سه شنبه 21 شهریور 1396 - 16:53

گزینه قطعی وزارت علوم مشخص شد

احتمال معرفی سرپرست وزارت علوم به عنوان وزیر علوم به مجلس قوت گرفت.

به گزارش بویرنیوز، پس از معرفی دکتر سیدضیاء هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و تأکید حضرت آیت الله خامنه ای، رهبری انقلاب اسلامی ایران جهت مشخص شدن هر چه سریعتر تکلیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ احتمال معرفی دکتر سیدضیاء هاشمی به عنوان گزینه نهایی شخص رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی جهت تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قوت گرفته است.

دکتر سیدضیاء هاشمی در این مدت که سرپرستی وزارت علوم را برعهده گرفته، در جلسات متعدد دولت شرکت کرده و با شخص رییس جمهور به گفت وگو پرداخته است؛ او در سفرهای استانی از بسیاری از دانشگاه ها بازدید داشته و بسیاری از تشکل های مختلف دانشجویی و استادان دانشگاه از وی حمایت کرده اند.

دکتر هاشمی در تاریخ ۳۰ مردادماه ۹۶ با حکم رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شد، او در این زمان کوتاه که این مسئولیت را برعهده دارد، اقدامات مهمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام داده است از جمله حذف ۶۰۰ کدرشته دانشگاه آزاد، نام‌نویسی برخی دانشجویان ستاره‌دار.

محمد بیرانوندی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید: آقای هاشمی فردی آشنا به فضای دانشگاه است و به نظر می‌رسد از نگاه بخشی از اساتید، دانشجویان و فعالان سیاسی ایشان گزینه مناسبی هستند و واقعیت این است که مخالفت ویژه‌ای علیه ضیاء هاشمی وجود ندارد. نمونه‌ای از اقدامات مثبت آقای هاشمی این است که ایشان در روزهای اخیر با مجوز شخصی نسبت به گره‌گشایی در مسیر نام‌نویسی بخشی از دانشجویان ستاره‌دار اقدام کرده که تعدادی از این دانشجویان هم‌اکنون مراحل نام‌نویسی خود را به انجام رساندند، تعدادی در حال طی کردن این مراحل هستند و مشکل تعدادی نیز در روزهای آینده مرتفع خواهد شد که به نظر می‌رسد این مسئله، از جمله مسائل مدنظر تشکل‌های دانشجویی باشد.

همچنین دکتر علی خاکی صدیق، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که خود از گزینه های تصدی وزارت علوم بود در گفت وگویی با آفتاب یزد، تصریح کرد: سید ضیاء هاشمی به طور قطع گزینه مناسبی برای تصدی وزارت علوم است. ایشان معاون فرهنگی وزارت علوم در گذشته بوده و ما که در دانشگاه ها با ایشان کار می کردیم ،می توانیم بگوییم که وی خوش فکر، پرکار، با انگیزه و سلیم النفس است که این ویژگی ها ایشان را گزینه مناسبی برای تصدی وزارت علوم می کند. سید ضیاء هاشمی در یک جمله انسان شریفی است.

سیدضیاء هاشمی که در دولت یازدهم معاون فرهنگی فعلی وزارت علوم بود، هم به وزارت علوم کاملا آشناست، و هم دکترای جامعه‌شناسی دارد و هم از جنس فرهنگی وزارت علوم است و اهل تعامل با دانشجویان و تشکلهای سیاسی و نهاد های دانشجویی؛ سابقه ای خوش از مدیریت در جهاددانشگاهی دارد. وی همچنین دارای تحصیلات حوزوی است و ارتباط خوبی با حوزه های علمیه، علما و مراجع عظام تقلید داشته و دارد.

سید ضیاء هاشمی در سال ۱۳۴۶ در یاسوج به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۷ دیپلم ریاضی فیزیک گرفت و در سال ۱۳۶۹ با کسب رتبه اول در رشته علوم اجتماعی کنکور سراسری وارد دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۷۲ موفق به کسب دانشنامه کارشناسی علوم اجتماعی گردید.

سید ضیاء هاشمی در سال ۱۳۷۳ با کسب رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی وارد دوره کارشناسی ارشد شد و در سال ۱۳۷۵ از رساله کارشناسی ارشد خود با نام «تغییرات اجتماعی درنهج البلاغه» دفاع کرد.

او مدتی بعد وارد دوره دکتری علوم اجتماعی در دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۸۳ از رساله دکتری خود به نام «گروه‌های مرجع جوانان در تهران» دفاع کرد.

دکتر سید ضیاء هاشمی دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران است و پیش از این ریاست مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران را برعهده داشته‌ است.

عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران، ریاست گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، عضویت در کمیسیون تخصصی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و عضویت در کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از سوابق کاری وی است.

طی روزهای گذشته در فضای سیاسی و رسانه ای کشور از گزینه های دیگری نیز جهت تصدی وزارت علوم نام برده شده است، اما خبرهای دریافتی خبرنگار شفقنا تا این لحظه از افزایش احتمال معرفی دکتر هاشمی به عنوان وزیر علوم حکایت دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=250497
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. عبدوشاه گفت:

    درود بر دکتر سیدضیاء هاشمی

  2. علیپور گفت:

    سلام بر صداقت شجاعت متانت سیادت درایت طراوت ولایت بلاغت سلامت کرامت و..و….جناب دکتر هاشمی
    ایثارگر و بسیجی رزمنده هشت سال دفاع مقدس از خطه ی شهیدپرور و دیار آریوبرزن ازسادات فرهیخته بویراحمد
    درود و بدرود

  3. یزدان پناه-گرمسار گفت:

    امیدواریم این استاد فرهیخته سکاندار وزرارت علوم بشه برای ایشان و همه دلسوزان نظام آرزوی موفقیت بیش از پیش را از ایزد متعال خواهانیم

دیدگاه شما