چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 17:21

بزرگترین همکاری ایران و انگلیس در پسابرجام

بویرنیوز- مراسم امضای قرارداد ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران با ظرفیت تولید 600 مگاوات برق، روز چهارشنبه یک روز پس از اظهارات ضد ایرانی ترامپ در سازمان ملل، با حضور حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران و «الکس چی شولم» وزیر تجارت، انرژی و راهبرد صنعتی انگلیس در لندن گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شرکت کورکاس انگلیس، مجری این طرح می گوید، این قرارداد بزرگ‌ترین همکاری صورت گرفته میان یک شرکت انگلیسی و ایران در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به شمار می‌رود.

شرکت کورکاس می‌گوید ایران به‌عنوان دومین اقتصاد منطقه متعهد شده که تا سال 2020 میلادی، ظرفیت تولید برق خود را به میزان 5 گیگاوات افزایش خواهد داد. ازاین‌رو زمانی که این طرح به پایان برسد، ایران صاحب بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان خواهد بود.

در این برنامه، علاوه سفیر ایران و وزیر تجارت، انرژی و راهبرد صنعتی انگلیس، ریچارد بیکن رئیس گروه پارلمانی ایران و انگلیس، لرد لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران و رضا شیبانی از طرف شرکت کورکاس سخنرانی می کنند.

پیش‌ازاین، انجمن ملی سازندگان انرژی‌های خورشیدی انگلیس و وزارت نیرو ایران در رابطه با احداث نیروگاه خورشیدی، احداث کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی و انتقال دانش نصب سیستم‌های مرتبط با انرژی‌های خورشیدی در ایران، یادداشت تفاهم همکاری امضا کرده بودند.

رضا شیبانی در همین رابطه در گفت وگو با ایرنا گفته بود: ما با استفاده از منابع مالی، فنی و سیاسی که در اختیار داریم، درصدد هستیم تا پروژه احداث نیروگاه خورشیدی را با ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق در ایران به اجرا بگذاریم.

شیبانی اظهار داشت: اعتبار اجرای این پروژه قرار است با استفاده از منابع مالی خارجی و جذب سرمایه گذاری‌های خارج از ایران تامین شود.

این فعال اقتصادی افزود: در بخش دوم تفاهم نامه یاد شده ما درصدد هستیم تا کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی با ظرفیت تولید 500 مگاوات در سال را به صورت مشارکت با شرکت‌های ایرانی احداث کنیم.

او ارزش اجرای این پروژه را نیز 25 میلیون یورو برآورد کرد.

شیبانی اضافه کرد: در بخش سوم ما می خواهیم تجربه‌ای را که تاکنون در انگلیس، آلمان، سوئیس و هلند به دست آورده ایم را درقالب انتقال دانش در حوزه ارتقای کیفیت نصب به ایران منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه این مسئله می‌تواند برای دولت ایران درآمدزایی داشته و اشتغال‌زایی را افزایش دهد، افزود: اکنون انگلیس سالانه رقمی معادل 5 تا 7 میلیون پوند تنها بابت صدور مجوز نصب سیستم‌های مرتبط با انرژی‌های خورشیدی بر روی سقف خانه‌ها درآمد کسب می‌کند. ضمن اینکه از 2010 میلادی تاکنون 35هزار نفر در این بخش مشغول به کار شده‌اند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهره برداری از انرژی خورشیدی 14 جولای 2016 میلادی (24 تیر 1395) با حضور چیت‌چیان وزیر نیرو، میان وزارت نیرو و انجمن ملی سازندگان انرژی‌های خورشیدی انگلیس در لندن به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم توسط بهرام طاهری مشاور ارشد وزیر نیرو و مدیرکل دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو و رضا شیبانی رئیس هیات مدیره انجمن ملی تولید و سازندگان انرزی‌های خورشیدی انگلیس در محل پارلمان در لندن به امضا رسید.

در زمان امضای این تفاهم نامه علاوه بر وزیر نیرو، کاردار جمهوری اسلامی ایران، لرد جورج بارکر وزیر پیشین انرژی انگلیس و شماری از مقامات انگلیسی حضور داشتند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=252080
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما