دوشنبه 17 مهر 1396 - 8:30

میزان هپاتیت C در استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بر اساس مطالعاتی که در استان انجام شد، میزان هپاتیت C در استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش بویرنیوز، دکتر اورنگ ایلامی شامگاه یکشنبه در کارگاه دو روزه تدوین برنامه جامع سلامت استان افزود: طبق مطالعاتی که در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ انجام شد مسائل اجتماعی و فرهنگی در روند افزایشی هپاتیت c نقش داشتند.

وی بیان کرد: استفاده از سوزن مشترک در خالکوبی سنتی و ختنه های غیر بهداشتی جز رفتارهای فرهنگی بوده که موجب افزایش این بیماری شده است.

وی منشا بسیاری از بیماری ها را رفتاری، اجتماعی و فرهنگی عنوان نمود و گفت: حوزه معاونت اجتماعی در بهبود اصلاح سلامت  افراد جامعه، فعالیت های اجتماعی و برون بخشی در اهداف سلامت می تواند نقش موثر داشته باشد.

ایلامی ضمن ابراز نگرانی از آمار مصرف نمک در استان گفت: میزان نمک دریافتی هر فرد طبق استاندارد حداکثر کمتر از ۶ گرم در روز بوده که با مطالعات انجام شده، این میزان مصرف در استان حدود ۱۲ گرم است.

وی افزود:  استفاده از نمک به عنوان نگهدارنده مواد غذایی در موادی مانند نان، گوشت های بسته بندی شده، کباب ها و فست فودها از جمله دلایل مصرف بالای نمک در استان است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان میزان تحرک بدنی در استان در بیش از ۹۲ درصد از افراد کمتر از ۱۵۰ دقیقه در هفته عنوان کرد و گفت: کم تحرکی، عادات نامناسب غذایی و استفاده بیش از حد نمک، شکر و چربی، موجب بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه ایراپن جهت ارزیابی این عوامل خطر و میزان خطرسـنجی سکته های قلبی و مغزی در حال اجرا است، خاطر نشان کرد: این برنامه به طوری است که افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، خانه های بهداشت و با انجام خطر سنجی و آزمایشات رایگان می توانند از میزان بروز سکته قلبی و مغزی در خود طی ۱۰ سال آینده مطلع شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بهبود استانداردهای زندگی در کاهش ابتلا به بیماری های غیر واگیر تاثیر گذار بوده به طوری که یکی از استاندارد های زندگی تغذیه سالم است.

وی اظهار کرد: در گذشته بیماری سل و کالا آزار در استان ما شیوع بالایی داشته، اما خوشبختانه هم اکنون ریشه کن شده است.

ایلامی یکی از دلایل ریشه کن شدن بیماری کالا آزار در استان را بهبود کیفیت زندگی مردم عنوان کرد و گفت: در گذشته تهویه و نور نامناسب و زندگی در خانه های گلی، زندگی کردن چندین نفر در یک اتاق از جمله دلایل ابتلا به بیماری کالا آزار بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار داشت: امروزه بسیاری از بیماری ها که در نظام سلامت پیگیری می شود، مولفه های اجتماعی و فرهنگی دارند، که به این بیماری ها بیماری های رفتاری می گویند.

ایلامی همچنین محصولات فراریخته، سموم باقی مانده مواد غذایی و آنتی بیوتیک های بی رویه در فرآورده های دامی ارا از عوامل تهدید کننده سلامت در جامعه عنوان کرد و افزود: دانشگاه های علوم پزشکی به همراه وزارت جهاد کشاورزی و سایر ارگان های ذیربط، برنامه ای را برای بررسی سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در مواد غذایی در دستور کار قرار دادند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان از نظارت بر تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: حداقل ۳۰ محصول کشاورزی نمونه برداری و ضمن بررسی میزان سم باقی مانده در آنها به ارگان های ذیربط جهت مداخله گزارش داده می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=254481
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما