یکشنبه 2 مهر 1396 - 10:37

روایت‌هایی از “حصر” و “رفع حصر”/اختلافات میان مقامات!

در حالی که بحث پیرامون حصر از دیدگاه اصولگرایان و مقامات کشور نشان دهنده وجود اختلافات است، در میان اصلاح طلبان نیز رویکردها متفاوت است. در جریان انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی در سفرهای انتخاباتی اش با تقاضای حامیانش که عمدتا اصلاح طلب بودند برای رفع حصر روبه رو شد. او در یکی از سفرهایش تلویحا رای بالا به خود را هموار کننده مسیر رفع حصر دانست.

هر روز در گوشه کنار مسئله “حصر” مورد توجه سیاستمداران و رسانه ها قرار می گیرد. در این بین هر جریان سیاسی و سیاستمداری نگاه متفاوتی به ماجرا دارد. تقریبا هیچ گروهی یکسان به مسئله نگاه نمی کند، حتی اصولگرایان در درون خود اختلاف نظرهای فراوانی پیرامون آن دارند.
به گزارش بویرنیوز، اخیر سردار حسین نجات مقام ارشد امنیتی سپاه پاسداران در گفت و گویی با برنامه نیشخط  روایت متفاوت از حصر رهبران جنبش سبز مطرح کرد.
او با بیان اینکه حصر موسوی، کروبی و رهنورد ارتباطی با حوادث پس از انتخابات 88 ندارد، گفت: «فتنه و جریانات آشوبهای بعد انتخابات از بیست وچهار خرداد بوده دیگه در نه دی سال 88 تمام شد. اردوکشی شد، روز قدس آمدند آن شعارها را دادند، روز سیزده آبان روز عاشورا این کارها را انجام دادند، لیکن روز 9 دی همه، چه آنهایی که به آقای موسوی رای دادند چه آنهایی که به احمدی نژاد رای دادند، فتنه را محکوم کردند وآن راهپیمایی را در تهران وسراسر کشور انجام دادند و فتنه خوابید. لیکن فتنه‌گرها آزاد بودند.»
او بحث حصر را در ارتباطات با انقلاب های عربی دانست و گفت: «انقلاب بیداری مردم در مصر اتفاق افتاده بود، بیداری مردم در تونس اتفاق افتاده بود، جریان شورش شورشیان مسلح سوریه بر علیه آقای بشار اسد هم شروع شده بود. بعضی از این افراد که الان هم آزاد هستند، از زندان نامه نوشتند به مصر و تونس و گفتند جنبش شما مثل جنبش سبز ماست! یعنی چه؟ یعنی نظام ما را با نظام مصر و تونس مقایسه کردند!  این جنبش سبز باصطلاح می خواست بگوید ما اعتراض داریم به انقلاب، خودشان را به عنوان یک انقلاب مطرح کردند برعلیه جریان دیکتاتوری.»
نگاه سردار نجات؛ جانشین رییس اطلاعات سپاه  به ماجرای آغاز حصر نگاه تازه ای نیست، اما نگاه غالب هم به حساب نمی آید و هنوز بسیاری از سیاستمداران و مقامات کشور حصر را از دید اتفاقات پس از انتخابات ارزیابی می کنند هر چند که حصر پس از راهپیمایی حمایت از انقلاب های عربی در 25 بهمن 89 اتفاق افتاد.
سردار نجات معتقد است شرط نظام برای پایان حصر از  ابتدا “عذرخواهی” محصورین بوده است.
او با اشاره به جلسه بحث برانگیز اخیر شورای عالی امنیت ملی درباره حصر گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم، در جلسه اخیر شورای امنیت ملی هم مطرح شده، اگر شورای عالی امنیت ملی تصمیم بگیرد که حصر را بردارد، این حق قوه قضاییه است که اینها را محاکمه کند. علی القاعده این نوع جرایم هم اگر برود قوه قضاییه فرد محاکمه بشود، من بعید میدونم حکمی کمتر از اعدام یا حبس ابد به این افراد بخورد.»
سردار نجات پیش‌تر نیز گفته بود که حصر به درخواست رییس قوه قضائیه اتفاق افتاده است.

در همین حال اخیرا جلسه ای در شورای عالی امنیت ملی درباره “حصر” برگزار شده است که  روایت ها از آن بحث برانگیز شده است.
12 شهریور ماه غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه درباره حصر گفت: «شنیده‌ام که این موضوع جزو دستور جلسه اخیر شورا نبوده، اما مطرح می‌شود؛ اما باز قرار می‌شود، حصر همچنان باقی بماند.»
او تاکید کرده که مصوبه شش سال پیش شورای عالی امنیت ملی ایران همچنان برقرار است.
اژه‌ای گفت: “مصوبه شماره ۵۴۴ [شورای عالی امنیت ملی] در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ تصویب و تصریح شد که وزارت اطلاعات زیر نظر قوه قضاییه موظف است این اقدامات را در مورد محصوران داشته باشد. مصوبه شورای عالی امنیت ملی قانونی و لازم‌الاجراست و هیچ کس حق مخالفت با آن را ندارد.”
پیش از آن محمد باقر نوبخت  سخنگوی دولت درباره موضوع حصر در آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی به خبرنگاران گفته بود: “من در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشتم که مباحث خوب و دقیقی آنجا مطرح شد که البته جمع‌بندی آن را دبیر شورا گزارش خواهد کرد”.
اما شورای عالی امنیت ملی در این باره گزارش مشخصی ارائه نکرده است.

دیدار ضرغامی با پسر کروبی
در همین حال  چند روز پیش عزت الله ضرغامی به دیدار حسین کروبی فرزند مهدی کروبی رفته بود. دیدار این سیاستمدار مطرح اصولگرا با پسر کروبی بنا به گفته ضرغامی سه ساعت طول کشیده است.
ضرغامی پیش از دیدار با حسین کروبی در برنامه ای تلویزیونی سخنانی جنجالی درباره حصر مطرح کرده بود. او گفته بود: «در جلسه شورای عالی امنیت ملی حصر به‌عنوان یک راه‌حل مطرح شد و نه یک مجازات. به نظرم محاکمه سران فتنه در شرایط فعلی اصلا به صلاح نیست زیرا امنیت کشور به خطر می‌افتد. من در شرایط فعلی طرح مجدد موضوع و پرداخت دوباره به فتنه را به صلاح نمی‌دانم».
اما ضرغامی در گفت و گویی با روزنامه شرق درباره جزییات دیدارش با حسین کروبی عنوان کرد که “حامل هیچ پیامی نبوده است.”
او گفت: «من معتقدم بين آقاي كروبي و ديگران بايد تفاوتي قائل شويم و اين را جاهاي مختلف هم مطرح كرده‌ام. معتقدم آقای كروبي در حوادث ٨٨ يك اشتباه مشخص كرد و برخلاف هميشه نتوانست موضع مستقل ولو مخالفش را حفظ كند و عملا در زمين آقای موسوی بازی كرد.»
اما حسین کروبی نیز درباره این دیدار توضیحاتی ارائه کرد. او  درباره سخنان ضرغامی اظهار کرد: «دو نکته‌ای که از صحبت‌های ایشان متوجه شدم این بود که برخلاف نظر بعضی از اصولگرایان، محاکمه آقایان کروبی و موسوی را به صلاح نظام نمی‌دانستند و معتقد بودند با محاکمه چیزی عاید نظام نخواهد شد. دوم اینکه حس کردم ایشان تمایل دارند برای حل مسئله حصر کاری بکنند و با ادامه حصر مخالف بودند، اما عمده نگرانی ایشان به اتفاقات بعد از حصر بازمی‌گشت که من مفصل صحبت کردم که نگرانی‌ای وجود ندارد و اتفاق خاصی بعد از حصر رخ نخواهد داد.»
بسیاری از اصولگرایان معتقدند که محصورین باید “عذرخواهی” و “توبه” کنند. این در حالی است که از سوی دیگر برخی اصولگرایان همچون علی مطهری خواستار محاکمه علنی انها هستند.  مطهری معتقد است “حصر” توسط شورای عالی امنیت ملی برای شرایط خاص بوده است و اکنون آن شرایط وجود ندارد.
او در این باره اخیرا در پاسخ به روزنامه رسالت نوشته است: «حصر برای محصوران پس از آرامش جامعه نیاز به حکم قضایی داشته و ادامه حصر امری است خلاف اصول 32 تا 37 قانون اساسی و هرچه زودتر باید تعیین تکلیف شود.»
در حالی که بحث پیرامون حصر از دیدگاه اصولگرایان و مقامات کشور نشان دهنده وجود اختلافات است، در میان اصلاح طلبان نیز رویکردها متفاوت است. در جریان انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی در سفرهای انتخاباتی اش با تقاضای حامیانش که عمدتا اصلاح طلب بودند برای رفع حصر روبه رو شد. او در یکی از سفرهایش تلویحا رای بالا به خود را هموار کننده مسیر رفع حصر دانست.
اکنون پس از پیروزی روحانی با رای نسبتا بالا اصلاح طلبان این موضوع را از دولت مطالبه می کنند. اخیرا علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت در سخنرانی در این باره گفت است در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ” شعارها و خواسته‌های اصلاح‌طلبانه ملت بر همه اجتماعات انتخاباتی غلبه کرد و رفع حصر به عنوان شاخص‌ترین مطالبه مردمی در همه تجمعات مطرح شد.”
او به نوعی توپ رفع حصر را در زمین دولت و حسن روحانی انداخته است.
اما عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب دیدگاه دیگری دارد. او معتقد است “این مسئله اصلاح طلبان است نه دولت” او در گفت و گویی اظهار کرد: «به نظر من دولت یا آقای روحانی فارغ از اینکه اصلاً دوست داشته باشد یا دوست نداشته باشد، توان این کار را ندارد. اینکه وی رئیس شورایعالی امنیت ملی است، فرعِ بر مساله است. اصلاً یک بحث شکلی نیست که نامه‌ای نوشته شود و بخواهد که شرایط تغییر پیدا کند. بحث این است که یک مجموعه‌ای باید ارتباط خود با سیستم را روشن کنند و بعد براساس آن روش عمل کند. نیازی هم به عذرخواهی و توبه طرفین نیست. وقتی بر آن اساس عمل می‌کنند، آن موقع منطقاً باید پاسخ مثبتی هم بگیرند».
به عقیده عبدی “مهمترین مسالۀ سیاسی اصلاح طلبان باید حلِ مسالۀ حصر باشد. علتش هم این است که حصر یک نمادی بوده از یک موقعیتی که در گذشته پیش آمده و به یک شکافِ قابل توجهی میان آنها و حکومت منجر شده است و وجود همین شکاف اساساً رفتار اصلاح‌طلبانه را با اختلال مواجه کرده است. با وجودِ چنین شکافی خیلی نمی‌توانند به یک سیاستِ اصلاح‌طلبانه عمل کنند و جلو بروند.”
بعد از اعتصاب غذای چندی پیش مهدی کروبی و شرط‌هایی که او مطرح کرد، بحث در مورد حصر دوباره بالا گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه، مخالفان ادامه حصر را به “جوسازی و فضاسازی” متهم کرده و گفته است با این اقدام‌ها، مصوبه شورای عالی امنیت ملی باطل نمی‌شود. اژه ای گفت: «چه بسا در قضایای مشابه، فضاسازی کار را بدتر کرده است.»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=252537
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما