه فسادها در ادارات هستیم.

منتظری افزود: اگر در دستگاه قضایی و سازمان بازرسی آنگونه که وظیفه‌مان است عمل می کردیم شاهد این همه فساد نمی بودیم. نظارت باید از اولین گام یک پروژه تا پایان آن باشد. نه اینکه بعد از پایان پروژه نظارت کنیم. سازمان بازرسی منافذ را برای سوء استفاده باید ببندد. سیستم بانکی ما سیستم ناسالمی است و دلیل آن این همه اختلاس‌ها و سو برداشت ها و پرداخت تسهیلات به اقارب و نورچشمی هاست. اگر سیستم بانکی ما درست بود، نباید شاهد چنین وضعی می بودیم. همین الان بیش از 12 الی 13 پرونده در هیئت انتظامی بانک مرکزی داریم.