سه شنبه 28 شهریور 1396 - 18:39

درگیری روحانیون بروجردی با حامیان امام جمعه شهر

بویرنیوز- هفته گذشته، فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن عده‌ای از منتقدان و اعضای دفتر امام جمعه بروجرد با یکدیگر درگیر شده بودند. گویی که هم‌اکنون 400 سال به عقب برگشتیم و مشکلات را باید از طریق درگیری و زور آزمایی حل کرد. البته صحت و سقم درگیری‌ها و فیلم منتشر شده هنوز تایید نشده است اما موضوع درگیری میان برخی گروه‌ها در بروجرد با امام جمعه این شهر موضوع تازه‌ای نیست.

داستان آخرین درگیری چه بوده است؟

به گزارش جماران، بر اساس آنچه که در اخبار آمده، یک درگیری میان حامیان و منتقدان ترابی انجام شده است. اما اینکه شروع کننده این درگیری منتقدان او بوده‌اند یا موافقانش، هنوز جای سوال است. درگیری که در آن میز و صندلی توسط طرفین به یکدیگر پرتاب می‌شد و مکان آن، دفتر امام جمعه این شهرستان اعلام شد.

امام جمعه بروجرد کیست؟

حسن‌ترابی‌گودرزی، 15سال است که امامت جمعه بروجرد را بر عهده دارد و بر اساس حکمی که سید رضا تقوی به او داده است آذر امسال، پایان دوره سه ساله پنجم ماموریت او در شهرستان سرخواهد رسید. اطلاعات فراوانی از ترابی در دسترس نیست و صفحه زندگینامه او در سایت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، خالی بوده و تنها به ذکر نام او در این صفحه بسنده شده است.

درگیری‌ها از چه زمانی آغاز شده است؟

حدود پنج سال است که گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی شهرستان بروجرد، با دفتر امام جمعه درگیرند و هربار کار به صدور بیانیه، راهپیمایی و یا گفت‌وگو می‌کشد. معترضان ترابی براساس آنچه که بسیج دانشجویی و طلاب دربیانیه خود آوردند او را متهم به اداره مافیایی امور در شهرستان بروجرد می‌کنند. معترضان مدعی‌هستند امام جمعه بروجرد سال‌هاست به صورت «مافیایی» زمام اختیار این شهر را عهده‌دار است و در تمام زمینه‌ها حتی در زمینه اشتغال نیز، دستور کتبی وی لازم است. اما امسال این اعتراضات گسترده‌تر شد. اوایل سال بود که رسانه‌ها خبر بیانیه گروهی از روحانیون و طلاب بروجرد را منتشر کردند که در اعتراض به آنچه «فساد» امام جمعه این شهر می‌خواندند، خبر می‌داد.
بیانیه عجیب و غریبی که لحن آن بسیار تند بود و در آن به اساس کار شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه حمله شده بود. معترضان با انتشار بیانیه‌ای، ضمن نالایق و نااهلی خواندن امام جمعه بروجرد، هدف از راهپیمایی خود را «رساندن پیام اعتراض مردم لرستان به فسادهای گسترده کانون‌های قدرت و ثروت» در این استان اعلام کرده بودند. در این بیانیه، مدعی شده بودند که « حسن‌ترابی سال‌هاست که با لگدکوب کردن ارزش‌ها و ترویج فساد و نکبت در بروجرد، در حق مردم خیانت می‌کند». روحانیون معترض، همچنین از«سکوت‌مرگبار» شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ایران، درباره فساد حسن‌ترابی انتقاد کردند. بعد از انتشار این بیانیه شدید اللحن، آن‌ها در یک حرکت اعتراضی به سمت تهران راهپیمایی کرده بودند.

حمایت بسیج از منتقدان

بعد از این بیانیه بود که هفت تشکل بسیج دانشجویی از این اقدامات طلاب و روحانیون بروجرد دفاع کردند و در بیانیه‌ای نوشتند:«مطلع شدیم که جمعی از طلاب انقلابی شهرستان بروجرد، در اقدامی شجاعانه در راستای عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد موجود در استان لرستان و به‌ویژه شهرستان بروجرد، به ندای رهبرشان لبیک گفته و وارد کارزار مبارزه با تعدادی از مسئولانی شده‌اند که به تعبیر مقام معظم رهبری(در آبان 95)، بوی لذت دنیا به مشام‌شان رسیده است. همچنین این روحانیون بزرگوار اذعان داشته‌‌اند که پیگیری‌های مکرر آن‌ها در طول چند سال اخیر بی‌نتیجه بوده و فریادهای عدالت خواهانه‌شان راه به جایی نبرده است». در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که به همین دلیل این بار تصمیم گرفته‌اند که از برای اثبات قاطعیت و جدیت خود در مبارزه با مفاسد، در حرکتی نمادین مسیر چند 100 کیلومتری بروجرد تا تهران را با پای پیاده طی کنند تا به همگان نشان دهند که با وجود تهدیدها و تطمیع‌ها، همچنان در صحنه مبارزه علیه مفاسد قرار خواهند داشت و برای ادامه این راه، بی‌شک به حمایت ما دانشجویان انقلابی نیازمندند».

امام جمعه می‌خواهیم نه سلطان!

پیشتر نیز بهرام بیرانوند، نماینده دوره نهم شهرستان بروجرد در مجلس نیر از تریبون صحن علنی مجلس به رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه درباره عملکرد حسن ترابی، تذکر شفاهی داده بود. بیرانوند در بخشی از تذکر خود خطاب به حجت‌الاسلام تقوی، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: «شما برای شهرهای مختلف کشور باید امام جمعه اعزام کنید نه سلطان و حاکم منطقه‌ای». این نماینده سابق بروجرد، از برخورد امام جمعه این شهر با طلاب انقلابی و قطع شهریه‌های آنان سخن گفت و خطاب به رییس‌شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تصریح کرد: «این رویه را اصلاح کنید».

معترضان به دنبال تغییر

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به پایان ماموریت سه ساله پنجم ترابی، فشارها برای تغییر او از سوی گروه‌های سیاسی و روحانیون بیشتر شده است. یک منبع آگاه در این زمینه به «قانون» گفت: «ترابی سال‌هاست در بروجرد حضور دارد و هم‌اکنون کسانی به ماندن او اعتراض دارند که با حمایت او در سال‌های قبل، دست به تندروی در این شهرستان می‌زند». او در رابطه با دلیل اعتراضات به «قانون» گفت: «به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به زمان اتمام دوره پنجم فعالیت ترابی در بروجرد، معترضان به دنبال تغییر او هستند».

هیچ حمله‌ای انجام نشده است

اما بهرام بیرانوند، نماینده سابق بروجرد به «قانون» می‌گوید هیچ حمله‌ای به دفتر ترابی انجام نشده است! بیرانوند که از منتقدان عملکرد امام جمعه بروجرد به حساب می‌آید، از اساس حمله و درگیری در دفتر امام جمعه این شهرستان را رد می‌کند و در پاسخ به هر سوال «قانون» درباره زوایای این درگیری، فقط یک پاسخ تکراری به ما داد:«هیچ حمله‌ای به دفتر امام جمعه بروجرد نشده است».

فصل الخطاب، قانون است

محمد بیرانوندی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی اما در گفت‌وگوی خود با «قانون»، به صورت تلویحی‌صحت این درگیری‌ها را تایید کرد. اگر چه بیرانوند به صورت مستقیم در رابطه با چرایی این حمله، صحت خبر حمله به دفتر امام جمعه بروجرد را تایید نکرد اما او در پاسخ به این سوال که دلیل این درگیری‌ها در دفتر امام جمعه بروجرد چه بوده گفت:« فصل الخطاب ما قانون است و اگر اعتراضی نیز وجود دارد باید از راه های قانونی آن انجام شود و با چوب، چماق و حمله به یکدیگر و خونریزی مسائل حل نمی شود».

تماس‌های بی‌پاسخ با مسئولان

پیگیری‌های ما برای اطلاع از جزییات درگیری این روزهای بروجرد به در بسته خورد و باوجود تماس با دفتر امام جمعه بروجرد، استاندار لرستان، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در کشور هیچ کدام پاسخگوی ما نبودند.

پاسخگویی در چارچوب قانون

باید یادآور شویم این نخستین‌بار نیست که در استان لرستان میان دو گروه مذهبی درگیری می‌شود. خرداد 95 بود که در حاشیه سخنرانی حسین ا… کرم در حوزه علمیه خرم آباد، میان دو گروه از طلاب درگیری انجام شد که این درگیری‌ها به خشونت منتهی شد. به نظر می‌رسد در روزگاری که گفت‌و گو شاه کلید حل بسیاری از مسائل است، این راه حل که یا به نتیجه می‌رسیم یا با زور، کاری را به نتیجه خواهیم رساند، جایی نخواهد داشت و فقط به تنگ‌تر شدن مسیر رسیدن به راه‌حل منجر می‌شود. اینکه درگیری در دفتر امام جمعه بروجرد انجام شده است یا خیر، اصل نیست بلکه باید به این نکته توجه شود که چرا باید برای رسیدن به اهداف یا نشان دادن اعتراض دست به خشونت و درگیری زد؟ درگیری‌هایی که در جامعه باد می‌کارد و عاملان آن توفان درو خواهند کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=251921
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما