سه شنبه 25 مهر 1396 - 8:00

کشف یک قاره گمشده زیر آب

مجله بویرنیوز- یک سفر تحقیقاتی به “زیلاندیا” اسرار قاره هشتم زمین را فاش کرد؛ دانشمندانی که برای کاوش به این سرزمین سفر کردند، با اطلاعات فراوانی درباره این هشتمین قاره بازگشتند. در اینجا اکتشافات دانشمندان را که بر اساس مطالعه هسته‌های رسوبی بستر اقیانوس به دست آمده، بیان می‌کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، دانشمندانی که برای کاوش “زیلاندیا”، این قاره گمشده در بستر دریا سفر کرده بودند، با اطلاعات مهمی بازگشتند که برخی از اسرار آن منطقه را عیان می‌کند.

“زیلاندیا” که نیوزلند و جزایر کالدونیا را شامل می‌شود و در شرق استرالیا قرار دارد، زمین‌هایی غرق‌شده زیر آب اقیانوس است که تقریبا به اندازه هند است.
دانشمندان در اوایل سال جاری بحث کردند که این نوار باریک که عمده زمین‌های آن (حدود 3280 فوت) زیر آب قرار دارد، می‌تواند برادر گمشده هفت قاره شناخته شده تا کنون باشد.

در ماه فوریه سال جاری، “نیک مورتیمر”، زمین‌شناس و همکارانش، مدعی شدند که “زیلاندیا” واجد شرایط شناخته شدن به عنوان یک قاره است.

محققان نوشتند: جدایی “زیلاندیا” از استرالیا و وسعت آن (4.5 میلیون کیلومتر مربع)، از تعریف شدن آن به عنوان یک قاره پشتیبانی می‌کند. “زیلاندیا” قبلا بخشی از ابر قاره “گوندوآنا” بوده و امروزه 94 درصد آن زیر آب است.

“گوندوآنا” نام ابر قاره‌ای است که پس از تقسیم ابرقاره “پانگه‌آ” به دو ابرقاره “گوندوآنا” و “لوراسیا” تشکیل شد. فاصله بین این دو ابرقاره جدید را دریایی به نام دریای “تتیس” پر می‌کرد که دریای خزر، دریای سیاه و دریای مدیترانه را بازمانده‌های این دریای بزرگ می‌دانند.

آفریقا، اقیانوسیه، آمریکای جنوبی، قطب جنوب و بخش‌هایی از شبه جزیره هند، همان قاره “گوندوآنا” هستند که در ۱۱۵ میلیون سال پیش و در دوره “کرتاسه” آغاز به تقسیم شدن کرد.

32 دانشمند از برنامه کشف بین‌المللی اقیانوس اطلس (IODP)، برای دو ماه منطقه را بررسی کردند.

محققان برای رسیدن به هسته‌های رسوب که حاوی سابقه و تاریخچه زندگی میلیون‌ها سال پیش هستند و یافتن سرنخ‌هایی راجع به اینکه چگونه آتشفشان‌ها، جغرافیا و آب و هوای “زیلاندیا” در طول زمان تکامل یافته است، بستر اقیانوس آرام را حفاری کردند.

“جیمی آلن”، مدیر برنامه اقیانوس‌شناسی بخش علوم ملی آمریکا، گفت: “زیلاندیا” یک قاره غرق شده در اقیانوس است که تا کنون به عنوان یک قاره شناخته نشده بود و اسرار 60 میلیون ساله خود را از طریق حفاری علمی اقیانوس فاش می‌کند.

تصور می‌شود که “زیلاندیا” زمانی که از حدود 80 میلیون سال پیش از جنوبگان و استرالیا جدا شده، غرق شده است. اما اکنون مشخص شده که رویدادهای بعدی باعث شکل‌گیری قاره‌ای شده است که امروزه می‌بینیم.

جنوبگان به قاره‌ای گفته می‌شود که پیرامون قطب جنوب، زمین را دربر گرفته است. این قاره سردترین نقطه کره زمین است و کمابیش تمام سطح آن با یخ پوشیده شده است. کشف این قاره در اواخر ژانویه 1820 توسط کاپیتان “جیمز کوک” صورت گرفت.

جنوبگان پنجمین قاره بزرگ کره زمین پس از آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است؛ ولی با این وجود کمترین جمعیت را میان همه قاره‌ها دارد. همچنین بلندترین میانگین بلندی، کمترین میانگین رطوبت و پایین‌ترین میانگین دما در میان همه قاره‌های جهان به این قاره تعلق دارد.

اکتشافات جدید فسیلی نشان داد که “زیلاندیا” همیشه و از ابتدا به اندازه‌ای زیر آب نبوده که امروزه هست. صدف‌های میکروسکوپی که در دریاهای گرم و کم‌عمق زندگی می‌کنند، هاگ‌ها و گرده‌های گیاهان زمینی نیز نشان می‌دهد که آب و هوا و جغرافیای “زیلاندیا” در گذشته به طور چشمگیری متفاوت بوده است.

دانشمندان همچنین دریافتند که شواهد نشان می‌دهد شکل‌گیری “حلقه آتش” اقیانوس آرام بین 40 تا 50 میلیون سال پیش باعث تغییرات چشمگیر در فعالیت‌های آتشفشانی و عمق اقیانوس و همچنین تغییر شکل “زیلاندیا” شده است.

“حلقه آتش” منطقه‌ای است که در آن شمار زیادی از زمین‌لرزه‌ها و فوران‌های آتشفشانی در حوضه اقیانوس آرام رخ می‌دهد. این حلقه در یک نعل اسب 40 هزار کیلومتری (25 هزار مایلی) با مجموعه‌ای از درازگودال‌ها، قوس آتشفشانی و حرکات پوسته‌ای همراه است. حلقه آتش دارای ۴۵۲ آتشفشان و خانه بیش از ۷۵ درصد از آتشفشان‌های فعال و نهفته در جهان است.

دانشمندان می‌گویند که تغییرات جغرافیایی بزرگ ممکن است سبب روشن شدن نحوه گسترش حیوانات و گیاهان در اقیانوس آرام جنوبی شود. کشف دریاهای کم عمق و زمین‌های قدیمی نشان داد که گیاهان و حیوانات چگونه خود را با تغییرات وفق داده‌اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=253506
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما