پنجشنبه 2 شهریور 1396 - 8:38

در باب انتخاب وزیر شایسته علوم/ وزیر دانشگاه ;صدای دانشگاه

بویرنیوز، صادق آرامش- بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و مطرح شدن اسامی مختلف، سرپرست وزارت علوم معرفی شد. با توجه به اینکه سیاست گذاری های کلان وزارت علوم به نحوی فضای دانشجویی وزارت بهداشت و حتی دانشگاه آزاد را هم در بر می گیرد و علی الخصوص در بحث تشکل ها و اتحادیه های دانشجویی ارتباط مستمری بين اين دستگاه ها وجود دارد، بر این باورم که وزیر علوم را وزیر دانشگاه و وزارت علوم را وزارت دانشگاهیان بايد بدانيم.

بی شک خواست اکثریت جامعه ی دانشگاهی انتخاب وزیری از جنس دکتر فرجی داناها و دكترظريفيان ها می باشد. کسی که هم خود نخبه ی دانشگاهی باشد و فضای دانشگاه را بشناسد و هم به پایمردی ها و برنامه های تیم وزارت علوم در اوایل دولت یازدهم، وفادار باشد. معتقدم کماکان هم تفکر فرجي دانا باید شاخص و معیار ما قرار گيرد و چه بهتر که وزیر دانشگاه کسی باشد که مورد وثوق و اعتماد و از همكاران ایشان باشد.

با توجه به اعلام حكم سرپرستی دکتر سیدضیا هاشمی و با در نظر داشتن حضور وی به عنوان معاون فرهنگی دکتر فرجی دانا، نسبت به گزینه های مطرح شده در چند مدت اخیر، دکتر هاشمی داراب امتيازات بيشتري است که به اختصار اشاره مینمایم :

1- جوان بودن: با توجه به اینکه یکی از انتقادات به کابینه، میانگین بالای سن وزرا می باشد، سيدضيا هاشمی یکی از جوان ترین اعضای هیات دولت مي تواند باشد و با فراغ بال و نشاط و انرژی بیشتری می تواند مدیریت کند و وقت گذاری به مراتب بیشتری را نیز شاهد باشیم.

2- تسلط و شناخت کافی نسبت به وزارت و فضاي دانشجويي: شاید یکی از دلایل عمده ای که دکتر فرهادی نتوانست چندان با فضای دانشجویی ارتباط برقرار کند، همین شناخت ناکافی نسبت به وزارت علوم و وجود برنامه های شخصی و جانبی وی بود؛ در حالی که دکتر هاشمی هم از بدنه ی وزارت علوم می باشد و هم در این چهار سال شناخت کافی و جامعی نسبت به دانشگاه ها پیدا کرده است.
از طرفي وي در دوران دانشجويي به خوبي فضاي فعاليت هاي تشكيلاتي را لمس كرده و به عنوان يكي از فعالين دانشجويي در دانشگاه تهران خود چنين مسيري را پشت سر گذاشته است كه قطعا تجربه ي آن دوران جنبش دانشجويي، مي تواند به هرچه فعال تر شدن اين مجموعه كمك نمايد.

3- آشنایی با علوم انسانی و اجتماعی: كسب رتبه ی اول کارشناسی و ارشد علوم اجتماعی و دارا بودن دکترای علوم اجتماعی با موضوع رساله ی ” گروه های مرجع جوانان در تهران ” به خوبی نشان می دهد که هاشمي نقش جوانان در جامعه و جنبش های اجتماعی را به خوبي می داند و از این رو باید تمام تلاش خود را جهت پاسداشت علوم انسانی نوین انجام دهد.

4- حضور در تیم دکتر فرجی دانا: اعتماد دکتر فرجی دانا به ایشان و انتصاب وی به عنوان معاون فرهنگی، شاید برگ برنده ی دکتر هاشمی براي اعتماد دانشگاهیان به وی باشد.

5- گیوه ورکشیده بودن : در ایامی که خیلی از وزرا و مسئولین ارشد دولت هم رویه ی سکوت را بر دفاع از عملکرد روحانی ترجیح دادند، شاهد بودیم که سیدضیا هاشمی آستین ها را بالا زده و گیوه ها را ورکشیده بود و در استان هاي مختلف از جمله خوزستان، فارس و كهگيلويه و بويراحمد به حمايت صريح از دولت می پرداخت.

6- شجاعت و حريت : یکی از وجوه تمایز هاشمی، صراحت و جسارت وی در برابر منتقدین دولت بود. یکی از اين صحنه ها مناظره تلویزیونی وی با زاهدی رییس کمیسیون آموزش بود که هاشمی ضمن حمله به بورسيه هاي غيرقانوني به انتقاد شدید از سنگ اندازی مراجع بیرونی در برابر انتخاب روسای اصلح برای دانشگاه ها اشاره كرد و از رشد علمی و كيفي دولت یازدهم به خوبی دفاع كرد.
همچنين ترتیب دادن برنامه های 16 آذر دانشجويي به گونه ای که دانشجویان بتوانند مستقيم نظرات خود را با رییس جمهور در میان بگذارند از برنامه هاي قابل ذكر سيدضيا مي باشد.

در مجموع احساس می کنم در شرایط کنونی سیدضیا هاشمی با دارا بودن انگیزه فراوان فعاليت و شناخت کافی نسبت به دانشگاه و مطالبات آن از جمله مجوز گرفتن اتحادیه های دانشجویی، دفاع از حرمت و استقلال دانشگاه و توجه به گسترش کرسی های علوم انسانی، می تواند گزینه ای مطلوب باشد به شرط آن که همانطور که در اولین مصاحبه ی خود گفته است “صدای دانشگاهیان ” و ” وزیر دانشگاه ” باشد و “راه فرجي دانا، نجفي و توفيقي” را ادامه دهد.

 

صادق آرامش
فعال دانشجويي
دانشگاه علوم پزشكي شيراز
و
رييس كميته رويداد دانشجويي ستاد مركزي دكترروحاني

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=247760
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما