دوشنبه 13 شهریور 1396 - 8:00

چای معطر دهانه معده را شل می‌کند/ چای تلخ بنوشید

مجله بویرنیوز- یک متخصص طب سنتی گفت: نوشیدن چای معطر موجب شل شدن دهانه معده می‌شود.

دکتر مجید انوشیروانی دکتری طب سنتی ایران و استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد گفت: چای ریفلاکس معده به مری را تشدید می‌کند و در جلوگیری از ریفلاکس هم موثر است اما چگونه ممکن است چای هر دو اثر را ایجاد کند؟

وی افزود: در متون مفرده شناسی نزدیک به روزگار ما – مثلاً در کتاب مخزن الادویه- چای تقویت کننده معده و محکم کننده دهانه آن دانسته شده است در حالی که بسیاری از مردم گزارش می‌کنند که با مصرف چای، بیشتر ترش می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، نکته اینجاست که اگر مانند گذشته به چای مواد معطر افزوده نشده و دیردم، دبش، گس و قدری تلخ از کار درآید، دهانه معده را محکم می‌کند و از طریق افزایش تونوسیته عضلات صاف اسفنکتر تحتانی مری، جلوی ریفلاکس را می‌گیرد.

انوشیروانی اظهار داشت: اگر چای مصرفی از همین چای‌های معطر و زود دم متداول باشد و دبش و گس و تلخ از کار درنیاید نوشیدن آن حتی می‌تواند موجب شل شدن دهانه معده و بروز ریفلاکس شود.

به گفته وی، مدت دم کشیدن چای نیز در اعمال دارویی آن موثر است. چای بهاره گیلان، چای سبز یا حتی چای سفید اگر فرصت دم کشیدن کافی برای رها شدن تانن‌ها را نداشته باشد، نمی‌تواند کمکی به تقویت معده و دهانه آن بکند.

وی تاکید کرد: همینطور اگر به آن، مواد یا گیاهان معطر شل کننده عضلات صاف (مانند نعنا، بابونه، بادرنجبویه) افزوده شود باز هم این نتیجه بدست نمی‌آید. افزودن برخی گیاهان معطر به چای (بخصوص گل محمدی کهنه نشده) موجب تقویت اثرات محکم کننده چای می‌شوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=247419
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما