دوشنبه 24 مهر 1396 - 8:00

طرز تهیه گزِ اصفهان در منزل

مجله بویرنیوز- گز اصفهان یکی از خوراکی های بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. اگر دوست دارید این گز را درخانه درست کنید، این مطلب را بخوانید.

مواد لازم

مغز پسته ۱۵۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۵ عدد
شکر ۲۵۰ گرم
بادکا(گلوکز) ۳۰۰ گرم
گلاب ۱ قاشق سوپخوری
آب ۱ پیمانه

طرز تهیه گز اصفهان

ابتدا یک ظرف مناسب انتخاب می کنیم و شکر و آب را داخلش می ریزیم ، سپس روی حرارت قرار می دهیم و شربت را هم می زنیم.
بعد از اینکه شکر کاملا در آب حل شد بادکا را به ظرف اضافه می کنیم. بعد از اینکه بادکا را اضافه کنیم مواد داخل ظرف بالا می آید و حالت پف کرده به خود می گیرد. اینجا باید با یک قاشق چوبی مواد را اینقدر بهم بزنیم تا حالت کشدار مانند آبنبات کشی پیدا کند.
حالا سفیده های تخم مرغ را داخل همزن می ریزیم و آنقدر همزدن را ادامه می دهیم تا سفیده های تخم مرغ کاملا منسجم و سفت شوند. حالا مقدار کمی از شهد ( مایع شکر ، آب و بادکا ) را داخل آب یخ می ریزیم.
اگر بعد از ریختن شهد داخل آب یخ حالت شکننده ای به خود گرفت مایه را از روی حرارت بر می داریم و مرتب با قاشق چوبی هم می زنیم. در اینجا گلاب را به همراه دو قاشق از شهد به سفیده های تخم مرغ اضافه می کنیم .
پس از ان مجددا سفیده های تخم مرغ را خوب با همزن می زنیم ، سپس سفیده های تخم مرغ را داخل شهد می ریزیم و تا حدود ده دقیقه هم زدن را ادامه می دهیم. مواد را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا سرد نشود.
زیرا سرد شدن مواد باعث می شود گز خراب شود. می توانیم برای ملایم تر شدن شعله از شعله پخش کن استفاده کنیم. سپس مواد را مجددا با همزن برقی می زنیم تا کمی سفت شوند. بعد از اینکه مواد کمی سفت شد با قاشق چوبی مواد را پارویی ( مانند حلیم گندم ) می زنیم.
در همین بین مغز پسته را به مواد گز اضافه می کنیم باید مواد را آنقدر بزنیم تا دیگر به دست نچسبد. بعد از ان مقداری از مواد را بر می داریم و به شکل دلخواه در می آوریم و کمی آرد رویش می پاشیم. سپس گز ها را در ظرف دلخواه می چینیم و نوش جان می کنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=253308
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما