دوشنبه 24 مهر 1396 - 8:00

نذری های مرسوم در ایران چه غذاهایی است؟

مجله بویرنیوز- مردم ايران در شهرهاي مختلف در ماه محرم غذاهاي مختلفي را به عنوان نذري توزيع مي كنند.

هرساله در ايام عزاداري امام حسين(ع) مردم كشورمان در نقاط مختلف كشورمان در جهت برآورده شدن حاجات خود غذاهايي را به عنوان نذري در بين مردم پخش مي كنند.

نذرهايي كه معمولا در ايام محرم و به خصوص در دهه اول از سوي هيئت ها، تكايا و مساجد در شهرهاي مختلف ايران پخته و پخش مي شود، متفاوت است و معمولا مردم در هر استان غذاي خاصي را به عنوان نذر مدنظر خود در ايام محرم بين مردم توزيع مي كنند.

در دهه نخست محرم در حالي در تهران به عنوان پايتخت ايران هرچند توزيع قيمه به عنوان غذاي اصلي ماه محرم مرسوم شده است، در سال هاي اخير برخي هيئت ها توزيع برخي غذاها مثل پيتزا و ساندويچ را نيز در بين غذاهاي نذري خود قرار دادند.

در برخي استان ها مثل خراسان رضوي نيز “شله” غذاي مرسوم نذري است كه ساعت ها براي پخت آن وقت صرف مي شود و در زمان توزيع آن نيز معمولا صف بلندي از مردم تشكيل مي شود.

در استان فارس (شیراز) شكرپلو، در يزد آش گندم و در اضفهان نيز بريانك به عنوان غذاهاي نذري ايام ماه محرم بين مردم توزيع مي شوند و در استان هايي چون گيلان و به خصوص شهر رشت خورشت فسنجان از سوي كساني كه نذر دارند به عنوان غذاي نذري بين مردم توزيع مي شود.

در استان هايي چون مرکزی (اراک) نيز آش بي بي سه شنبه به عنوان غذاي نذري مرسوم بين مردم پخش مي شود.

مردم اردبيل و قزوين نيز با طبخ قيمه به دو نوع متفاوت و با نام هاي قيمه نثار و بيچاخ قيمه پذيراي مردم در ايام ماه محرم هستند.

تبريزي ها نيز با توزيع چلوخورشت هويج در ايام محرم از عزاداران حسيني پذيرايي مي كنند.

در استان لرستان نيز عدس پلو به عنوان غذاي اصلي ماه محرم به خصوص در دهه اول بين مردم توزيع مي شود.

چنانچه شما همراهان باتو از توزیع نذری در دیگر شهرها اطلاعات جالب و خواندنی برای عموم مردم دارید آنها را در بخش نظرات بینندگان با ما در میان بگذارید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=253305
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما