شنبه 25 شهریور 1396 - 8:00

چرا خمیازه کشیدن مسری است؟

مجله بویرنیوز- محققان دانشگاه ناتینگهام می‌گویند بخشی از مغز که کنترل حرکت را بر عهده دارد (قشر حرکتی) مسئول پدیده “تقلید غیرارادی” است که باعث می‌شود خمیازه مسری باشد.

پدیده “تقلید غیرارادی”- پدیده‌ای که باعث می‌شود بدون اراده رفتار یا کلام فردی دیگر تقلید شود- در برخی بیماری‌ها مثل سندرم تورت و صرع و اوتیسم دیده می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام از این رو سعی کردند با بررسی عملکرد مغز در هنگام سرایت خمیازهِ به شناختی تازه از این پدیده برسند و از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده کنند.

به عبارت دیگر مسری بودن خمیازه، شاید سرنخی از برخی حرکات غیر ارادی ناخواسته مثل تیک به دست بدهد و ممکن است آنچه در مغز هنگام سرایت خمیازه رخ می‌دهد با آنچه باعث تیک یا حرکات غیرارادری می‌شود ارتباطی داشته باشد.

آنها از ۳۶ داوطلب خواستند شاهد خمیازه کشیدن دیگران باشند، به برخی از آنها گفته شد اگر با دیدن خمیازه، خمیازه‌شان گرفت می‌توانند خمیازه بکشند اما به برخی دیگر گفته شد سعی کنند جلوی خود را بگیرند.

نتایج این تحقیق که در نشریه زیست شناسی امروز منتشر شده نشان داد واکنش این افراد به دیدن خمیازه به “تحریک پذیری” قشر اولیه حرکتی مغز ارتباط دارد.

محققان دریافتند با “تحریک مغناطیسی بخشی از مغز” از بیرون (TMS)، می‌توانند قشر حرکتی مغز را تحریک کرده و فرد را آماده سرایت خمیازه کنند.

به گفته پروفسور جورجینا جکسون که در این مطالعه شرکت داشته از یافته‌های این تحقیق می توان برای شناخت بیماری‌هایی مثل تورت (تیک‌های حرکتی و صوتی از زمان کودکی) استفاده کرد:

“در بیماری تورت، اگر بتوانیم تحریک‌پذیری را کاهش دهیم تیک‌ها کمتر می‌شود و ما روی همین کار می‌کنیم.”

پروفسور استیون جکسون هم که در این پژوهش مشارکت داشته اضافه می‌کند که “اگر ما بفهمیم چگونه تغییر تحریک پذیری قشر مغز باعث افزایش اختلال سلولهای عصبی مغز می‌شود احتمالا می‌توانیم این روند را معکوس کنیم.”

“ما به دنبال درمان‌های بالقوه بدون دارو که برای هر بیمار اختصاصا طراحی شده می‌گردیم بنابراین استفاده از تی‌ام‌اس ممکن است در کنترل عدم توازن شبکه‌های مغز موثر باشد.”

دکتر اندرو گالوپ روانشناس دانشگاه نیویورک که در این زمینه تحقیق کرده می‌گوید استفاده از تی ام اس در تحقیقات خمیازه‌ای “کاری نو” است:

“ما هنوز خیلی کم می‌دانیم که چرا خمیازه می‌کشیم. تحقیقات مختلف به ارتباط خمیازه و هم‌حسی (empathy) اشاره کرده‎اند” اما یافته‌های این تحقیق “ممکن است حاکی از این باشد که مسری بودن خمیازه به هم‌حسی ارتباطی ندارد.”

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=249154
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما