یکشنبه 2 مهر 1396 - 17:45

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: ضیا هاشمی فردی توانمند و شایسته است

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگویی با آفتاب یزد به چالش های وزارت علوم پرداخته که در ادامه می آید:

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، طراحی دقیق بودجه و ساماندهی دستگاه های موازی را چالش های اصلی وزارت علوم برشمرد و از اجراء نظام “آموزش های مهارتی مکمل” برای دانشجویان از سال جاری خبر داد. حسین سلیمی در گفتگو با آفتاب یزد، اظهار داشت: مهم ترین مشکل ما در عرصه کیفیت آموزش عالی این است که بسیاری از آموزش های ما در حوزه های علوم انسانی، فنی و علوم پایه، ریشه در نیازهای کشور ندارد و ممکن است در بعضی از دروس نظری و در تئوری های کلی خلاصه شود.وی افزود: ما باید آموزش عالی را به سمتی پیش ببریم که بتواند نیازهای اجتماعی را برطرف کند، مخصوصا آموزش عالی که به طور مستقیم بودجه از سوی دولت دریافت می کند.

این نیازمند تحول محتوای آموزشی و آموزش های مهارتی است که در برنامه ششم توسعه نیز جزو اولویت های اصلی دولت است. این پژوهشگر و استاد رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، تصریح کرد: فکر
می کنم ما با دگرگونی ساختار آموزشی دانشگاه و تبدیل کردن دانشگاه از آموزشگاهی محض به دانشگاه کارآفرین می توانیم این شرایط را تا حدود زیادی فراهم کنیم. در این صورت می توان از مشکلات فارغ التحصیلان نیز پیشگیری کرد.

به طور نمونه نظامی که ما در دانشگاه علامه طباطبائی طراحی کردیم، از سال جاری هر دانشجویی که وارد این دانشگاه می شود، علائق اش پرسیده می شود و آموزش مهارتی متناسب با رشته اش در نظر گرفته می شود و بعد آموزش های مهارتی در حین تحصیل و در کنار مباحث آکادمیک به او ارائه می شود و سپس به محل کار معرفی می شود. وی با ابراز امیدواری برای اجرای چنین نظامی در سایر دانشگاه های کشور، گفت: ما اگر بتوانیم این سیستم را در دانشگاه های مختلف به ویژه دانشگاه های
دولتی اجراء کنیم شاید دانشجویان از همان ابتدای تحصیل دغدغه شان برای یافتن شغل کمتر شود. رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، درباره چالش های اصلی وزارت علوم، اظهار داشت: به نظر من طراحی دقیق بودجه وزارت علوم و ساماندهی دستگاه های موازی که به گونه ای وظایف و اختیارات شان با مسئولیت های وزارت علوم متداخل است، چالش اصلی این وزارتخانه هستند.

وی درباره سرپرست فعلی وزارت علوم نیز، گفت: سید ضیاء هاشمی از دوستان نزدیک بنده است به ایشان علاقه دارم و او را فرد مناسب و شایسته ای می دانم، ولی در مورد گزینه وزارت علوم بهتر است نظر ندهیم و آن را به عهده رئیس جمهور بگذاریم. مصداق در شرایط فعلی ممکن است شائبه های مختلفی را داشته باشد. وی درباره راهکار پیشگیری از تقلب در پایان نامه ها و مقالات علمی، تصریح کرد: سیستم هایی مثل “ایران داک” برای پایان نامه ها و سیستم شناسایی مجلات علمی در کشور وجود دارد. ما می توانیم نرم افزارهایی را طراحی کنیم که هر پایان نامه یا مقاله قبل از ارائه در این نرم افزار بررسی شود تا امکان تقلب را از بین ببرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=252673
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما