دوشنبه 20 شهریور 1396 - 15:28

پشت پرده حمایت بی بی سی فارسی از همه پرسی استقلال اقلیم کردستان ؟

بویرنیوز- همه پرسی اقلیم کردستان عراق که قرار است در 25 سپتامبر(3 مهر) برگزار شود، توجهات منطقه ای و بین المللی زیادی را به خود جلب کرده است. مقامات سیاسی بسیاری از کشورها و تحلیل گران زیادی برگزاری این همه پرسی را به صلاح امنیت کردها و ثبات منطقه ندانسته و تقریبا به غیر از اسرائیل، تمامی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی اعلام کرده اند.

به گزارش تابناک، در همین راستا، دیدگاه برخی از کشورها در مورد همه پرسی نیز علی رغم مخالفت ظاهری مبهم بوده است. یکی از این کشورها انگلیس است که همواره نسبت به تمایلات استقلال طلبانه در خاورمیانه رویکرد حمایتی و یا در بهترین حالت رویکردی متعارض داشته است!

برای نمونه می توان به جدایی بحرین از ایران در 23 مرداد 1350 اشاره کرد. جایی که انگلیس نقش عمده ای را برای جدایی بحرین از ایران با تطمیع و تهدید شاه ایفا کرد.

حکومت های قاجار و پهلوی در مدت یک قرن و نیم حاد شدن مسئله بحرین (‌1820 -1970 )‌ و با وجود دخالت و سلطه انگلستان بر آن جزیره، هیچگاه جدایی بحرین از خاک ایران را نپذیرفت؛

با این حال، انگلستان پس از خروج از عدن (‌یمن جنوبی)‌، ‌نیروهایش را به بحرین منتقل کرد و بدین ترتیب پس از عدن، ‌مجمع الجزایر بحرین به‌عنوان پایگاه مهم انگلستان در شرق سوئز و خلیج‌فارس مطرح شد و زمینه های استقلال بحرین از ایران توسط انگلیس فراهم شد.

در نهایت، اعلامیه استقلال بحرین در تاریخ 14 اوت 1971 منتشر شد. دولت ایران تنها یک ساعت پس از استقلال بحرین آن را به رسمیت شناخت. یک روز بعد (‌15 اوت )‌، ‌بحرین و انگلستان یک قرار داد دوستی ( با هدف مشورت در مواقع ضروری) با یکدیگر امضا کردند!

پس از 46 سال، اکنون مسئله همه پرسی اقلیم کردستان نیز به یکی از معضلات حاد در خارومیانه تبدیل شده است و انگلیس نیز موضع متناقضی در قبال آن اتخاذ کرده است. اگرچه اخیرا سفیر این کشور در عراق اعلام کرده که برگزاری همه پرسی در این کشور بدون توافق دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان به صلاح نیست، اما در اگوست 2016، انگلیسی ها به مقامات اقلیم کردستان اعلام کرده بودند که موافق برگزاری یک همه پرسی برای استقلال اقلیم هستند.

 

در همین راستا، نقش رسانه های انگلیسی در حمایت از همه پرسی اقلیم کردستان و تمایلات جدایی طلبانه آن نیز برجسته بوده است. تا جایی که شبکه خبری بی بی سی و به ویژه بخش فارسی آن، در دو سال اخیر همواره در موضعی حمایتی خبرها مربوط به تمایل مقامات اقلیم برای استقلال اقلیم را پوشش داده اند و در بسیاری از مواقع به ویژه در چند ماه اخیر گزارش ها و مصاحبه های ویژه ای را نیز به این مسئله اختصاص داده اند.

این در حالی است که بی بی سی همواره مدعی بوده که در این مورد بی طرف است و تحت نفوذ دولت انگلیس نیست.

از کارنامه بی بی سی چنین برمی آید که این شبکه، هیچ گاه گامی بیرون از حیطة تأمین منافع ملی انگلستان در آن سوی مرزهای بریتانیا برنداشته است و نمایش صادقانه و بی طرفی این رسانه، برخی اوقات، تنها برای جلب اطمینان و همراهی مخاطبان و استفاده از آن، در بزنگاه های آینده است.

طبق بررسی های انجام شده، بی بی سی فارسی تا کنون ۱۸ گزارش در مورد همه‌پرسی کردستان با رویکرد مثبت نوشته است که در این گزارش ها، بی بی سی فارسی سعی کرده بی طرفی خود را نیز نشان دهد.

این در حالی است که این شبکه خبری انگلیسی در مورد همه‌پرسی اسکاتلند برای جدایی از بریتانیا تنها 2 خبر نوشته بود که در آن دو خبر نیز برخلاف ادعای همیشگی بی طرفی خود، با همه پرسی استقلال اسکاتلند مخالفت کرده بود.

این در حالی است که بسیاری از موسسات و رسانه های معتبر جهانی با همه پرسی استقلال اقلیم کردستان مخالفت ورزیده اند و خطرات ناشی از این اقدام را بارها هشدار داده اند.

لذا شبکه بی بی سی فارسی در تمامی اتفاقاتی که رخ می دهد ادعا می کند که بی طرف است اما عملکرد آن این مساله را تایید نمی کند و به نظر می رسد این بنگاه خبری، در چارچوب برنامه های بلندمدت انگلیس برای کوچک کردن کشورهای منطقه و ایجاد واحدهای سیاسی جدید تلاش می کند و در ماجرای همه پرسی اقلیم کردستان نیز به خوبی می توان این مسئله را مشاهده کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=250163
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما