شنبه 29 مهر 1396 - 8:00

بازگشت نابغه خودروسازی آلمان

مجله بویرنیوز- اگر مرسدس بنز معیاری برای خودروهای لوکس ایجاد کرد و فولکس‌‌واگن آغازگر عصر خودروهای مردمی در آلمان بود اما بورگوارد نابغه‌ای بود که معماری صنعت خودرو آلمان را ارتقا داد.

برند بورگوارد در سال ۱۹۱۹ توسط مهندس و طراح معروف آلمانی یعنی کارل اف دبلیو بورگوارد در شهر برمن آلمان پایه گذاری شد. در این سال، بورگوارد شروع به ساختن امپراتوری خودرو کرد و در طول 40 سال توانست به سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در آلمان تبدیل شود. این برند بعد از فولکس واگن و اوپل سومین خودروساز پرتیراژ آلمان بود که مرسدس بنز بعد از آن، رتبه چهارم را در اختیار داشت. بورگوارد اولین خودروساز آلمانی بود که پس از جنگ جهانی دوم توانست با بازسازی کارخانجات، تولید خودرو را از سر گیرد.

در آن دوران که برندهای بزرگ و مهمی مثل مرسدس بنز و ب‌ام‌و از بازار محدودی بهره می‌بردند و برای دست یافتن به دیگر بازارهای بالقوه بیرون از آلمان یا اروپا تلاش نمی‌کردند، کارل بورگوارد به بزرگ‌ترین شهر بندری آلمان یعنی برمن توجه کرد که از مزیت های بالقوه زیادی برای صادرات برخوردار بود و براین اساس توانست به سرعت خطوط تولید محصولات خود را گسترش و صادرات خودرو را توسعه دهد. بهره گیری از نوآوری های تکنولوژیک و اقتصاد مقیاس در نتیجۀ تبدیل شدن به بزرگ ترین صادر کنندۀ خودرو آلمان، به این شرکت امکان داد که قیمت خودروهای خود را در سطحی پایین تر از خودروسازان لوکس مانند مرسدس بنز قرار دهد. درواقع این تصمیم آینده نگرانه بود که این شرکت کوچک را مشهور ساخت و تا سال ۱۹۳۹، نابغه خودروساز، کارل بورگوارد یک امپراطوری بزرگ خودرو که شمال آلمان را تحت کنترل خود داشت ساخته بود. براین اساس بعضی‌ها او را پیش‌قدم خودرو آینده می‌دانستند و بعضی دیگر او را نابغه خودروساز قلمداد می‌کردند.

بورگوارد به لحاظ تکنولوژی هم کلاس بنز و از نظر طراحی در سطح اروپا پیشرو بود. محصولات این شرکت به دلیل کیفیت برتر و قیمت مناسب در آن دوران رقیب جدی بنز و بی‌ام‌و به حساب می‌آمد. از سال 1933 تا 1961، بورگوارد اولین خودروساز آلمانی بود که بیش از یک میلیون وسیله نقلیه فروخت، که فروش آن در همان زمان بیش از مرسدس بنز و بی‌ام‌و بود. در سال 1959 بورگوارد با صادرات 5/63 درصدی از کل حجم تولیداتش توانست به عنوان صادرکننده برتر خودرو به اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا شناخته شود.

یکی از موضوعات مهم برای کارل بورگوارد برنده شدن خودرویش در مسابقات اتومبیلرانی بود؛ در سال ۱۹۵۰، بورگوارد در مسابقات گرند پری فرانسه شرکت کرد و ۱۲ رکورد را شکست و رسانه‌ها بورگوارد و پورشه را «دو قهرمان میدان» عنوان کردند. بورگوارد، ۵۱ رکورد مسابقات اتومبیلرانی جهانی را شکست.

موفقیت های بورگوارد در مسابقات اتومبیلرانی مرهون نوآوری هایی از قبیل سیستم تزریق مستقیم سوخت بود که توسط بورگوارد ابداع شد و تا به امروز نیز تکنولوژی برتر در ساخت موتور خودرو است. از دیگر ابداعات این شرکت می¬توان به سیستم تعلیق گازی اشاره کرد. همچنین بورگوارد اولین خودروساز اروپایی بود که گیربکس اتوماتیک را در مقیاس تجاری روی خودروهای خود نصب کرد.

این کمپانی با ۲۳ هزار پرسنل یکی از مهم‌ترین کارخانجات صنعتی آلمان به‌حساب می‌آمد. تغییرات جدی بازار خودروی اروپا در ابتدای دهۀ 1960، موجب وارد آمدن فشارهای مالی زیادی بر شرکت های خودروساز شد. با فشار بانکها برای وصول بدهی ها، دولت شرکت بورگوارد را وادار به اعلام ورشکستگی کرد. هر چند پس از تسویه تمامی بدهی¬ها، هنوز بیش از 4 میلیون مارک آلمان دارایی برای این شرکت باقی ماند و ادعای کارل بورگوارد مبنی بر ورشکسته نبودن شرکتش به اثبات رسید، اما سال 1961 خاتمه یک امپراطوری در خودروسازی اروپا بود. مدیران و مهندسان بورگوارد پس از خاتمه فعالیت بورگوارد و پیوستن به شرکت های پورشه، بنز و فولکس واگن، آغازگر تحولات چشمگیری در آن شرکت ها شدند.

گروه صنعتی بورگوارد بعد از چند دهه، توسط نسل سوم خانواده بورگوارد بار دیگر برای تولید خودرو به زادگاهش یعنی برمن بازگشته است؛ حضور دوباره بورگوارد به معنی این است که خودروهای ممتاز اروپایی، غیرقابل دسترس نیستند بلکه آرزویی قابل تحقق برای بسیاری از مردم خواهند بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=254099
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما