سه شنبه 18 مهر 1396 - 8:00

آیا برگزاری مراسم ازدواج در محرم و صفر حرام است؟

مجله بویرنیوز- یکی از سنت های معروف و پسندیده در کشور ما این است که در دو ماه محرم و صفر به احترام اینکه این دو ماه، ماه های حزن و اندوه اهل بیت علیهم السلام است، مردم از کارهایی که بیانگر شادی و سرور هستند خودداری می کنند. مثلا مراسم نامزدی یا عقد و یا عروسی را برگزار نمی کنند و سعی می کنند یا قبل از این دو ماه برگزار بکنند و یا اینکه بعد از اتمام این دو ماه، مراسم جشن بر پا می کنند.

به گزارش خبرآنلاین، حال برای بسیاری از کسانی که مراسم شادی را پیش رو دارند این سوال مطرح است که بعضی از مردم فکر می کنند ازدواج یا مراسم عقد در این دو ماه اشکال شرعی دارد و مراسم عقد و عروسی در ماه محرم و صفر حرام است.آیا چنین عقیده ای درست است؟

اکثر مراجع بر این نظر متفق القولند که: برگزاری این نوع مراسم، اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت حضرت سیدالشهدا علیه السلام نباشد، اشکال ندارد، ولی در آن هیچ نوع برکتی نیست و سزاوار است که مسلمانان غیرتمند سعی کنند اینگونه مراسم را در ماه های دیگر و ایام متناسب با خود، برگزار کنند.

در مورد عروسی در این دو ماه، شیعه و سنی فتوی به تحریم آن نداده ‏اند و مثل سایر امور آن را مباح و جایز می ‏دانند و حتی اگر ترک کردن آن موجب واقع شدن در گناه باشد، نه تنها بی ‏اشکال، بلکه واجب است.

امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید:
شیعتنا جزء منا، خلقوا من فضل طینتنا، یسوؤهم ما یسوؤنا و یسرهم ما یسرنا.
شیعیان جزئی از ما هستند. از اضافه نور ما آفریده شده‌اند. آنچه که ما را ناراحت کند، شیعیان ما را هم ناراحت می‌کند و آنچه که ما را شادمان کند، موجب شادمان شیعیان ماست.[1]

بنابراین، با توجه به مصیبت های وارد شده بر خاندان اهل بیت در این دو ماه و رحلت نبی اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت رضا(ع)،درمورد محرم و صفر به خاطر احترام و منزلت اهل بیت علیهم السلام و اهمیت بالایی که دارد بهتر است مراسم ازدواج به تاخیر انداخته شود.

———————————-
پی نوشت:
[1].الأمالی للشیخ الطوسی، ص299 – بحار الأنوار للعلامة المجلسی، ج65، ص24 – بشارة المصطفى لمحمد بن علی الطبری، ص303

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=252318
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما