چهارشنبه 16 اسفند 1391 - 12:44

لباس مردان و زنان کهگیلویه و بویراحمد+تصاویر

بویرنیوز:

پوشاك و لباس هر قومي معرف هويت آن قوم است. در استان كهگيلويه وبويراحمد بنا به فرهنگ واعتقادات وباورهاي مذهبي وملي وتحت تأثير شرايط آب وهوايي از پوشاك خاص خود استفاده مي كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کهگیلویه و بویراحمد پوشاك زنانه شامل؛ سرپوش هايي مانند كُلَچه (كلاه كوچك) ومنحني شكلي است كه با دو نخ زير گلو بسته مي شود. براي زيبايي معمولاً سكه هاي طلاي موسوم به اشرفي را به حالت آويخته مي دوزند .

كهنه يا تور در رنگهاي شاد به اندازه 5/1 در 2متر كه به وسيله سوزن قفلي در زيرگلو بسته مي شود از ديگر سرپوش هاي زنانه است. معمولاً اين كهنه يا تور باسوزن قفلي طلا وتزئينات مربوطه به زير گلو بسته مي شود.

“چارقد” از ديگرسرپوشهاي زنانه این استان است كه بر روي كلاه وتور وبه صورت آويخته از پشت سر بسته مي شود. تنوع رنگها سبب زيبايي اين سرپوش است.

“دَلگ” نوعي كت زنانه است با آستين هاي بلند که اين تن پوش در رنگهاي مختلف وبه اقتضاي سن زن و با تزئينات زيبايي در فصول سرما و مراسم عروسي مورد استفاده قرار مي گيرد.

شلوار هاي زنانه ( تُمبون يا تُنبون) از ديگر تن پوشهاي زنانه است. معمولاً 10-8 متر طول وبه اندازه يك متر يا بيشتر عرض دارد. انواع متنوع آن در مراسم مختلف مورد استفاده است. جومه يا جامه زنانه از 5/2 تا 3 متر پارچه در رنگهاي شاد و متنوع و به صورت آستين دار و چاك دار درست مي شود و معمولاً از گردن تا مچ پا ادامه دارد.

پوشاك مردانه انواع كلاه هاي تركي يا جنس كرك ونمدي وكلاه هاي نمدي گردولچك كه به صورت نيم كلاه است از سرپوش هاي مردانه است.

تن پوشهاي مردانه را “دَلگ” يا كت درازي كه تاروي زانو را مي پوشاند وبا دكمه بسته مي شود و از دو طرف داراي چاك مي باشد وهمينطور شال كه از دو متر پارچه و بدور كمر بسته مي شود و “جقعه زناره “( چقه زناره) كه از كنف ساخته شده و كمي دراز تر از دَلگ است، تشكيل مي دهد.

تنوع رنگ در پوشش وتوجه به رنگهاي شاد در مجالس شادي وعروسي وپوشش سياه رنگ در مراسم عزاداري از ويژگي هاي پوشاك زنانه و مردان كهگيلويه وبويراحمد است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=24986
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما