چهارشنبه 1 شهریور 1396 - 11:12

30 درصد سرطان‌ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است

سرطان

مسئول گروه تغذیه بالینی دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: 30 درصد سرطان ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است.

به گزارش بویرنیوز، پریسا ترابی در دوازدهمین نشست کارگاه کشوری تغذیه ارزیابی تغذیه کودکان که در پلاژ وزارت راه و شهر سازی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت گروه تغذیه بالینی در سطح وزارت بهداشت از سال 90 به صورت رسمی آغاز به کار کرد که ساماندهی وضعیت معاونت درمان از لحاظ داشتن نیروهای تغذیه ای را از نخستین اقدامات آن است.

وی گفت: بر این اساس ساماندهی وضعیت خدمات غذایی و مشاره ای در سطح دانشگاه های کشور انجام شد که کارشناسان تغذیه معاونت درمان دانشگاه های سراسر کشور مسئول پوشش برنامه های تغذیه بالینی در سطح بیمارستان ها هستند.

مسئول گروه تغذیه بالینی دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور خاطرنشان کرد: در سال های گذشته در حوزه مدیریت خدمات، مشاوره غذایی و رژیم درمانی اقدامات مناسبی صورت گرفته است و یکی از اولویت اصلی در حوزه رژیم درمانی ارتقای مهارت های علمی و عملی کارشناسان تغذیه محسوب می‌شود که تاکنون کارگاه های متعددی در این حوزه برگزار شده است.

ترابی با بیان اینکه برای ساماندهی رژیم غذایی در بیمارستان ها، فرم ارزیابی تخصصی برای بیماران تهیه و ابلاغ شده است، افزود: یکی از برنامه این سازمان در سال جاری، اجرایی کردن این فرم برای کودکان بستری در بیمارستان ها است.

وی به برگزاری کارگاه های مختلف در حوزه مدیریت خدمات غذایی اشاره کرد و گفت: برنامه های آموزشی به تفکیک گروه های مختلف فرآیند طبخ و توزیع غذا تهیه و تدوین شده است.

مسئول گروه تغذیه بالینی دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از ابلاغ سیاست های اجرایی و ضوابط بخش تغذیه بیمارستان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: هزار نفر کارشناس در سراسر کشور فعالیت کرده که متاسفانه پراکندگی کارشناس تغذیه بسیار فراوان است..

 ترابی با اشاره به کمبود کارشناسان تغذیه خاطرنشان کرد: نگاه مسئولان به کارشناسان تغذیه در سطح پشتیبانی بوده و این درحالی است که همکاران در بیمارستان ها مشاوره تغذیه را انجام و جزو تیم درمان بیمارستان هستند.

وی با تاکید بر حمایت مدیران بیمارستان از کارشناسان تغذیه گفت: در بیمارستان ها باید ارتباط مستمر میان پزشک و کارشناس تغذیه وجود داشته باشد و باید به این مسئله توجه جدی شود.

مسئول گروه تغذیه بالینی دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه آموزش مادران از وظایف کارشناسان تغذیه است، افزود: کارشناس تغذیه باید با بیمار و مادر ارتباط برقرار کنند تا اصول اصلی تغذیه را آموزش دهد.

ترابی با اشاره به وجود  بیماری سرطان در مازندران خاطرنشان کرد: بیش از 30 درصد سرطان ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است و  روش تغذیه بیماران سرطانی، در بهبود کیفیت زندگی آن ها و کاهش درد موثر است.

وی دیابت و فشارخون را جزء شایع ترین بیماری های کشور دانست و بیان کرد: اگر این بیماری ها کنترل نشوند منجر به بیماری کلیوی شده و در این راستا کارشناسان تغذیه به عنوان یک عضو تیم درمان شناخته شوند، تا مهارت های خود را افزایش دهند. منبع:ایسنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=247631
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما